Iranian Agriculture News Agency

رئیس جهاد کشاورزی فارس:

توسعه گلخانه ها؛ با اعطای یارانه حمایت شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: به منظور افزایش بهره وری از منابع تولید به ویژه آب، بهترین تسهیلات به احداث گلخانه ها اختصاص داده شده است، اما انتظار داریم مانند آبیاری تحت فشار به این امر نیز یارانه تعلق گیرد.

توسعه گلخانه ها؛  با اعطای یارانه حمایت شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) در استان فارس، محمد مهدی قاسمی در نشست مجمع نمایندگان مردم استان فارس در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در سطح کلان تخصیص اعتبارات دولتی به بخش کشاورزی نسبت به وظیفه این بخش در تامین امنیت غذایی و جایگاه آن در اقتصاد کشور، پایین است.

وی با اشاره به اینکه استان فارس با تامین حدود 9 درصـــد کل تــولیـــدات کشاورزی رتبه دوم کشور را دارد، تصریح کرد: در تولیدات باغی رتبه اول، زراعت رتبه دوم و دامی رتبه چهارم دارد.

قاسمی افزود: تعداد بهره برداران بخش کشـاورزی استان فارس 279 هزار نفر و سهـم شاغلیــن بخش کشـاورزی فارس 19.8 درصد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به فعالیت حدود 25 درصد ناوگان برداشت کشور با مشارکت در برداشت 23 استان اشاره کردو گفت: توسعه مکانیزاسیون با تجهیز و نوسازی ماشین ها و ادوات کشاورزی با بهره گیری از 4200 میلیارد ریال تسهیلات اعتباری در سال های 92 تا 98 و دستیابی به ضریب 2.06  اسب بخار در هکتار درپایان سال گذشته از جمله توفیقات حاصل شده در این زمینه است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته 17.5 درصد از کل صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی  استان فارس بعد از انقلاب را به بهره برداری رساندیم، بیان کرد: استان فارس رتبه دوم در جذب ماده خام محصولات کشاورزی در سطح کشور دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به مقام اول اجرای آبیاری تحت فشار این استان از سال 93 تاکنون، ابراز کرد: 301 هزار و 816 هکتار از اراضی به سامانه نوین آبیاری در فارس مجهز شده است.

قاسمی با بیان اینکه  اولویت ما بر اساس چالش های موجود، دانش افزایی و مهارت افزایی است، گفت: از این رو طرح نظام نوین ترویج به صورت گسترده در 36 شهرستان و 95 مرکز خدمات اجرا شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: بهره گیری از ظرفیت 102 محقق معین به منظور تعامل با مراکز جهادکشاورزی و مروجین مسئول پهنه در استان فارس برای اولین بار در کشور رقم خورد.

وی گفت: بر اساس آسیب شناسی به عمل آمده چالش ها به دو گروه عمده کمبود دانش و مهارت تقسیم می شود که با اجرای نظام نوین ترویج در رفع این نقصیه گام برداشتیم و همچنین کمبود سرمایه در بخش کشاورزی از دیگر چالش ها است که به منظور رفع این مشکل، سند توسعه صندوق بخش های استانی تشکیل و 17 صندوق شهرستانی و صندوق منابع طبیعی راه اندازی شد و دو صندوق دیگر درشرف راه اندازی است و سرمایه صندوق های استان به 84 میلیارد تومان رسیده است.

قاسمی تصریح کرد: در دولت تدبیر وامید برای اولین بار سامانه  131 راه اندازی  و 13  اکیپ گشت حفاظت و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی باغی و زراعی در شهرهای استان فارس تشکیل شد.

وی؛ نظارت بر اراضی واگذار شده به میزان 18 هزار و 729 هکتار، اجرای قانون رفع تداخلات اراضی کشاورزی در سطح 44 هزار و 500 هکتار، تغییر کاربری غیر مجاز شناسایی شده به میزان یک هزار و 74 مورد و 2110  مورد قلع و قمع بنا به استناد به احکام صادره قطعی و تبصره 2 ماده 10  را از جمله اقدامات در حوزه امور اراضی برشمرد.

عزیزی

استان فارس از دیر باز قطب کشاورزی کشور است

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس در این نشست گفت: استان فارس از دیرباز به عنوان قطب کشاورزی کشور معرفی شده اما  امر مهم کشاورزی هنوز ما را به ان جایگاه واقعی خودش نرسانده است.

ابراهیم عزیزی با اشاره به اینکه تحولات خوبی در طول سال های پس از انقلاب رقم خورده است و مجموعه مدیران و مسئولین زحمات زیادی را کشیدند، تصریح کرد: در حوزه های صنایع تبدیلی و کشت های گلخانه ای جای کار داریم و بدون شک باید تلاش کنیم که در این بخش که مزیت استان فارس است توفیقات بیشتری داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه مشکلات بخش کشاورزی در سه سطح بومی، استانی و ملی قرار دارد ، ابراز کرد: اگرچه مسئولیت آب برعهده وزارت نیرو است اما تشخیص بهره گیری از ظرفیت های آب برای بخش کشاورزی با جهاد کشاورزی است که انتظار می رود در این زمینه بر اساس برنامه اقدام شود.

نشست مجمع نمایندگان مردم استان فارس در مجلس شورای اسلامی با نماینده ولی فقیه در این استان با موضوع بررسی اقدامات و دستاوردهای جهاد کشاورزی استان فارس برگزار شد و چالش ها بخش کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید