Iranian Agriculture News Agency

مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی:

کشاورزان ابرکوه به جای هندوانه گیاهان کم آبخواه کشت کنند

مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ابرکوه با اشاره به کاهش سطح آب سفره‌های زیرزمینی به کشاورزان شهرستان توصیه کرد که سال آینده زراعی در صورتی که مایل به کاشت هندوانه هستند، از روش های نوین آبیاری استفاده کنند.

کشاورزان ابرکوه به جای هندوانه گیاهان کم آبخواه کشت کنند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد‏، حسن زارع بابیان اینکه سال آینده نیمی از سطح زیرکشت هندوانه  فعلی با توجه به شرایط منابع آبی منطقه به کمتر ۲۵ هکتار می رسد ، اظهار کرد: حدود ۲ دهه پیش سطح زیرکشت این گیاه افزون بر ۵۰۰ هکتار بود که در سال ۹۹ به کمتر از ۵۰ هکتار رسیده است.

وی تصریح کرد: با پایان کار برداشت هندوانه با متوسط تولید ۲۷ تن در هر هکتار، حدود هزار و ۲۰۰ تن محصول از سوی ۷۰ خانوار بهره بردار برداشت و به بازار مصرف عرضه شد.

این توصیه زارع به کشاورزان منطقه در واقع هشدار به آنها و پرهیز  از برنامه ریزی برای کشت هندوانه به روش سنتی  و جلوگیری از ضررهای اقتصادی به خانواده های بهره بردار شهرستان است تا به کشت گیاهان کم آبخواه ترغیب شوند. 

 محروم شدن کشاورزان از دریافت نهادهای کشاورزی 

همچنین مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: کشاورزان در صورت استفاده از کاشت محصولات پرآبخواه و سنتی از دریافت نهادهای کشاورزی محروم می شوند.

مهدی غیب الهی ، اظهار کرد: برای تولید یک عدد هندوانه به وزن ۱۰ کیلوگرم به روش سنتی نیاز به چهار هزار لیتر آب است ، در حالی که این میزان مصرف آب  ، خطر جدی و تهدیدی برای شهرستان و کشاورزان است.

وی افزود: البته  کشاورزان با توجه به محدودیت منابع آبی  ، فرایند برداشت آب را با تغییر الگوی کاشت محصول کم آبخواه در برنامه کاری خود قرار داده اند.

ابرکوه یکی از چهار دشت ممنوعه بحرانی استان یزد است 

همچنین مسئول امور آب و خاک جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: کاهش آب سفره های زیرزمینی و افت سطح آب چاه های کشاورزی ، شوری آب برخی چاه ها و همچنین ایجاد فروچاله ها نشانه بحرانی بودن شرایط آب در این شهرستان است .

احمدرضا زرنگار افزود: به خاطر کم آبی در این منطقه، دشت ابرکوه یکی از چهار دشت ممنوعه بحرانی استان یزد است  و کشاورزان برای استفاده بهینه از مصرف آب ۹۰ درصد باغ های زردآلوی منطقه را مجهز به سیستم های آبیاری قطره ای کرده اند.

این مسوول ادامه داد: با توجه به محدودیت منابع آبی و فعالیت بیشتر جمعیت ابرکوه در حوزه کشاورزی از لحاظ اجرای طرح های آبیاری نوین این شهرستان در استان یزد در رتبه نخست قرار دارد.

زرنگار اضافه کرد: کشاورزان می توانند از خدمات و کمک های بلاعوض دولت برای استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی فراهم شده ، استفاده کنند.

وی افزود: دولت برای اجرای طرح های آبیاری کم فشار و قطره ای در هر هکتار به ترتیب ۷۰ و ۱۷۰ میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می کند که در این سامانه ها، راندمان آبیاری از ۳۵ تا ۸۵ درصد افزایش می یابد.

 ۴۰۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض دولت به کشاورزان  ابرکوه

وی تصریح کرد: دولت برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین طی هفت سال گذشته ۴۰۰ میلیارد ریال به صورت تسهیلات بلاعوض به کشاورزان این شهرستان کمک کرده است.

زرنگار خاطرنشان کرد: کشاورزان با دریافت این میزان کمک  برای استفاده بهینه و بهره وری آب در بخش کشاورزی، سه هزار هکتار از اراضی و باغ های خود را به سامانه های آبیاری نوین تجهز کردند.

وی از اجرای طرح های آبیاری کم فشار ، قطره ای ، زیرسطحی ، تیپ و تشتکی در شهرستان ابرکوه خبرداد و  اظهار کرد: از سال ۱۳۷۰ تاکنون پنج هزار هکتار از اراضی و باغ های این شهرستان به آبیاری نوین تجهیز شده است.

اراضی قابل کشاورزی شهرستان ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار هکتار در سال های اخیر کاهش یافت و ۴۰ درصد اشتغال وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار  و ۵۰۰ خانوار ، سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی از این طریق تولید می کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید