Iranian Agriculture News Agency

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان اعلام کرد:

آماده‌باش دامپزشکی استان برای ایام تاسوعا و عاشورا

صدیقه کاظمی نیا معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان بیان کرد: با عنایت به ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین و روند گسترش بیماری کووید 19 و همچنین با توجه به دسـتورات بهداشتی سـتاد ملی مبارزه با بیماری کرونا و پروتکلهای مربوط به برگزاری مراسم عزاداری در این ایام، اداره کل دامپزشکی استان به منظور حفظ سلامت گوشت دامهای قربانی و به تبع آن سلامت مصرف کنندگان و تامین بهداشت عمومی اقدام به اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی ویژه این ایام می‌کنند.

آماده‌باش دامپزشکی استان برای ایام تاسوعا و عاشورا

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، این مقام مسئول گفت: این اداره کل با هماهنگی با کلیه دستگاههای مربوطه از جمله فرمانداری، شهرداری، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌های استان، ناظرین شرعی، ائمه جمعه و جماعات، اعضاء جلسه بهداشت و مرکز بهداشت شهرستان، کمیته امداد حضرت امام (ره)، بهزیستی، هیات امناء و متولیان بقاع متبرکه و ... اقدامات لازم در این ایام را به بهترین نحوه ممکن و فراگیرتر از سنوات گذشته اجرایی خواهد کرد.

معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان از حضور 63 اکیپ ثابت و سیار نظارتی بهداشتی در این ایام در استان خبر داد و اظهار کرد: تعداد پرسنل عملیاتی 26نفر دکتر دامپزشک، 51 نفر بازرسین بهداشتی به همراه 11 نفر از ناظرین شرعی می باشند.

کاظمی نیا با اعلام اینکه اولویت کشتار دام‌های قربانی در محل کشتارگاه‌های دام است از آمادگی لازم کشتارگاه‌های دام استان برای پذیرش دام های قربانی و ذبح آنها  با رعایت پروتکلهای بهداشتی مرتبط با بیماری کووید 19 (جلوگیری از تجمع بی مورد مردم در واحد ) خبر داد.

وی با بیان خدمات رایگان در 15 کشتارگاه دام (صنعتی و سنتی) استان، افزود: پرسنل فنی دامپزشکی اعم از دکتران دامپزشک، کارشناسان، کاردان ها و تکنیسین های دامپزشکی و بهداشت گوشت به همراه ناظرین شرعی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی از ساعت 7 الی 14 در قالب اکیپ های ثابت و سیار فعالیت می‌کنند.

صدیقه کاظمی نیا از مجهز نمودن پرسنل مزبور به وسایل لازم جهت بازرسی بهداشتی گوشت خبر داد و بیان کرد: در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، اکیپ های نظارت بهداشتی دامپزشکی بصورت سیار در سطح شهرستان های استان حضور داشته و عنداللزوم اقدام به بازرسی لاشه های قربانی می‌کنند.

معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی استان در این رابطه بیان داشت: اکیپ های سیار در سطح شهرستان‌های استان علاوه بر نظارت و ارائه خدمات بهداشتی بر لاشه‌های کشتاری به  هدایت افراد غیر مطلع ( افرادی که به عرضه و کشتار دام زنده در سطح شهر کرده‌اند) به کشتارگاههای دام خواهند پرداخت.

کاظمی نیا اعلام کرد: عرضه لاشه دام قربانی به متقاضیان با نصب لیبل لاشه دام قربانی صورت می گیرد و قصابی ها و مراکز مجاز عرضه فرآورده های پروتئینی از عموم مردم، برای کشتار  دام در کشتارگاه های استان سفارش می گیرند.

این مقام مسئول از حضور کشیک ثابت در شبکه های دامپزشکی استان بمنظور پاسخگویی تلفنی و نیز هماهنگ کننده بین شهروندان و اکیپ های عمل کننده در سطح شهر خبر داد و بیان کرد: روسا 16 شبکه دامپزشکی استان، بر حسن اجرای تشدید نظارت بهداشتی و شرعی بر دام های کشتاری نظارت مستمر دارند.

وی بر لزوم آگاهی شهروندان از خطر بیماری‌های مشترک دام و انسان بخصوص (تب کریمه کنگو، بروسلوز، کیست هیداتید و ... ) تاکید کرده و افزود: رعایت نکات بهداشتی در هنگام ذبح بسیار حائز اهمیت است و افراد در صورت رعایت نکردن موارد بهداشتی در هنگام ذبح ممکن است به بیماری های خطرناک من جمله تب کریمه کنگو مبتلا شوند.

کاظمی نیا در پایان با اعلام شماره تلفن 1512 و شماره پیامک 3000231512 در سطح استان کرمان، از شهروندان محترم تقاضا کرد در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی در حوزه دامپزشکی مراتب را سریعاً گزارش نمایند تا با متخلفین برابر ضوابط،  برخورد قانونی صورت پذیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید