Iranian Agriculture News Agency

تلاش برای هوشمندسازی واحدهای پرورش طیور در اصفهان

استان اصفهان رتبه دوم تولید گوشت مرغ و تخم مرغ در کشور را داراست.

تلاش برای هوشمندسازی واحدهای پرورش طیور در اصفهان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه هوشمندسازی واحدهای پرورش طیور پیگیری می‌شود. کاهش تلفات پرنده، افزایش بهره‌وری تولید، افزایش کیفیت گوشت و تخم مرغ، کاهش مصرف دارو و هدر رفت آب و دانه و جلوگیری از تردد کارگران را از جمله مزایای هوشمند سازی این واحدها برشمرد.

علی دهقانی  با بیان اینکه استان اصفهان رتبه دوم تولید گوشت مرغ و تخم مرغ در کشور را داراست ، اظهار کرد: واحدهای مرغداری گوشتی اصفهان با ظرفیت جوجه‌ریزی ۳۷ میلیون قطعه در سال، ۲۰۰ هزار تُن گوشت مرغ تولید می‌کنند؛ همچنین ظرفیت واحدهای مرغداری تخم گذار در این استان با ۱۵ میلیون قطعه مرغ به تولید ۱۰۵ هزار تُن تخم مرغ در سال می‌رسد.

وی افزود: استان اصفهان با ظرفیت جوجه‌ریزی ۸۰۰ هزار قطعه و تولید ۱۱ هزار تُن گوشت بوقلمون در سال رتبه نخست تولید این محصول را در کشور دارد. همچنین سرانه مصرف مرغ و تخم مرغ در اصفهان به ترتیب ۳۱ و ۱۲ کیلوگرم به ازای هر فرد در سال است.

دهقانی با اشاره به صادرات گوشت مرغ، تخم مرغ و بوقلمون از اصفهان به دیگر استان‌ها و خارج از کشور، افزود: آمار دقیقی از میزان صادرات اخیر این محصولات در دست نیست زیرا صادرات برای تنظیم بازار در یک فرجه آزاد و مدتی بعد قطع می‌شود از این رو نبود ثبات در سیاست گذاری صادرات سبب بروز مشکلاتی برای تولیدکنندگان در برنامه‌ریزی ها شده است.

۹۰ درصد نهاده‌ها وارداتی است

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه ۹۰ درصد نهاده‌های مورد نیاز طیور وارداتی است، کمبود نهاده‌ها را یکی دیگر از مشکلات این صنعت دانست و اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود برای تأمین نهاده‌ها با مشکلاتی روبرو هستیم اما به هر حال دولت با اتخاذ تدابیری، برای تأمین نهاده‌های مورد نیاز واحدهای پرورشی تلاش می‌کند.

دهقانی با بیان اینکه "زنجیره تولید" سیاست و اولویت وزارت جهاد کشاورزی برای تأمین مواد غذایی است، گفت: از این رو در اصفهان سیاست زنجیره تولید گوشت مرغ، بوقلمون و تخم مرغ در دستور کار قرار داده شد که تاکنون روند رو به رشدی داشته است و به زودی اتفاق‌های خوبی را در زنجیره تولید این سه محصول شاهد خواهیم بود.

ایجاد زنجیره تولید به حذف دلالان می‌انجامد

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان حذف دلالان، کاهش حاشیه‌های تولید محصول و کمک به بهینه سازی در این امر را از اهداف ایجاد زنجیره تولید برشمرد و خاطرنشان کرد: ایجاد زنجیره تولید سبب می‌شود که بسیاری از تولیدکنندگان دغدغه نداشته باشند، به بیان دیگر ایجاد این زنجیره به نفع تولید کننده و مصرف کننده است.

دهقانی با بیان اینکه تنها دو زنجیره تولید بوقلمون در استان‌های اصفهان و زنجان وجود دارد، ادامه داد: استان اصفهان دارای نخستین زنجیره تولید بوقلمون در کشور است و هم اکنون نیز در حال تشکیل دومین زنجیره برای تولید این محصول در استان هستیم. در زمینه تولید گوشت مرغ و تخم مرغ نیز پرونده پنج زنجیره برای دریافت جواز تکمیل شده است و جواز آنها از طریق سازمان نظام مهندسی کشور صادر خواهد شد.

وی همچنین به هوشمندسازی صنعت طیور در استان اصفهان اشاره و اظهار کرد: هوشمندسازی این صنعت در راستای بهبود مدیریت و ارتقای بهره‌وری واحدهای پرورش طیور در همه واحدها از جمله مرغداری گوشتی، تخم گذار، مرغ مادر و پرورش بوقلمون در سه سال اخیر پیگیری و اجرا شده است.

هوشمندسازی صنعت طیور اصفهان

دهقانی درباره روند هوشمندسازی واحدها توضیح داد: پارامترهایی در واحدهای پرورشی وجود دارد از جمله کنترل تهویه و دما، سیستم نوردهی و میزان رطوبت در سالن‌های پرورش که با هوشمندسازی از حالت سنتی خارج شده و یک سیستم اتوماسیون این امور را کنترل می‌کند.

وی افزود: کنترل سالن‌های پرورش با این سیستم خارج از آن محیط و حتی کیلومترها دورتر امکان پذیر است و از سوی دیگر در واحدهای مرغ تخم گذار که پیشتر جمع‌آوری تخم مرغ و کود مرغ به صورت دستی و توسط کارگران انجام می‌شد و محصول زیادی از بین می‌رفت با دستور سیستم مرکزی مکانیزه انجام می‌شود و چاپ تاریخ روی تخم مرغ و بسته بندی آن نیز مکانیزه و سیستمی است.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان کاهش تلفات پرنده، افزایش بهره‌وری تولید، افزایش کیفیت گوشت و تخم مرغ، کاهش مصرف دارو و هدر رفت آب و دانه و جلوگیری از تردد کارگران را از جمله مزایای هوشمندسازی واحدهای طیور برشمرد و گفت: اگر سیستم یک سالن مرغ گوشتی سنتی باشد در هر مترمربع ۱۰ قطعه جوجه گوشتی پرورش داده می‌شود اما اگر مکانیزه باشد در هر مترمربع ۱۵ قطعه جوجه پرورش می‌یابد از این رو هوشمندسازی ۵۰ درصد بهره‌وری تولید را افزایش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: استان اصفهان هوشمندسازی و مکانیزه واحدهای پرورش طیور را در راستای اقتصادی شدن تولید پیگیری می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید