Iranian Agriculture News Agency

پیش‌بینی برداشت 8000 تن پسته خشک در باغات شهرستان دامغان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال 8 هزار تن پسته خشک معادل 25 هزار تن پسته تازه در باغات تولید شود.

پیش‌بینی برداشت 8000 تن پسته خشک در باغات شهرستان دامغان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، سید محسن طباطبائیان اظهار کرد: شهرستان دامغان از رویشگاه‌های اولیه پسته در جهان است، به‌طوری‌که درختان کهنسال حدوداً یک هزارساله در برخی مناطق وجود دارند که این سابقه سبب شده به مرور فرهنگ و دانش باغداری در این شهرستان ذخیره و ارتقا یابد.

وی گفت: پسته‌های شهرستان دامغان عمدتاً از ژنوتیپ های بومی شاهپسند (حومه، فرات), خنجری (حومه، فرات، امیرآباد), عباسعلی (دامنکوه)، فرخی (فرات، حومه) است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان افزود: سایر ژنوتیپ‌های تجاری مانند اکبری، احمد آقایی، کله قوچی نیز به‌صورت مهاجر در منطقه توسعه‌یافته که با توجه به شرایط سازگاری و اقتصادی بودن ژنوتیپ های داخلی رویکرد باغداران به توسعه آن‌ها یا اصلاح باغات است.

طباطبائیان گفت: در شهرستان دامغان 16 هزار و 900 هکتار باغات پسته در مناطق مختلف از جمله حومه، فرات، امیرآباد و دامنکو کاشته شده و از این میزان 13 هزار هکتار باغات مثمر هستند.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال 8 هزار تن پسته خشک معادل 25 هزار تن پسته تازه در باغات تولید شود که این مقدار محصول با توجه به سال آوری باغات نسبت به سال گذشته حدود 55 درصد کمتر برآورد می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان خاطرنشان کرد: شهرستان دامغان دارای 115 ترمینال فرآوری پسته است که در مناطق از استان بوده و سالانه بیش از 50 درصد محصول پسته در این ترمینال‌ها فراوری و آماده عرضه می‌شود.

طباطبائیان گفت: پنج هزار و 500 بهره‌بردار پسته دامغان امسال حدود 3 هزار تن انواع کودهای شیمیایی اوره، فسفات و پتاسیم را از مراکز توزیع شرکت خدمات حمایتی مستمر در مناطق مختلف تهیه می‌کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید