Iranian Agriculture News Agency

معاون توسعه تعاونی‌ها، تشکل‌ها و نظام‌های بهره‌برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی خبرداد

1400 شرکت تعاونی تولید غیرفعال، ساماندهی می‌شوند

تشکیل شورای هماهنگی در حوزه اتحادیه‌های ملی و تعاونی‌ها

معاون توسعه تعاونی‌ها، تشکل‌ها و نظام‌های بهره‌برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی از ساماندهی 1400 شرکت‌ تعاونی غیرفعال در بخش کشاورزی خبر داد و گفت: این تعاونی‌ها طی پروسه‌ای سه‌ساله که از سال ۹۸ آغاز شده، ساماندهی خواهند شد.

1400 شرکت تعاونی تولید غیرفعال، ساماندهی می‌شوند

به گزارش ایانا، محمدرضا شاه‌پسند به مناسبت هفته تعاون درباره فعالیت معاونت توسعه تعاونی‌ها، تشکل‌ها و نظام‌های بهره‌برداری گفت: تعاونی‌ها سازه‌های اجتماعی هستند که بر محور مردم شکل می‌گیرند. بنابراین محور آنها مشارکت مردمی است و از آنجا‌که مالکیت در دین اسلام، محترم شمرده می‌شود، امکان اجبار در عضویت کشاورزان در تعاونی‌های تولید وجود ندارد.

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت‌های عمده معاون توسعه تعاونی‌ها، تشکل‌ها و نظام‌های بهره‌برداری طی سال‌های گذشته گفت: ما ۹۰۰ واحد اعتباری را که از فعالیت‌های خود تخطی کرده و خارج شده و به حوزه واسطه‌گری وجوه ورود کرده بودند، تعطیل کردیم. همچنین مشکلات صندوق تعاون روستایی ایرانیان که طی سال‌های گذشته دچار زیان شده بود، با اقدامات انجام شده رفع شد و در حال حاضر این صندوق به کار خود ادامه می‌دهد.

او همچنین از تشکیل شورای هماهنگی در حوزه اتحادیه‌های ملی و تعاونی‌ها خبر داد و افزود: ایجاد این شورا برای آن بوده که اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها بتوانند از تجربیات و ظرفیت‌های یکدیگر در بخش استفاده کنند.

* وجود 5200 شرکت تعاونی و اتحادیه کشاورزی در کشور

معاون سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اشاره به اینکه حدود ۵ هزار و ۲۰۰ شرکت تعاونی و اتحادیه بالادستی از این سازمان مجوز دریافت کرده‌اند، گفت: این شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌ها در ۱۴ رشته فعال هستند که هر سال مورد حسابرسی قرار می‌گیرند و صورت مالی از آنها استخراج می‌شود. ضمن اینکه علاوه بر این تعداد ممکن است شرکت‌های دیگری در این حوزه فعال باشند که مجوز فعالیتشان را وزارت تعاون صادر کرده باشد.

* 1400 شرکت تعاونی غیرفعال، ساماندهی می‌شوند

شاه‌پسند تصریح کرد: حدود 1400 شرکت تعاونی نیز از سازمان مرکزی تعاون روستایی مجوز دریافت کرده‌اند، اما به دلایل مختلف در حال حاضر غیرفعال هستند. ممکن است اعضای آن مهاجرت کرده یا فوت شده باشند، اما این تعاونی‌ها گاهی اقدام به دریافت تسهیلات می‌کنند که ما آنها را شناسایی کرده‌ایم و طی پروسه‌ای سه ساله به وضعیتشان رسیدگی خواهیم کرد.

او 3 راهکار را در مقابل این تعاونی‌ها قرار داده و گفت: این تعاونی‌ها یا باید دوباره فعال شده یا با تعاونی‌های مشترک دیگر ادغام و یا در راه‌حل آخر، منحل خواهند شد که البته رویکرد ما به سمت انحلال نیست و تنها در صورتی که 2 روش قبلی جواب ندهد، این اتفاق می‌افتد.

* تعریف کد بین‌المللی برای ۳۶۰ شغل در بخش کشاورزی

شاه‌پسند همچنین با اشاره به ایجاد نظام صنفی در ۳۲ استان کشور افزود: نظام صنفی در حال حاضر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر عضو دارد و ۹۵۰ هزار پروانه فعالیت برای آنها صادر شده، ضمن اینکه در همین راستا ۳۶۰ عنوان شغل در بخش کشاورزی شناسایی و برای آنها کدهای بین‌المللی تعریف شده است.

* فدراسیون زعفران تشکیل می‌شود

معاون توسعه تعاونی‌ها، تشکل‌ها و نظام‌های بهره‌برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی از پیگیری ایجاد چند انجمن جدید در بخش کشاورزی خبر داد و گفت: تشکیل انجمن‌های کاکتوس، گل رز، گل نرگس، گلخانه‌سازان، نهاده‌های دامی، زالو و حبوبات در حال پیگیری است و همچنین فدراسیون زعفران و قارچ نیز در دست اقدام است تا تشکیل شوند.

* ادامه رایزنی برای تحویل تجهیزات به تعاونی‌های تولید

شاه‌پسند همچنین در پاسخ به پرسش «ایانا» درباره مشکلات تحویل تجهیزات آبیاری به تعاونی‌های تولید گفت: شرکت‌های تعاونی‌ تولید در بلوک‌های تعیین شده در طرح آبیاری 46000هکتاری دشت سیستان اکنون در حال تشکیل هستند و مجامع آنها در حال برگزاری است. موضوع نگهداری تجهیزات آبیاری دشت سیستان موضوع پیچیده‌ای است. در تقویم آموزشی سال 1399 پیش‌بینی‌های لازم برای خدمات آموزشی به همه کاربران به‌ویژه در حوزه آبیاری در نظر گرفته شده است. این اقدام، به‌صورت مشترک بین معاونت فنی-مهندسی و معاونت توسعه تعاونی‌ها، تشکل‌ها و نظام‌های بهره‌برداری است که در ابتدا و شروع به کار این شرکت‌ها،‌ مدیران عامل و عوامل اجرایی سیستم‌های آبیاری، آموزش‌های لازم را برای نگهداری تأسیسات و تجهیزات دریافت خواهند کرد.

او در ادامه با اشاره به اینکه تحویل تجهیزات و تأسیسات از پیمانکاران و تحویل آنها به شرکت‌های تعاونی تولید هنوز به سرانجام نرسیده است، ادامه داد: این مشکل درباره تحویل تجهیزات، در طرح 550هزار هکتاری خوزستان و ایلام و طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب وجود دارد. اکنون وزارت نیرو، معاونت آب و خاک و سازمان مرکزی تعاون روستایی به‌صورت مشترک در حال رایزنی هستند تا یک سیستم آبیاری یکپارچه را برای نگهداری تأسیسات طراحی کنند، اما این قابلیت وجود دارد که این سیستم‌ها به شرکت‌های تعاونی تولید تحویل داده شود تا آنها از تأسیسات نگهداری کنند. در تلاش هستیم تا در آینده تعاونی‌های تولید‌ نقش‌آفرینان عمده بخش کشاورزی باشند و سازمان مرکزی تعاون روستایی به نیابت از دولت در جایگاه هدایت، حمایت و نظارت به فعالیت بپردازد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید