Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در نشست با مجمع نمایندگان استان خبر داد

جهش تولید با افزایش 10 درصدی تولید برنج و نارنگی/ تولید 4.3 میلیون تنی مرکبات و برنج

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در نشست با مجمع نمایندگان استان از افزایش 10 درصدی تولید برنج و نارنگی در استان خبر داد.

جهش تولید با افزایش 10 درصدی تولید برنج و نارنگی/ تولید 4.3 میلیون تنی مرکبات و برنج

به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، عزیزاله شهیدی فر در نشست با مجمع نمایندگان مازندران که با محوریت بررسی تولید برنج و مرکبات در استان برگزار شد، با اشاره به نقش محوری این استان در تولید دو محصول برنج و مرکبات که نیمی از تولید کشور را شامل می شود، گفت: پروژه های زیرساختی نظیر زهکشی اراضی، تجهیز و نوسازی شالیزارها، اجرای سامانه‌های نوین آبیاری و بهسازی و لایروبی آببندان ها برای حوزه کشاورزی استان برنامه ریزی شده و در حال اجراست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه واردات برنج در فصل برداشت ممنوع است، از نمایندگان استان خواست بر اجرای دقیق این مصوبه نظارت لازم را داشته باشند.

وی با اظهار اینکه واردات برنج با ارز ترجیحی انجام می شود، ادامه داد: با اجرای این کار شاهد اتفاقات خوبی در حوزه برنج استان خواهیم بود که قطعا به نفع کشاورزان استان است.

شهیدی فر از روند افزایشی کشت ارقام پرمحصول و کیفی در سال های اخیر در استان خبر داد و گفت: بزودی شاهد خوداتکایی در تولید برنج کشور خواهیم بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: امسال شاهد افزایش 10 درصدی تولید برنج هستیم و پیش بینی می شود یک میلیون و 530 هزارتن برنج در استان تولید شود.

وی همچنین از افزایش 10 درصدی تولید نارنگی در استان خبر داد و اظهار کرد: پیش بینی ما بر این است امسال 2 میلیون و 800 هزار تن مرکبات در مازندران تولید شود.

شهیدی فر به صادرات بی سابقه مرکبات و کیوی از مازندران به خارج از کشور خبر داد و گفت: همانطور که افزایش چشمگیر صادرات این محصولات را شاهد بودیم امیدواریم در قیمت این محصولات نیز شاهد افزایش قیمت به نفع تولیدکننده باشیم.

وی تداوم ممنوعیت واردات محصولات باغی را از خواسته های اصلی این سازمان برشمرد و  افزود: بخش عمده ای از اقتصاد استان وابسته به تولید و بازار برنج و مرکبات است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به ظرفیت 1.5 میلیون تنی سردخانه ها، سورتینگ و انبارهای فنی استان، گفت: با این حجم از ذخیره سازی و نگهداری محصولات کشاورزی قادر به تنظیم بازار و قیمت محصولات در استان خواهیم بود.

شهیدی فر به پایانه صادراتی روماک گستر در جویبار اشاره کرد و گفت: این پایانه ظرفیت ذخیره سازی 140 هزار تن محصولات کشاورزی را دارد که سهم قابل ملاحظه ای در توسعه صادرات محصولات کشاورزی استان خواهد داشت.

وی تامین لجستیک لازم برای توسعه صادرات نظیر کامیون های یخچال‌دار ار از خواسته های مهم صادرکنندگان و سازمان جهاد کشاورزی استان برشمرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از مدیریت مگس میوه در سال 98 به عنوان یک اقدام جهادی نام برد که منجر به تولید سالم 99.5 درصدی محصولات باغی استان شد.

شهیدی فر از ورود 4 رقم جدید صادراتی مرکبات به حوزه باغبانی استان خبر داد و اظهار کرد: سال گذشته 420 هزار تن محصول کشاورزی به ارزش 250 میلیون دلار از مازندران به 13 کشور دنیا صادر شد.

وی با تقدیر از حمایت نمایندگان استان در پویایی و جهش تولید محصولات کشاورزی استان، از نمایندگان استان خواست نسبت به پیگیری تامین و مناسب سازی قیمت نهاده های دامی و کود شیمیایی در استان اقدام کنند.

در این نشست که شریعتی، زارعی، بابایی، سعادتی، کریمی، باقرزاده، حاجی پور و فرزانه حضور داشتند، افزایش قیمت خدمات شالیکوبی ها به عنوان یکی از دغدغه های نمایندگان توسط آقایان حاجی پور نماینده مردم آمل و فرزانه نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی مطرح شد.

زارعی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی بر پاسخگویی مسوولان در رابطه با گرانی نهاده های دامی تاکید کرد.

بابایی دیگر نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با تقدیر از زحمات جهاد کشاورزی مازندران در تامین امنیت غذایی کشور، بر رفع مشکلات مرتبط به امور زمین و ساخت و سازهای غیرمجاز در استان تاکید کرد.

شریعتی نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی هم خواستار جایگزینی سوخت مازوت در نیروگاه شهید سلیمی نکا به دلیل تاثیر منفی بر کیفیت محصولات کشاورزی منطقه شد.

در ادامه این نشست مقرر شد به زودی نشست مشترک مجمع نمایندگان استان با مدیران بخش کشاورزی استان بصورت اختصاصی برگزار شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید