Iranian Agriculture News Agency

در افتتاح نخستین سایت الگویی تولید بذر گیاهان دارویی کشور مطرح شد:

در جهان هر گرم زعفران را 5 یورو می‌خرند؛ در ایران 30 سنت هم نمی‌خرند!/ سایت بستان؛ الگوی تولید گیاهان دارویی بومی

وعده خوداتکایی ایران در گوشت با پرورش رومانوف در سایت بستان

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: از هر ۷۰ هزار هکتار سطح زیر کشت در کشور یک هکتار به گیاهان دارویی اختصاص دارد و این گیاهان ۵۰۰ میلیون دلار ارزآوری دارد .

در جهان هر گرم زعفران را 5 یورو می‌خرند؛ در ایران 30 سنت هم نمی‌خرند!/ سایت بستان؛ الگوی تولید گیاهان دارویی بومی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، حسین زینلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی روز سه شنبه 4 شهریور، در مراسم افتتاح نخستین سایت الگویی تولید بذر گیاهان دارویی کشور در استان البرز اظهار کرد: سند ملی گیاهان دارویی در سال ۱۳۹۲ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و مقام معظم رهبری نیز آن را ابلاغ کردند که بر محور سلامت باید اقداماتی داشته باشیم.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی طبق ماده ۳۸ بند «ج» این قانون آورده که باید تا سال ۱۴۰۰ حدد ۱۰۵ هزار هکتار به سطح زیر کشت گیاهان دارویی کشور افزوده شود.

زینلی با اشاره به تنوع گونه‌های گیاهان دارویی در کشور تصریح کرد: در حال حاضر  بالغ بر ۲۳۰۰ گونه گیاه دارویی در کشور داریم که در حق این گیاهان هیچ کاری انجام نشده و اگر اقدامات انجام شده هم توسط مردم و در حد نگهداری مانده است.

وی افزود: در سال‌های اخیر برنامه‌ای در وزارت جهاد کشاورزی تدوین شد که تعدادی ارقام جدید برای تولید ارائه شود.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ۳۰۰ گونه گیاه دارویی در عطاری‌ها خرید و فروش می‌شود که از این تعداد ۴۰ گونه را اهلی کرده‌ایم و از این تعداد هم تنها ۳ گونه را توسعه داده‌ایم که یکی از آن ها زعفران است.

وی با اشاره به برنامه ارتقای ارزش افزوده زعفران گفت: در کشور ما زعفران در سطح ۱۲۰ هکتار با ارزآوری ۳۵۰ میلیون دلار کشت می‌شود،  در حالی که قیمت این گیاه در خارج از کشور برای هر گرم ۵ یورو است، در کشور ما حتی ۳۰ سنت هم برای آن پرداخت نمی‌شود که برنامه ارتقای آن را در دست داریم تا شاهد افزایش ارزش افزوده آن باشیم.

زینلی افزود: مهمترین برنامه مدیریتی برای افزایش ارزش افزوده زعفران، ایجاد شرکت‌های هلدینگ بزرگ برای ارتباط با سراسر جهان است.

وی در رابطه با گیاهان انحصاری ایران خاطرنشان کرد: در کشور ما حدود ۱۷۲۸ گونه گیاه بومی و انحصاری ایران وجود دارد که می‌توانیم آن‌ها را برای اولین بار در دنیا عرضه کنیم مانند زیره سیاه اما در این زمینه غفلت شده است.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی یکی از اهداف راه اندازی این سایت الگویی را تولید و عرضه گیاهان دارویی بومی کشور دانست و عنوان کرد: اگر بذر گیاهان را اصلاح کنیم ۲۵ درصد افزایش تولید خواهیم داشت.

زینلی افزود: امیدواریم با حمایت‌های مسئولین بتوانیم در سال جاری ۷۰۰ تن بذر گیاهان دارویی در کشور تولید کنیم، چراکه کشور ما سالانه به چند میلیارد نشاء‌گیاهان دارویی نیاز دارد.

وی اضافه کرد: از هر ۷۰ هزار هکتار سطح زیر کشت در کشور یک هکتار به گیاهان دارویی اختصاص دارد و این گیاهان ۵۰۰ میلیون دلار ارزآوری دارد.

*گردش مالی ۲۰۰ میلیارد ریالی بخش کشاورزی در استان البرز

در ادامه این مراسم، سید مجید موسوی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز اظهار کرد: به دنبال آن هستیم تا با راه اندازی صندوق کشاورزی در استان البرز که اقدام به کشت گیاهان دارویی می‌کند، نگرانی از بابت فروش و فراوری محصول نداشته باشیم.

وی افزود:  ۳۰۱ هکتار از ۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی این استان به کشت گیاهان دارویی اختصاص دارد.

موسوی با اشاره به تولید سالانه ۶۶۲ تن محصول از اراضی این استان با ارزش ۲۰۰ میلیارد ریال، تصریح کرد: زمینه تولید بذر گیاهان دارویی در استان به شدت فراهم است و استان البرز مرکز علم و فناوری کشاورزی کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: بیش از ۸۰ درصد تحقیقات بخش کشاورزی کشور به دلیل وجود موسسات تحقیقاتی کشوری در کرج انجام می‌شود که وجود این موسسات و انتقال تحقیقات آن‌ها به مزارع کشاورزان البرزی، منجر به نتایج خوبی در استان شده است.

موسوی ادامه داد: در استان البرز کشاورزان، ‌دامداران و تولیدکنندگان طیور خوبی داریم که باعث شده این استان در هر سه بخش با مقام اول کشور فاصله کمی داشته باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز بیان کرد: گردش مالی بخش کشاورزی این استان بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال است که باعث شده جایگاه بسیار خوبی در کل کشور به نسبت سطح زیر کشت داشته باشیم.

وی، تعداد واحدهای تولیدی بخش کشاورزی در استان را ۶۶۰۷ واحد اعم از دامداری، مرغداری،‌ گلخانه و صنایع تکمیلی و تبدیلی دانست که ۶۴۰۰ واحد آن فعال هستند.

موسوی تأکید کرد: بیش از ۸۵ درصد از این واحدها فعال بوده و از منابع آب، خاک و نهاده‌های کشاورزی و دامی به خوبی استفاده کرده‌اند.

*اختصاص ۲۰۰ هکتار از اراضی شرکت بستان به کشت گیاهان دارویی

در ادامه این مراسم، محمد صفایی، مدیر شرکت عمران و آبادی بستان ایران اظهار کرد: ما درصدد هستیم تا علاوه بر تولید بذور گیاهان دارویی، بذر گیاهان علوفه‌ای، سبزی و صیفی و غلات را هم تولید کنیم.

وی افزود: از آنجا که سالانه ۳۵۰ میلیون دلار صرف واردات بذر از خارج از کشور می‌شد، در دیداری که با وزیر جهاد کشاورزی داشتیم، مقرر شد تا بخش زیادی از اراضی این شرکت به تولید بذر اختصاص یابد.

صفایی عنوان کرد: در حال حاضر ۵۰ هکتار از اراضی شرکت بستان به کشت گیاه علوفه‌ای خارشتر اختصاص یافته، در حالی که در کل کشور فقط ۴۰ هکتار از اراضی کشاورزی به این گیاه اختصاص یافته بود.

وی افزود: همچنین قرار است ۱۵۰ تا ۲۰۰ هکتار از این اراضی برای تولید بذر ۵ نوع گیاه دارویی مانند زیره و سیاه دانه اختصاص یابد.

صفایی ادامه داد: ۲۰۰ هکتار از این اراضی نیز برای تولید بذر گندم و ۱۰۰ هکتار برای تولید بذر جو و همچنین ۵۰ هکتار برای کشت گندم دوروم و ۵۰ هکتار برای کشت جو مالت برای صادرات به آلمان اختصاص می‌یابد.

مدیرعامل شرکت کشاورزی عمران وآبادی بستان ایران گفت: ۱۰ هکتار گلخانه نیز برای تولید بذر سبزی و صیفی ایجاد خواهد شد. 

*تولید 2500 رأس دام اصلاح‌نژاد شده تا پایان سال

صفایی ادامه داد: این شرکت از ۲ سال پیش اقدام به تلقیح مصنوعی دام سبک اصلاح نژاد شده رومانف که علامت بارز آن دوقلو یا چندقلوزایی و گوشت با کیفیت بدون چربی و دنبه است، کرده است.

وی گفت: تا پایان سال جاری تعداد گوسفندهای نژاد رومانف در این شرکت به ۲ هزار و ۵۰۰ راس می‌رسد و طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته، بستان در نظر دارد تا سال ۱۴۰۵ تعداد این گوسفندان  را به ۲۵ هزار راس برساند که در آن صورت نه تنها استان البرز را در تولید گوشت دام سبک خودکفا می کند بلکه دیگر استان های کشور را نیز می‌تواند پوشش دهد.

صفایی به تولید قارچ خوراکی نیز اشاره کرد و گفت: ۲ سالن با ظرفیت تولید ۳۰ تن در سال در این شرکت فعالیت می‌کند که تلاش می‌کنیم تا سال ۱۴۰۵ تعداد سالن‌ها را به ۵ سالن با ۹۰ هزار تن تولید برسانیم.

وی افزود: همچنین یکی دیگر از ظرفیت‌های تولید در این شرکت، تولید عسل است، تا پایان سال حدود ۲۷۰ کندوی عسل خواهیم داشت و تا آخر سال ۱۴۰۵ آن را به ۲ هزار کندو می‌رسانیم.

ساناز بردبار

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید