Iranian Agriculture News Agency

دستاوردی برای کمک به کارایی هواشناسی کشاورزی؛ اطلس هوا و اقلیم شناسی فارس منتشر شد

رئیس دفتر فن آوری های نوین سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: اطلس هوا و اقلیم شناسی استان فارس به عنوان یک مجموعه مرجع در حوزه‌ هوا و اقلیم شناسی کشاورزی به منظور دسترسی بهتر کارشناسان، تصمیم سازان و فعالان بخش کشاورزی در این دفتر تهیه شده است.

دستاوردی برای کمک به کارایی هواشناسی کشاورزی؛ اطلس هوا و اقلیم شناسی فارس منتشر شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، حسین صحراییان جهرمی با اشاره به اینکه اطلس مذکور شامل نقشه‌های هم مقدار آب و هوایی (هم دما، هم رطوبت، هم بارش و ...) است، تصریح کرد: رسم نقشه‌های هم مقدار آب و هوایی این امکان را در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا بتواند به سهولت و آسانی یک دید کلی از شرایط آب و هوایی منطقه داشته باشد، اطلاعات اولیه مورد نیاز خود را استخراج و شرایط آب و هوایی مناطق مختلف را با یکدیگر مقایسه کند.

وی با بیان اینکه ارائه اینچنین اطلاعاتی در جداول فضای بسیار بیشتری را اشغال کرده است و دسترسی و دریافت داده‌ها را با مشکل رو به رو می‌کند، بیان کرد: از سوی دیگر بسیاری از کاربران توانایی استفاده از آمار خام را ندارند، در حالی که کار با نقشه برای تمامی کاربران با سهولت همراه است. همچنین مقایسه میان مناطق مختلف تنها با صرف نگاه کردن به داده‌ها چندان میسر نمی‌شود، که رسم نقشه‌های همقدار این امر را مسیر می‌سازد.

صحراییان جهرمی، به موقعیت جغرافیایی استان فارس نیز اشاره کرد و افزود: این استان به‌طور تقریبی بین مدارهای ۲۷ و 32 درجه شمالی و نصف‌النهارهای ۵۰ و 56 درجه طول شرقی واقع شده و از نظر اقلیمی در سه دسته کوهستانی، معتدل و گرم قرار گرفته است.

رئیس دفتر فن آوری های نوین سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ابراز کرد: نقشه‌های تهیه شده در این دفتر در 3 دسته بلند مدت (طولانی مدت 20 ساله)، میان مدت (ماهانه، فصلی و سالانه)، کوتاه مدت (نقشه‌های موردی در سال 98) رسم شد.

وی، گریزی به مراحل تهیه اطلس هوا و اقلیم شناسی استان فارس زد و افزود: نخستین مرحله از مراحل کار دریافت آمار اقلیمی است که این آمار از ایستگاه‌های سینوپتیک، اقلیم‌شناسی و باران‌سنجی سازمان هواشناسی استان فارس، ایستگاه‌های خودکار هواشناسی اسکادا و کما (متعلق به سازمان جهاد کشاورزی استان فارس) تهیه شد و بعد از دریافت داده‌ها، "آزمون‌های آماری صحت سنجی" انجام شد.

صحراییان جهرمی با بیان اینکه پس از اطمینان از صحت داده‌ها و یا اصلاح و بازسازی آن‌ها به رسم نقشه‌ها اقدام شد، گفت: به منظور رسم نقشه‌های مورد نیاز از نرم‌افزار ArcGIS  (ماژولArcMap ) و روش‌های مختلف زمین آمار برای میان یابی داده ها استفاده و در نهایت بهترین روش برای رسم هر نقشه انتخاب شد .

این کارشناس با اشاره به اینکه پارامترهای آماری مورد بررسی شامل بارش، میانگین دمای روزانه و متوسط تبخیر از دشت طولانی مدت (بازه‌ی آماری 20 ساله) و دما (کمینه، بیشینه، میانگین)، رطوبت نسبی و بارش در سال 1398 بود، اضافه کرد: از جمله دلایل انتخاب این پارامترها می‌توان به اهمیت و نقش پررنگ اقلیم شناسی در بخش کشاورزی اشاره کرد به طور مثال داشتن اطلاعات از کمینه دما می‌تواند به پیش‌‌بینی رخداد سرمازدگی کمک کند از سوی دیگر دما و بارش 2 پارامتر اصلی هواشناسی بوده که نقش عمده‌ای در تعیین اقلیم منطقه داشته و سایر پارامترها هر یک به نحوی در آن‌ها مستتر شده‌اند. همچنین این دو پارامتر به میزان قابل توجهی در رشد و نمو گیاهان اثر گذار بوده و کوچکترین تغییری در آن می‌تواند اثرات جبران ناپذیری را به بارآورد، بنابراین مطالعه و بررسی این پارامترها در حوزه‌ی هواشناسی و خصوصا هواشناسی کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس دفتر فن آوری‌های نوین سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اظهار کرد: هوا و اقلیم‌شناسی دانشی است که در آن نمی‌توان تنها به اطلاعات و دانش موجود در خصوص یک نقطه و یا یک پهنه کوچک و محلی اکتفا کرد، چرا که شرایط آب و هوایی اطراف بر منطقه‌ی مورد نظر سایه افکنده و آن را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. بنابراین همواره باید شرایط آب و هوایی در مقیاس‌های وسیع‌تر مورد بررسی قرار گیرند تا بتوان به درک درست‌تری از شرایط موجود دست یافت.

فایل PDF این مجموعه که با استفاده از کلیه داده‌های در درسترس در واحد هواشناسی دفتر فن‌آوری‌های نوین تهیه شده، در پورتال سازمان جهاد کشاوزی، بخش فن‌آوری‌های نوین، زبانه هواشناسی به منظور استفاده علاقمندان قرار گرفته است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید