Iranian Agriculture News Agency

هفت هزار و ۵۰۰ تن محصول گردو در چهارمحال و بختیاری تولید شد

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از تولید هفت هزارو ۵۰۰ تن محصول گردو در این استان خبرداد و گفت: این میزان تولید نسبت به برداشت این محصول سال زراعی گذشته ۹۰ درصد افزایش دارد.

هفت هزار و ۵۰۰ تن محصول گردو در چهارمحال و بختیاری تولید شد

ابراهیم شیرانی در گفتکو با خبرنگار ایانا در شهرکرد ، میزان تولید برداشت محصول گردو در سال زراعی گذشته را سه هزار تن اعلام کرد و اظهار کرد: پارسال به‌دلیل پدیده سرمازدگی بخش عمده ای از محصول گردو  این استان دچار خسارت و از بین رفت.

وی همچنین از تولید ۲۴ هزار تن  محصول بادام این استان در  سال جاری خبر داد و گفت: با این میزان تولید، در سال زراعی گذشته با  پدیده سرمازدگی  تنها ۱۷ هزار تن گزارش شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، وسعت بادامستانهای بارور استان را ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار برآورد کرد و گفت: بیش از۷۰ درصد بادام چهارمحال و بختیاری از نوع مامایی و مابقی از ارقام 'سفید، ربیع، محبی، سنگی و شاهرودی' است.

شیرانی افزود: بخش عمده بادامستانهای این استان در شهرستان های سامان، بن و حاشیه رودخانه زاینده رود است.

وی ، وسعت باغات مثمر این استان را  ۴۴ هزار و ۵۰۰   هکتار  عنوان کرد و گفت: حدود ۳۰ هزار و ۷۰۴ هکتار آن بارور و مابقی شامل نهال و درختان غیربارور است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری ،از حذف و جایگزینی ۴۰۰ هکتار از باغات فرسوده استان با نهال اصلاح شده سازگار اقلیم در سال زراعی جاری در استان را یادآور شد و گفت:   امسال بیش از دو هزار و ۸۰۰ هکتار از باغات استان اصلاح و عمل پیوند انجام شده است .

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری وسعت باغات فرسوده این استان را ۱۰ هزار هکتار برآورد کرد و گفت: حداقل هزینه مورد نیاز برای حذف و جایگزین هر هکتار باغات فرسوده افزون بر ۱۵۰ میلیون ریال اعتبار نیاز است .به گفته وی، بخشی از باغ های مثمر با توجه به فرسودگی و کهن بودن درختان در برابر آفت باغی ضعیف و آسیب پذیر هستند.

وی از تولید و آماده توزیع، ۴۴۶ هزار اصله نهال مثمر در ۷ نهالستان استان در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: این میزان نهال در زمان مناسب کشت به منظور توسعه، حذف و جایگزینی باغ ها، بین بهره برداران با قیمت متعادل عرضه خواهد شد.

شیرانی، میزان محصول برداشت سالانه محصولات باغی این  استان را بیش از ۱۹۰ هزار تن عنوان و تصریح کرد: در صورت اصلاح و احیای باغ های قدیمی و کم بازده، برداشت محصول تا ۳۵ درصد افزایش می یابد.

سالانه در چهارمحال وبختیاری بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات باغی، زراعی، دامی و شیلات تولید می شود، سطح زیرکشت استان نیز ۲۷۰ هزار هکتار با ۶۰ هزار بهره بردار است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید