Iranian Agriculture News Agency

افتتاح مزرعه گیاهان دارویی فدک

همزمان با دومین روز از هفته دولت مزرعه گیاهان دارویی فدک در سطح 4/5 هکتار شامل به لیمو ، اسطو خودوس ، آویشن ، گل ختمی ، نعناع فلفلی ، رزماری ، استویا ، علف لیمو و انجیر استهبان با اعتبار سه هزار میلیون ریال از محل اعتبارات منابع داخلی تعاون روستایی و اشتغالزایی برای ۲۰ نفر افتتاح شد.

افتتاح مزرعه گیاهان دارویی فدک

 به گزارش خبرنگار ایانا در استان لرستان، حسنی مقدم  مراسم بهره برداری از این مزرعه به عملکرد مناسب مدیریت تعاون روستایی استان لرستان اشاره کرد و گفت: باتوجه به پتانسیل وظرفیت مناسب استان یکی ازمهم ترین اولویت های کاری ما در بخش کشاورزی توسعه کشت گیاهان دارویی است و در همین راستا اداره تعاون روستایی با 4/5 هکتار و کشت 9 گونه گیاهان دارویی اقدام مناسبی انجام داده است.

 وی افزود: سطح زیر کشت گیاهان دارویی دراستان حدود ۳ هزار هکتار و با تولید معادل ۱۴ هزار تن است اما با برنامه ریزی انجام شده و تلاش همگانی سعی داریم طی ۵ سال آینده  آن را به ۱۰ هزار هکتار افزایش دهیم.

حسنی‌مقدم با بیان اینکه یکی از اولویت‌های کاری سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان کشت گیاهان دارویی است گفت: با سرمایه‌گذاری بسیار کمی در حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان در یک هکتار می توانیم برای یک نفر شغل ایجاد و درآمد مناسب فراهم کرد.

وی تصریح کرد: اگر برنامه تدوین کشت داروهای گیاهی دراستان اجرا شود ۱۵ تا ۲۰ هزار شغل فراهم می‌شود که این نهضت و جهش بزرگ در حوزه رفع بیکاری است.

حسنی مقدم درزمینه توجه به مراحل کشت گیاهان دارویی گفت: قبل از کشت گیاهان دارویی باید مراحل کارشناسی، آموزشی و تحقیقاتی صورت گیرد و هرگونه گیاهی برای کشت باید براساس شرایط اقلیمی مناسب آن منطقه  انجام شود که خوشبختانه استان لرستان در این راستا ظرفیت‌های خوبی دارد ، نزدیک به ۲ هزار گونه گیاهی در استان لرستان وجود دارد که حدود  300 گونه آن خواص دارویی دارد که در دل مراتع و جنگل ها وجود دارد از این گونه می توان بخشی را کشت ، پرورش و اهلی کنیم که بی تردید از درآمد قابل توجهی نیز برخوردار است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در پایان این مراسم گفت: مهمترین بخش گیاهان دارویی بازار و فروش این محصول است که فعالین و سرمایه گذاران در این بخش باید قراردادهای فروش و بازار فروش این محصول را مشخص وشناسایی کنند و همچنین ما نباید به دنبال خام‌ فروشی باشیم بلکه  باید صنعت فرآورده گیاهان دارویی یعنی عرقیات ، اسانس و بسته‌بندی را فعال کنیم که همین امرباعث افزایش درآمد بهره برداران خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید