Iranian Agriculture News Agency

صادرات ۴۰۰ هزار تن محصول گلخانه‌ای به خارج از کشور

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد هم به ایرنا گفت: سالانه از استان یزد حدود ۴۰۰ هزار تن محصول گلخانه‌ای به بازارهای روسیه، عراق و کشورهای حوزه خلیج‌ فارس صادر می ‌شود.

صادرات ۴۰۰ هزار تن محصول گلخانه‌ای به خارج از کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، سیدجمال سجادی‌پور با تاکید بر اتخاد تدابیر لازم در برابر تحولات اقتصادی ناشی از  تغییرات آب و هوایی و کاهش قیمت‌ها به دلیل رکود بازارهای جهانی گفت: به گلخانه داران استان توصیه می‌شود، کشت ترکیبی چندگونه گیاهی را رعایت کنند تا اگر یکی از محصولات در زمان برداشت به دلایلی از قیمت مناسبی برخوردار نبود، با محصولات دیگر زیان وارده را جبران کنند و ترکیب کاشت محصولات توصیه شده در استان بر اساس اولویت خیارسبز، گوجه فرنگی، بادنجان ، فلفل رنگی است.

وی با اشاره به سیاست های دولت برای افزایش بهره وری از منابع آب اظهار کرد: کشت های نوین گلخانه ای ان . اف. تی (N. f. t )  که در آن باز چرخانی آب انجام می شود، بهره وری آب را برای این گونه کشت به بیش از ۲ برابر کشت های موجود افزایش می دهد.

سجادی پور افزود: در گلخانه های فعلی از هر مترمکعب آب، ۲۵ کیلوگرم محصول برداشت می شود و در گلخانه ها از نوع کشت جدید (N. f. t ) به ازای هر مترمکعب آب، ۶۰ کیلوگرم محصول تولید می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد ادامه داد: ترویج کشت نشایی باز از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی است که می تواند میزان بهره وری آب را بالا برده و بین یک ماه تا ۴۰ روز از دوره رشد گیاه کم می کند که این دوره را در محیط کوچک گلخانه می توان توسعه داد .

سجادی پور یاد آور شد: تولید محصول در فضای باز در  هر هکتار ۳۰ تن و در گلخانه های معمولی ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن و در گلخانه های جدید  (N. f. t ) بالای ۶۰۰ تن است و در این زمینه  مصرف آب برای کاشت محصول گلخانه‌ای نسبت به کاشت در فضای باز ۱۰ برابر کاهش دارد و علاوه بر آن اشتغال را به ۱۰ برابر افزایش می‌دهد.

وی بابیان کرد: با توجه به شرایط کم آبی و کاهش آب های زیر زمینی ، استان یزد ظرفیت خوبی از لحاظ تولید محصول گلخانه‌ای ، گیاهان دارویی ، همچنین  پسته و زعفران دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید