Iranian Agriculture News Agency

ایانا در گفتگو با رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان بررسی کرد:

70 درصد شالیزارهای گیلان دچار خوابیدگی شدند؛ کشاورزان گرفتار آزردگی!

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: 140هزار هکتار ( 70درصد) از238 هزار هکتار از شالیزارهای استان گیلان دچار ورس یا خوابیدگی شده است.

70 درصد شالیزارهای گیلان دچار خوابیدگی شدند؛ کشاورزان گرفتار آزردگی!

مسعود الماسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا) درباره خسارات ناشی از بارندگی به شالیزارهای این استان، گفت: 140 هزار هکتار ( 70 درصد) از 238 هزار هکتار شالیزارهای استان گیلان دچار ورس یا خوابیدگی شده اند.

وی ادامه داد: البته ۴۰ هزار هکتار  از مجموع اراضی این استان آن زیر پوشش بیمه بوده و پرداخت غرامت این شالیرازها پس از بازدیدهای میدانی پرداخت خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با تاکید بر اینکه به دنبال دریافت کمک بلاعوض، تسیهلات ارزان قیمت وام های گذشته شالیکاران هستیم، تصریح کرد: تیم اعزامی وزارت جهاد کشاورزی نیز  خسارات وارده را بررسی کرده است.

وی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد برداشت شالیزارهای استان گیلان به صورت مکانیزه انجام می‌شود، گفت: به دلیل شرایط نامناسب برداشت مکانیزه در برداشت شالیزارهای امسال کمتر از ۸۰ درصد بوده و هزینه‌های برداشت بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است.

الماسی در پایان با تاکید بر اینکه برنامه ریزی شده تا میزان تولید را با کشت راتون جبران کنیم، ادامه داد: میزان تولید برنج این استان ۷۵۰ هزار تن برای سال جاری برنج سفید و یا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک خواهد بود.

توضیح: راتونینگ (کشت راتون) روش عملی برای افزایش تولید برنج در واحد سطح، در واحد زمان با توانایی تولید پنجه و پانیکول جدید بعد از برداشت محصول اصلی و اولیه است. اسامی محلی که برای برنج راتون در گیلان مصطلح است عبارتند از  شاه بج، شی ورز، ورزازاکی؛ در مناطقی که کشت مجدد برنج بوسیله کمبود آب آبیاری و هم چنین درجه حرارت پایین در پایان فصل رشد، محدود می‌شود، کشت راتون با طول دوره رشد و نموکوتاه  می تواند یک گیاه جدید را ایجاد کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید