Iranian Agriculture News Agency

آغاز برداشت زیتون کنسروی از باغات شهرستان طارم

اسکندری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم تصریح کرد: هر ساله برداشت زیتون کنسروی از نیمه دوم شهریور ماه آغاز و تا اواخر مهرماه ادامه می یابد و پیش بینی می شود در سال جاری بیش از ۲۵۰۰۰ تن محصول زیتون از سطح باغات بارده این شهرستان برداشت شود.

آغاز برداشت زیتون کنسروی از باغات شهرستان طارم

به گزارش خبرنگار ایانا در استان زنجان، اسکندری گفت: باغات زیتون این شهرستان ، با سطح زیر کشت ۲۰۵۰۰ هکتار بالاترین سطح زیر کشت را در بین محصولات کشاورزی طارم به خود اختصاص داده است که از این میزان ۱۶۰۰۰ هکتار باغات بارده و ۴۵۰۰ هکتار باغات غیر بارده و جوان است.

وی ضمن بیان این مطلب افزود: این شهرستان با بیش از ۲۰ درصد سطح زیر کشت و ۴۰ درصد تولید محصول زیتون، رتبه اول زیتون را در سطح کشور داراست و بسیاری از تولید کنندگان برتر زیتون کشور از این شهرستان معرفی می شوند.

اسکندری گفت: هر ساله برداشت زیتون کنسروی از نیمه دوم شهریور ماه آغاز و تا اواخر مهرماه ادامه می یابد و پیش بینی می شود در سال جاری بیش از ۲۵۰۰۰ تن محصول زیتون از سطح باغات بارده این شهرستان برداشت شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه سالانه ۷۰ درصد محصول به صورت کنسروی برداشت می‌شود پیش بینی می‌گردد که حدود ۱۷۵۰۰ تن محصول جهت فرآوری کنسروی برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم بیان کرد: تعداد بهره برداران زیتون در این شهرستان ۸۷۰۰ نفر می باشند که در مجموع ۲۵۰ هزار نفر روز در برداشت زیتون مشغول بوده و از این طریق کسب درآمد می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود که در آمد ناخالص حاصله از برداشت کنسروی زیتون به ۲۰۰۰ میلیارد ریال برسد.

اسکندری تصریح کرد: ارقام زیتون داخلی مورد کشت شهرستان شامل زرد زیتون،روغنی، شنگه،ماری وگلوله زیتون هستند که رقم زرد زیتون با ۹۰ درصد سطح زیرکشت بیشترین سطح را در بین ارقام زیتون دارا است و از ارقام خارجی کشت شده در سطح شهرستان می توان به کنسروالیا، مانزانیلا، کرونائیکی و آربکین اشاره کرد که بخاطر سازگاری با منطقه و عملکرد بالا و خصوصیات خوب در حال گسترش هستند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به عدم استفاده از سموم شیمیایی در زمان تشکیل میوه تا زمان برداشت محصول زیتون شهرستان و استفاده اصولی از کودهای شیمیایی و کودهای دامی، کمپوست و .. محصول تولیدی از نظر باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی در حد مجاز و استاندارد قرارد اشته و به همین دلیل، طرفداران زیادی در بازارهای داخل برای آن وجود دارد به‌طوری‌که زیتون تولیدی شهرستان به اقصی نقاط کشور از جمله استان‌های گیلان، قزوین، تهران، قم، مرکزی، همدان، تبریز، مازندران و گلستان و سایر شهرستان‌های استان زنجان به‌صورت کنسرو زیتون صادر می‌شود و همچنین در بحث صادرات خارج از کشور نیز کشورهای عراق، روسیه، پاکستان و افغانستان بازارهای هدف صادرات زیتون کنسروی هستند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید