Iranian Agriculture News Agency

ضروت تعیین سهمیه برای واردات 4 میوه‌ گرمسیری

ضروت تعیین سهمیه برای واردات 4 میوه‌ گرمسیری

 زهرا جلیلی مقدم - مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی 

کشور ایران جزو ده کشور برتر تولیدکننده میوه در جهان محسوب می‌شود که با داشتن اقلیم‌های متفاوت، دامنه وسیعی از میوه‌های نیمه‌گرمسیری، سردسیری، معتدله و انواع خشکبارها و حتی میوه‌های گرمسیری را دارا است؛ به‌طوری‌که در زمینهٔ تولید محصولاتی مانند پسته، زعفران، خرما، انار، انجیر، کیوی، مرکبات، گردو، بادام، زردآلو، گیلاس، آلبالو، انگور، سیب، به، هلو و شلیل و فندق مقام‌های اول تا هفتم در جهان را به خود اختصاص داده است.

طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در 5 ساله گذشته به‌طور متوسط، سالانه حدود 16 هزار تن  آناناس به ارزش14.5 میلیون دلار به کشور واردشده که قیمت وارداتی هر کیلو از این محصول در حدود 90 سنت بوده است. همچنین به‌طور متوسط سالانه، حدود 21 هزار تن انبه به ارزش 15.4 میلیون دلار به قیمت وارداتی هر کیلو 70 سنت وارد کشور شده است.

در حالی که در سال جهش تولید در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری، حمایت از تولید داخلی و کاهش وابستگی سرلوحه امور قرار گرفته است، واردات میوه انبه و آناناس بدون در نظر گرفتن سقف و میزان واردات در قبال صادرات، تغییر ذائقه مردم از مصرف محصولات داخلی به محصولات خارجی و احتمال جایگزینی با انواع میوه داخلی در سبد مصرفی مصرف‌کننده و افزایش تقاضا در سال‌های آتی را به همراه خواهد داشت (همانند میوه موز).

 بنابراین لازم است برای واردات 4 میوه‌ی گرمسیری مجاز اعم از انبه، موز، آناناس و نارگیل نیز حداکثر به میزان متوسط واردات سنوات پیشین سهمیه تعیین شود. در حالی که حمایت از توسعه میوه‌های گرمسیری در مناطق محروم و مرزی کشور با هدف تولید، اشتغال‌ و صیانت از منابع ارزی کشور از اولویت‌های بخش کشاورزی است؛ مسلماً واردات میوه، مانع توسعه کشت و تولید میوه‌های گرمسیری در کشور خواهد شد.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید