Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان

کشاورزی قراردادی راهی برای پیوند بهره‌برداران به بازارهای جدید است

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: کشاورزی قراردادی می‌تواند برای کشاورزان سودآور باشد و آنها را به بازارهای جدید پیوند دهد.

کشاورزی قراردادی راهی برای پیوند بهره‌برداران به بازارهای جدید است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، محمد فرید سپری در نشست هماهنگی توسعه کشاورزی قراردادی در استان اظهار کرد: هدف از کشاورزی قراردادی انعقاد قراردادی با مدت معین بین کشاورز و یک شرکت، پیش از آغاز فرایند تولید است.

وی اضافه کرد: در این نوع قرارداد، سرمایه‌گذار و کشاورز در قالب شروطی در زمینه تامین نهاده‌های تولید، مشاوره، بازاریابی و فروش، محصولات کشاورزی را تولید می‌کنند و دسترسی به بازار قابل اتکا و جدید و امکان دسترسی به اعتبارات به اشکال مختلف از دیگر مزایای کشاورزی قراردادی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه  به طور متوسط ۲.۹ میلیون تن محصولات کشاورزی در استان سالانه تولید می شود، اظهار کرد: حدود 2 میلیون و ۱۵۷ هزار تن محصولات زراعی، ۳۳۷ هزار تن باغی، ۳۸۷ هزار تن محصولات دامی و ۱۰ هزار تن محصولات شیلاتی در استان تولید و روانه بازار می شود.

وی اعلام کرد: استان ظرفیت تولید تا پنج میلیون تن محصولات کشاورزی را دارد و هم اکنون در حال تحقق ظرفیت بیش از دو میلیون تن باقی مانده هستیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یکی از مباحث مهم در بخش کشاورزی را مربوط به بازار و فروش محصولات ذکر کرد و گفت: بازار حلقه مفقوده بخش کشاورزی است که نوسانات قیمت، عدم ثبات بازارو واسطه گری از جمله مهمترین چالش های پیش روی این بخش به شمار می‌رود.

وی افزود: ضعف برند سازی محصولاتی که دارای مزیت نسبی تولید در استان بوده و از نظر کمیت و کیفیت در کشور مشهور هستند مانند توت فرنگی از چالش‌های بخش کشاورزی کردستان است که پیشنهاد می شود محققین و پژوهشگران کشاورزی برای برندسازی محصولات شاخص استان تلاش داشته باشند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید