Iranian Agriculture News Agency

مشاور وزیر جهاد کشاورزی:

الگوی کشت برای سال زارعی جاری ابلاغ می‌شود

مشاور وزیر و رئیس مرکز حراست وزارت جهاد کشاورزی گفت: الگوی کشت یکی از موضوع‌های مبنایی این وزارتخانه در تنظیم برنامه‌های سال زراعی پیش رو است که با ساعت‌ها کار کارشناسی که در مراجع مختلف فنی، تخصصی، تحقیقاتی صورت گرفت با تاکید مقام عالی وزارت این موضوع جمع بندی و برای سال زراعی جاری ابلاغ می‌شود.

الگوی کشت برای سال زارعی جاری ابلاغ می‌شود

احمد طمراسی در گفت و گو با خبرنگار ایانا در استان بوشهر  افزود: الگوی کشت جزء اولویت‌های ارکان و اجزای مدیریتی وزارت جهاد کشاورزی در اجرا، نظارت و کنترل برنامه الگوی کشت به شمار می‌رود و همچنین به دلیل جایگاه و اهمیت خاصی که این برنامه دارد مورد توجه ویژه دولت نیز است.

وی بیان کرد: امید می‌رود بتوانیم این کار که مدتهاست جزء اولویت‌ها و خواسته‌های بهره برداران، تولیدکنندگان و مدیریت بخش کشاورزی و دولت است امسال آغاز شود و به طور یقین در سال‌های آینده وضعیت بهتر و کیفی تری در اجرای این برنامه و الگوی کشت خواهیم داشت.

طمراسی اضافه کرد: رعایت نکات فنی از لحاظ اقلیمی، مدیریت منابع پایه آب و خاک و هسته‌های مختلف تولیدی از اولویت‌های این طرح است.

وی یادآور شد: همچنین با ابلاغ الگوی کشت برای هر منطقه متناسب با پتانسیل فنی، اقتصادی و کارشناسی متناسب با هدف گذاری کلان دولت در برنامه‌های تولیدی مدلی تعریف می‌شود و با کشاورز  و تولید کننده برای اجرای برنامه تولیدی آن منطقه به تفاهم و توافق خواهیم رسید.

رئیس مرکز حراست وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای اجرای این برنامه استفاده از ابزارهای خاصی برای این موضوع در اولویت نیست چون کشاوزان همیشه درکنار ما بوده‌اند و تلاش می‌شود با ارائه الگوهای ترویجی و رابطه خوب مروجان با بهرهبرداران و تولید کنندگان این برنامه اجرا شود.

وی تاکید کرد: ارائه الگوی کشت با هدف حفظ و مدیریت منابع پایه چیزی جز خواسته کشاورزان نیست چون به این وسیله در فضای عمومی اقتصاد کشور کمترین آسیب را می‌بیند  و این توافقی است که همیشه و همواره در ارائه همه الگوها با کشاورزان داشته و در کنار هم می‌توان این موضوع را محقق کرد.

طمراسی گفت: نهاده‌های کشاورزی در بخش دام و طیور همواره مورد توجه دولت بوده و کماکان مورد حمایت ارزی دولت است تدارک خوبی نیز در این خصوص صورت گرفته و در آینده نزدیک شاهد تزریق حجم قابل توجهی از نهاده‌ها در بازار خواهیم بود.

وی ادامه داد: به موازات آن برنامه‌ها، زیرساخت‌ها و روش‌های علمی، فنی، قابل رصد و کنترلی در بخش سامانه‌های توزیع دیده شده که کمتر از 10 روز آینده از سوی وزارتخانه محقق می‌شود و تلاش می‌شود بهره برداران و تولید کنندگان واقعی بتوانند در بستر قابل اطمینانی بتوانند برنامه‌های  تولیدی خود را تنظیم کنند.

طمراسی اضافه کرد: تامین نهاده‌های کشاورزی هم از طرف بخش خصوصی و به تبع آن شرکت‌های دولتی که متولی این کار در وزارت جهاد کشاورزی هستند تدارک لازم را دیده‌اند و با پی‌گیری این وزراتخانه از نظر ارزی و با توجه دولت و تزریق مناسب نهاده در آینده نزدیک به بازار تلاش می‌شود این افزایش قیمت از بین برود.

وی تاکید کرد: به موازات تولید باید به صورت مستمر تدارک نیز انجام شود در همین راستا در برخی از نهاده‌ها از جمله ذرت حتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر هم تدارک و توزیع شده است.

رئیس مرکز حراست وزارت جهاد کشاورزی گفت: مبتنی بر برنامه تولید تولید کنندگان و تائید مراجع تخصصی این وزارتخانه تدارک لازم برای تامین نهاده‌ها را انجام می‌دهد.

وی در خصوص طرح ملی احیای مرغ لاین آرین اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی در راستای طرح ملی احیای مرغ لاین آرین تمام تلاش خود را برای تامین بسته‌های حمایتی، تشویقی و ترویجی از این صنعت به کار بسته تا از این طریق حلقه تحریم در تامین گوشت مرغ شکسته شود.

طمراسی اظهار کرد: با توجه به وجود مجتمع مرغ لاین آرین در کشور و توانمندی‌های ژنتیکی بالقوه، بالفعل و مناسب این سویه و دستور ویژه رهبر معظم انقلاب کمیته ملی احیای مرغ آرین از سال 1398به صورت مستمر و با جدیت تمام در حای پی‌گیری است.

وی افزود: این وزارت تمام تلاش و همت خود را برای به سرانجام رساندن طرح ملی احیای مرغ لاین آرین به کار گرفته است و در شرایط تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران، این اقدام توانسته است حلقه تحریم را در تامین گوشت مرغ در هم شکند.

طمراسی افزود: بخش کشاورزی عهده‌دار امنیت غذایی مردم است وافزایش بهره وری ازاولویت های این وزارتخانه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: امسال همزمان با هفته دولت ۵۵ پروژه کشاورزی با ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار آماده بهره‌برداری است.

محمد تقی منوچهری اعلام کرد: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها ۷۷۴ فرصت شغلی مستقیم و یکهزار و ۲۶۰ فرصت شغلی غیر مستقیم در بخش‌های مختلف کشاورزی فراهم می‌شود.

وی بیان کرد: ماموریت اصلی جهاد کشاورزی تامین غذا و امنیت غذایی، حمایت از منابع انسانی و حفاظت از منابع پایه است.

منوچهری رشد سرمایه‌گذاری، تکمیل و اجرای زنجیره تولید با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، تولید گیاهان دارویی، توسعه گلخانه‌ها، شهرک‌های کشاورزی، حفظ منابع طبیعی، توسعه کمی و کیفی محصولات راهبردی، کشت بهینه محصولات کم آب‌بر، توسعه صنایع تبدیلی و ارتقای محصولات مزیت دار استان را از جمله راهبردهای سازمان جهاد کشاورزی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه ۱۶ درصد از شاغلان استان و ۴۰ هزار نفر بهره‌بردار در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند ادامه داد:  درزمان حاضر در ۳۱۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان بوشهر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌شود.

منوچهری گفت: گندم، جو، کلزا، گوشت قرمز و سفید از جمله محصولات راهبردی استان و ماهی، میگو، نخیلات، سبزی و صیفی نیز از جمله محصولات مزیت دار استان بوشهر به شمار می‌روند که به دنبال افزایش آنها هستیم.

وی یادآور شد: سالانه در صورت شرایط مناسب بارندگی ۱۲۰ هزار تن گندم، ۶۰۰ هزار تن محصول گوجه فرنگی، ۱۶۵ هزارتن خرما و ۲۱ هزار تن میگوی پرورشی در استان تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: در زمان حاضر یک میلیون راس دام و ۲۷۲ واحد پرواربندی فعال در استان بوشهر وجود دارد و سالانه هشت هزار تن گوشت قرمز در این استان تولید می‌شود.

به گفته منوچهری ۲۱۷ واحد پرورش مرغ با امکان تولید ۳۹هزار تن گوشت و ۶ میلیون و ۶۹۰ هزار تن جوجه ریزی در استان بوشهر فعال است.

منوچهری افزود: ۹۰ هزار کلونی زنبور در استان بوشهر نیز سالانه یکهزار تن عسل تولید می‌کنند.

وی با اشاره به هجوم ملخ های صحرایی به ۹ استان کشور در سال جاری گفت: در این مدت ۱۴۷ هزار هکتار مبارزه با ملخ صحرایی در سطح دشت‌ها و مناطق کوهستانی انجام و کمترین خسارتی به مزارع و باغ‌های استان بوشهر وارد نشد.

به گفته منوچهری براساس اعلام سازمان خواربار وکشاورزی ملل متحد (فائو) امسال پدیده ملخ صحرایی زودتر از هر سال به کشور حمله می‌کند برهمین اساس استان بوشهر برای تامین سم و آمادگی ناوگان مقابله با این آفت آمادگی لازم را دارد.

وی آفت چوب خوار خرما را یکی از آفت‌های مهم نخلیلات دشتستان و تنگستان عنوان کرد که باعث بروز خسارت زیادی به آنها شده و تلاش می‌شود در قالب برنامه مشترکی با سازمان حفظ نبابات این آفت کنترل شود.

منوچهری تولید محصول سالم، مبارزه بیولوژیک و غیر شیمیایی در سطح ۱۸ هزار هکتار، اجرای سه هزار و ۵۳۰ هکتار سیستم آبیاری تحت فشار در سال‌جاری، احیا و مرمت قنات‌ها، اجرای طرح کاداستر برای ۲۹۴ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی را از جمله اقدام‌های انجام شده در بخش کشاورزی استان بوشهر عنوان کرد.

در این آئین عباس کمالی بعنوان مدیر حراست سازمان جهاد کشاورزی معرفی و از خدمات سردار کشتکار تقدیر شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید