Iranian Agriculture News Agency

پرورش میگو در استان بوشهر، ایمن سازی شد

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت: تقویت زیرساخت‌ها و اعمال کنترل‌های لازم بهداشتی و افزایش سطح ایمنی در استخرهای پرورش میگو باعث شد امروز حتی اگر واحدی به ویروسی آلوده شود کار پرورش در مابقی سایت‌های پرورش ادامه یابد و به تولید برسند.

پرورش میگو در استان بوشهر، ایمن سازی شد

مرتضی بحرانی روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایانا گفت: اعمال شرایط و ضوابط قرنطینه‌ای در ورود و خروج سایت‌های پرورش میگو ، بهبود وضعیت GMP، ضد عفونی سایت‌ها، اصلاح و بهبود سیستم فیلتراسیون استخرهای پرورش، پایش ارزیابی آب مراکز تکثیر را از جمله اقدام‌های اداره کل دامپزشکی استان بوشهر برای ایمن سازی استخرهای پرورش میگو عنوان کرد.

وی ادامه داد: انجام اقدام‌های پیشگیرانه و کنترلی توسط این اداره کل و همکاری پرورش دهندگان و تکثیر کنندگان میگوی استان بوشهر باعث شد با وجود هجوم بیماری لکه سفید در سال‌های ۹۴ و ۹۸ اما تولید میگوی پرورشی براساس برنامه پیش بینی شده انجام و خسارت غیر قابل جبرانی به فعالان این صنعت وارد نشد.

بحرانی اضافه کرد: همچنین با ارتقای ساختار بهداشتی مراکز تکثیر در هفت سال گذشته باعث شد بیشتر مراکز تکثیر در استان بوشهر به سمت کوپه بندی که شرایط ویژه‌ای برای مراکز ایجاد می‌کند گرایش پیدا کنند تا بتوانند بچه میگو را حتی اگر در اطراف آن مرکز ویروس وجود داشته باشد سالم و عارس از بیماری به بیشتر مناطق کشور که در این بخش فعالیت می‌کنند، ارسال کنند.

بحرانی یادآور شد: علاوه براین در این مدت ۱۳۵ هزار تن میگو با صدور گواهی دامپزشکی از استان بوشهر به خارج وکشور صادر شده‌است.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر در ارتباط با کنترل بیماری‌های دامی در این استان گفت: با توسعه اقدام‌های پیشگیرانه و واکسیناسیون کانون‌های بیماری از ۱۲ کانون در سال ۹۳ به ۲ کانون کاهش یافته است و این محدودیت به معنی کنترل بیماری است.

وی بیان کرد: در این مدت با گسترش گستره واکسیناسیون ۳۸۲ واحد اپیدمیولوژیک دامی بزرگ و ۵۳۴ واحد اپیدمیواوژیک دام کوچک در استان بوشهر زیر پوشش واکسیناسیون قرار گرفت و در این مدت چند سال ۲۵میلیون و ۵۳۴ نوبت سر دام سبک و سنگین در استان واکسینه و ۲۵۳ هزارو ۵۴ بازدید از کشتارگاه‌های دام انجام شد.

بحرانی با اشاره به تب مالت به عنوان یکی از بیماری‌های مشترک انسان و حیوان اضافه کرد: تب مالت انسانی در استان از ۱۱۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در سال ۶۸، به ۳.۷ نفر در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در سال ۹۵ رسید و این نشان می‌دهد که پروتکل‌های بهداشتی در بحث واکسیناسیون بخوبی اعمال شده‌است.

وی ادامه داد: در بحث سل برنامه ریزی مناسبی برای تست جمعیت گاوی و گوسفندی انجام شد و در بحث مشمشه نیز جمعیت زیر پوشش تست از ۷۴ راس در سال ۹۰ به ۳۱۱ راس در سال ۹۶ رسیده‌است.

بحرانی اضافه کرد: در هفت سال گذشته ۱۲۲میلیون و ۵۴۴ قطعه طیور در استان بوشهر واکسینه و ۲۷ میلیون و ۶۲۴ هزار نظارت از کشتارگاه‌های طیور انجام شده‌است.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر در باره آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گفت: با وجود گرمسیر بودن این استان اما با انجام اقدام‌های پیشگیرانه تنها یک کانون در سال ۹۴ و یک کانون در سال ۹۶ شناسایی و حذف شد.

وی با اشاره به پایش و مراقبت جدی از طیور بومی و صنعتی در استان بوشهر ادامه داد: در این مدت با تشکیل ستاد آنفلوآنزا، توسعه پست‌های قرنطینه و تقویت و تغییر روش‌های واکسیناسیون از آشامیدنی به سمت قطره چشمی و تزریقی هدایت و کار واکسیناسیون به صورت کامل‌تر و موثرتر انجام شد.

بحرانی با تاکید بر اهمیت ترویج فرهنگ واکسیناسیون در جمعیت دامی و طیور در بین فعالان این صنایع اضافه کرد: در بحث قرنطینه و امنیت زیستی پست قرنطینه مرزی برای کنترل صادرات در منطقه احمدی، ۲ قرنطنیه بین استانی و در بخش گمرک نیز در ۴ شهرستان بر امر صادرات  و واردات فرآورده‌های دامی و طیور کنترل لازم انجام می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین با راه‌اندازی پنجره واحد تجارت فرامرزی کارشناس دامپزشکی مستقر و خدمات قرنطینه‌ای را به صورت شبانه روزی برای محموله‌ها انجام می‌دهد و از این طریق سیستم ردیابی تکمیل و صدور گواهی بهداشتی و صادرات انجام می‌شود.

بحرانی یادآور شد: در هفت سال گذشته ۶۳۰ هزار و ۱۰۷ مورد بازدید و نظارت بهداشتی از اماکن عرضه فرآورده‌های خام دامی انجام شده است. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید