Iranian Agriculture News Agency

با تلاش دانشمندان علوم شیلاتی کشور محقق شد

رونمایی از 2 طرح تحقیقاتی شیلات در شمال و جنوب کشور

با تلاش دانشمندان علوم شیلاتی کشور، از دو طرح تحقیقاتی در استان های مازندران و هرمزگان، رونمایی شد.

 

به گزارش ایسنا، رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، یکی از طرح های رونمایی شده پژوهشگران عرصه تحقیقات شیلات در استان مازندران را تولید بیوسیلاژ از ضایعات ماهی و طیور معرفی کرد و گفت: به دلیل قیمت بالایی که پودر ماهی دارد، استفاده از جایگزین‌هایی مانند بیوسیلاژ، تاثیر مستقیم بر کاهش قیمت محصول نهایی داشته و در نتیجه از این طریق، اقتصادی شدن و کاهش هزینه های تولید و امکان افزایش مصرف سرانه انواع آبزیان، را شاهد خواهیم بود.

محمود بهمنی با اشاره به اثربخشی و اشتغال‌زایی این پروژه در استان مازندران، افزود: این محصول علاوه بر قیمت ارزانتر، دارای باکتری های با قابلیت عملکردی پروبیوتیکی، درصد پروتئین و قابلیت هضم پروتئین بالاتر، زمان ماندگاری طولانی‌تر و تکنولوژی تولید ارزان‌تر و ساده‌تر و قابل رقابت با سایر محصولات مشابه نظیر پودر ماهی و گوشت دارد.

بهمنی، عنوان کرد: پیش بینی تولید ماهی قزل آلا و ماهیان گرمابی استان مازندران در سال ۱۳۹۹، به ترتیب ۲۰ و ۵۸ هزارتن است که اگر ضایعات حاصل از فرآوری و یا تمیز کردن ماهی به طور متوسط ۴۰ درصد در نظر گرفته شود، میزان ضایعات قابل انتظار بیش از ۳۰ هزارتن خواهد بود. اما ضایعات تولید شده ماده اولیه مناسبی جهت تبدیل به پودر نبوده و به دلیل افزایش شاخص‌های فساد به عنوان یک معضل و مشکل زیست محیطی مطرح شده اند.

وی ادامه داد: بنابراین یکی از روش های مناسب جهت بازیافت و بهره برداری از ضایعات ماهی، تولید بیوسیلاژ است. این محصول در حقیقت ماده‌ای تخمیری بر پایه واکنش های اتولیز، شیمیایی و یا میکروبی است.  

بیوسیلاژ، کاربردهای متنوعی داشته و می توان از آن در صنایع کشاورزی (به عنوان کود بیولوژیک)، آبزی‌پروری و طیور (در جیره غذایی دام و طیور و آبزیان به عنوان منبع جایگزین پروتئینی) استفاده کرد.

این مقام مسئول، اضافه کرد: اگر به ازای هر ۴ کیلوگرم ماهی، یک کیلوگرم بیوسیلاژ تولید شود و از طرفی ۳۰ درصد از ضایعات به دست آمده، در تولید بیوسیلاژ مصرف گردد، پیش بینی می‌شود که بیش از۲۰۰۰ تن بیوسیلاژ تولید شود.

همچنین با تولید ۲۴۰ هزارتن طیور در استان مازندران و وجود ۳ الی ۷ درصد زائدات، پیش بینی می‌شود در صورتی‌که نیمی از این زائدات امعا و احشا باشند، سالانه امکان تولید ۶۰۰۰ تن بیوسیلاژ قابل تصور خواهد بود. بطوریکه ضمن کمک به ایجاد و ارتقای فضای مناسب بهداشتی و زیست محیطی (در نتیجه ورود این ضایعات و زائدات)، اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی به دنبال ایجاد ارزش افزوده و ارتقای بهره‌وری و خودکفایی را به دنبال خواهد داشت.

وی اشاره کرد: هزینه ایجاد خط تولید این محصول بسیار پائین بوده و قابلیت اشتغال خُرد و با صرفه اقتصادی مناسب به ویژه در جوامع روستایی را دارد.

بهمنی تاکید کرد که موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور آمادگی کامل برای انتقال دانش فنی، ترویج دستاوردها و نیز کمک به ایجاد یک پایلوت تحقیق و توسعه برای پشتیبانی علمی و دانشی از تولید کننده‌گان در کشور را دارد.

در حاشیه این رونمائی، تفاهم نامه واگذاری دانش فنی تولید بیوسیلاژ از زائدات طیور بین موسسه و یکی از بخش‌های خصوصی فعال در این حوزه به انجام رسید.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به رونمایی از دانش فنی و محصولات تولید شده از پایلوت پژوهشی تولید انبوه صدف خوراکی در آب های غرب استان هرمزگان، گفت: یکی از منابع پروتئینی دریایی با ارزش غذایی بالا صدف‌های خوراکی هستند که به دلیل استقبال در بازارهای خارج از کشور و امکان صادرات، می تواند برای کشور، ارزآوری بالایی داشته باشد.

بهمنی تاکید کرد: این طرح همچنین در اشتغال زایی جوامع محلی در جنوب کشور، تاثیر بسیار مثبتی دارد که تولید دانش فنی پرورش و عمل‌آوری آن، مرهون تلاش‌های بی‌وقفه محققان توانمند علوم شیلاتی است.  

همچنین از گوشت صدف دوکفه ای در مراکز تکثیر میگو و ماهی جهت زودرس کردن مولدین نیز می‌توان استفاده کرد.  از مهمترین دلایل پرورش صدف دوکفه‌ای در دریا، عدم نیاز به غذای دستی و تعویض آب است.  

این محصول به صورت صدف کامل و کنسرو نیز مورد استفاده در خارج از کشور قرار می‌گیرد. ضمن اینکه قیمت هر کیلوگرم صدف به صورت تقریبی، بین ۳ تا ۵ دلار در بازار بین المللی به فروش می‌رسد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید