Iranian Agriculture News Agency

افزایش تولید آبزیان در خراسان شمالی

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: میزان تولید ماهی در این استان به ۲ هزار و ۲۵۰ تن رسیده است که این رقم در مقایسه با سال ۹۲ و قبل از آغاز به کار دولت تدبیر و امید ۲ برابر شده است.

افزایش تولید آبزیان در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدعلی مصباحی گفت: در سال ۹۲ در این استان تنها 1210 تن انواع ماهی از استخرها و مزارع تولید ماهی برداشت شده بود.

وی بیشترین ماهی تولید شده در این استان را گونه قزل آلا دانست و گفت: ذائقه مردم استان این نوع ماهی را بیشتر می پذیرد بنابر این بازار خوبی هم دارد و تولید کنندگان مشکلی برای فروش محصول خود ندارند.

مصباحی افزود: شمار مزارع پرورش ماهی گرمابی خراسان شمالی ۹۰ و مزارع سردابی 96 واحد است که هم اکنون ۲۰۰ تولید کننده در حوزه آبزیان و شیلات این استان فعالیت دارند.

وی اظهار کرد: تعداد مزارع پرورش ماهی از 69 واحد در سال 92 به 186 واحد در سال 98 رسیده است.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی رشد تولید آبزیان در این استان را نتیجه افزایش بهره وری، توسعه ظرفیت ها و تولید ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی عنوان کرد.

وی اظهار کرد: بجنورد با 35 استخر پرورش ماهیان سردابی،گرمابی و زینتی و تولید 27/3 درصد آبزیان استان، رتبه نخست خراسان شمالی در این بخش را دارد.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، سرانه مصرف ماهی در این استان  را با احتساب مصرف تن ماهی ۷.۱ کیلوگرم دانست و گفت: میانگین مصرف ماهی در کشور ۹.۵ کیلوگرم است.

وی با اشاره به اینکه خراسان شمالی در توسعه شیلات، رشد خوبی داشته است، افزود: کمترین میزان تولید ماهی استان مربوط به شهرستان مرزی راز و جرگلان است و عمده ترین گونه ماهی تولیدی در این استان قزل آلای سردابی است.

مصباحی با اشاره به اینکه به ازای تولید هر 10-7 تن ماهی یک شغل ایجاد می‌شود، گفت: هم اکنون با استفاده از این فرصت در خراسان شمالی برای علاقه مندان در این حوزه اشتغال ایجاد شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید