Iranian Agriculture News Agency

افشین قطبی:

از زنبور عسل ریز و بومی استان محافظت کنیم

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: گونه زنبور عسل کوچک APISFLOREA یکی از حشرات گرده افشان بسیار مهم و با ارزش در مناطق مختلف استان است. این حشره مقاوم از هزاران سال قبل تاکنون در شرایط گرما و سرمای استان، شهد و گرده جمع می کند.

از زنبور عسل ریز و بومی استان محافظت کنیم

به گزارش خبرنگار ایانا در استان بوشهر، افشین قطبی گفت: زنبورعسل ریز و بومی استان بوشهر در فضای باز و در میان درختان، لابلای درز و شکاف میان کوه، داخل غارها و چاه آب .... اقدام به ساخت کلنی(شان) می‌کنند. مقدار عسل تولیدی هرکلنی حدود یک کیلوگرم است و کلنی هایی که در طول سال تخریب نمی شوند، بیش از یک کیلو قادربه تولید و ذخیره عسل هستند.

قطبی اظهارکرد: نقش شگفت انگیز این حشره در گرده افشانی گیاهان و حفظ فلور گیاهی جنگلها، مراتع ومحیط زیست، سالهاست که مشخص شده است، به‌طوری‌که گرده افشانی زنبور عسل از نظر ارزش اقتصادی 140 برابر محصولات کندو) مانند عسل، ژله رویال، گرده گل، بره موم...( برآوردشده است.

وی گفت: در سالهای اخیر جستجوی کلنی های این گونه زنبور عسل بومی باهدف برداشت عسل خصوصا"در نقاط روستایی، بسیار رواج پیدا کرده و اغلب افراد تازه کار و ناآشنا با برداشت ناصحیح عسل این زنبورها، باعث از بین رفتن ملکه وگاها تمام کلنی می گردند.

قطبی افزود: در هر شان قسمت بالایی آن محل ذخیره عسل و قسمتهای پائین محل تخم ریزی ونگهداری نوزادان است. ازآنجا که محل اتصال کلنی (شان) به درخت و... از محل قسمت بالای شان (که دارای عسل است) صورت می گیرد، هرگونه بی دقتی در برداشت اشتباه عسل، باعث تخریب شان وگاها ازبین رفتن ملکه می شود. و نظر به اینکه برداشت عسل این گونه زنبورها و اتفاقات مذکور در فصل پائیز صورت می گیرد، که دراین مقطع زمانی امکان تولید ملکه وجودندارد وباعث یتیمی کلنی و در نهایت از بین رفتن آن می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: جهت حفظ این نژاد زنبورعسل از خطرنابودی، از هم استانی های عزیز و گرامی خواهشمند است هنگام برداشت عسل نکات زیر را رعایت کنند.

1-  قبل از هر اقدامی اطمینان حاصل نمایند که کلنی دارای عسل کافی باشد.  برای این منظور می توان در قسمت بالای شان، با کنار زدن زنبورها با دست یا دمیدن در یک نی، میزان عسل قابل مشاهده خواهد بود.

2- باتوجه به اینکه زنبورها، عسل راجهت تغذیه زمستانی خود ذخیره می کنند، تاکید می گردد مقداری از عسل را برای تغذیه زنبوران در زمستان باقی بگذارند.

3- زمان صحیح برداشت عسل در فصل پاییز صبح تا ظهر است که اغلب زنبوران به صحرامی روند.

4- در زمان برداشت عسل حتما" از افراد مجرب کمک گرفته شود. -

5- بعد از جداکردن صحیح قسمت بالایی شان که عسل درآن قرار دارد قسمت پایین شان را که شامل زنبوران و نوزادان است به محل اولیه شان بچسبانند. به طوریکه اطمینان حاصل شود، ملکه سالم بوده و به شان یا کلنی خود برگشته است.

6- استفاده از هر وسیله ای که به زنبورها آسیب می رساند خودداری شود.(مانند آتش، اسپری، دود غلیظ ... ) .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید