Iranian Agriculture News Agency

یک لیتر شیر به صورت خام در اصفهان باقی نمی‌ماند

استان اصفهان با ۱۰۰ واحد فراورده های شیر و لبنیات اشباع است و تمام شیرخام به فراورده های لبنی تبدیل می شود.

یک لیتر شیر به صورت خام در اصفهان باقی نمی‌ماند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، منصور قماشی با اشاره به اینکه در غرب استان اصفهان سه واحد صنایع تبدیلی سیب زمینی مشغول به فعالیت است، اظهار کرد: این صنایع تبدیلی در شهرستان‌های فریدن، فریدونشهر، بویین میاندشت سالانه ۷۲ هزار تن محصول سیب زمینی کشاورزان را جذب می‌کند.

وی افزود: ۱۲ واحد صنایع تبدیلی سیب زمینی در غرب استان اصفهان مجوزهای لازم برای فعالیت را دریافت کرده‌اند که پس از بهره برداری میزان جذب سیب زمینی از کشاورزان غرب استان توسط این صنایع تبدیلی به ۱۰۹ هزار و ۷۰۰ تن افزایش خواهد یافت.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با بیان اینکه سیب زمینی تولید شده در غرب استان اصفهان به صورت تازه به مصرف می‌رسد، تصریح کرد: بخش مازاد بر مصرف تازه توسط صنایع تبدیلی سیب زمینی مانند فرنچ فرایز، چیپس، غذاهای آماده مانند الویه جذب می‌شود.

موازی کاری در صدور مجوز صنایع تبدیلی تا قبل از سال ۹۲

وی با اشاره به اینکه تعدادی از صنایع تبدیلی استان اصفهان تا قبل از سال ۹۲ از سازمان صمت مجوز دریافت کردند، تصریح کرد: از آنجا که در دهه‌های اخیر سازمان‌های متعددی مجوز صنایع تبدیلی را صادر می‌کردند آمار دقیقی از فعالان این حوزه در دسترس نیست.

وی محصول صنایع تبدیلی در حوزه محصول گوجه فرنگی در استان اصفهان را به یک واحد محدود دانست و گفت: تنها واحد صنعت تبدیلی با مجوز سازمان صنعت معدن و تجارت محصول گوجه فرنگی را به رب تبدیل می‌کند.

تبدیل شیرخام به فراورده‌های لبنی در استان اصفهان

وی با اعلام اینکه یک لیتر شیرخام در استان اصفهان باقی نمی‌ماند و تمام آن به فراورده‌های لبنی تبدیل می‌شود، گفت: ۶۰ پروانه بهره برداری صنایع تبدیلی شیر و لبنیات توسط سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان صادر شده است که دو میلیون و ۸۲۸ هزار تن شیرخام را جذب می‌کند؛ این در حالی است که از گذشته ۴۰ پروانه هم توسط سازمان صمت صادر شده و در مجموع ۱۰۰ واحد فراورده‌های لبنی در استان اصفهان فعال است.

وی افزود: استان اصفهان از نظر فراورده‌های شیرخام اشباع است و یک لیتر شیرخام هم بلااستفاده نمی‌ماند.

وی با تاکید بر اینکه مجوز کارخانه لبنیات در استان اصفهان صادر نمی‌شود، گفت: از آنجا که صنایع تبدیلی در حوزه شیر خام اشباع شده و هیچ توجیه اقتصادی ندارد مجوز جدیدی صادر نمی‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید