Iranian Agriculture News Agency

از ابتدای سال تا پایان مرداد ماه

45هزار و 145 تن نهاده دامی در کردستان توزیع شد

ذکریای نژاد گفت: از ابتدای سال تا پایان مرداد ماه 45هزارو 145 تن نهاده دامی شامل 20 هزارو 255 تن کنجاله سویا و 24 هزارو 890 تن ذرت تامین شده با ارز دولتی، در استان کردستان توزیع شده است.

 45هزار و 145 تن نهاده دامی در کردستان توزیع شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، جلسه توزیع نهاده های دام و طیور استان با حضور، مدیر کل پشتیبانی امور دام، مدیر توسعه بازرگانی سازمان؛ مدیر طیور و زنبور عسل سازمان و نمایندگان اتحادیه های مرغداران، دامداران و واحدهای مرغ مادر گوشتی و تخمگذار و کارخانجات خوراک دام و طیور در سازمان جهاد کشاورزی استان برگزارشد.

سید احمد ذکریای نژاد با بیان اینکه آرامش خوبی در بحث تامین و توزیع نهاده های دام و طیور در استان حاکم شده است تاکید کرد: با متخلفات و افراد سود جویی که در نحوه توزیع و تامین این نهاده در استان خللی ایجاد کند به شدت برخورد خواهد شد.

وی تصریح کرد:  نهاده های دام و طیور تامین شده توسط سازمان جهاد کشاورزی استان با ارز دولتی وارد استان شده و به همین جهت با حساسیت و دقت بیشتری روند توزیع آن توسط اتحادیه های و تعاونی های دام و طیور در استان انجام می شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، حمایت و صیانت از تولید کننده در استان را یک وظیفه همگانی دانست و تصریح کرد در هر شرایطی به جد از تولید کننده واقعی بخصوص در حوزه دام و طیور حمایت خواهیم کرد و با سواستفاده کنندگان احتمالی به شدت برخورد خواهد شد.

وی ملاک تحویل نهاده های دام و طیور به تولید کنندگان را،  فعال بودن واحد دانست و افزود: کنجاله سویا تنها به گاوداری های شیری که تولیدی برابر با دستورالعملهای ابلاغی دارند تحویل داده خواهد شد و به دامداریهایی که در حال حاضر فاقد دام باشد به هیچ وجهی نهاده دامی اختصاص داده نخواهد شد.

 ذکریایی نژاد ادامه داد مرغداری هایی هم که جوجه ریزی نکرده و یا سن مرغ آنها از 45 روز بیشتر شده تحت هیچ شرایطی سهمیه نهاده طیور به آنها تعلق نخواهد گرفت.

وی اضافه کرد:  در حال حاظر در کشور تنها چهار نهاده ذرت، کنجاله سویا و جو ارز دولتی دریافت می کنند و باید با حساسیت و نظارت بیشتری توزیع این نهاده ها انجام شود تا در اختیار تولید کننده واقعی قرار بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: در راستای تامین نهاده های مورد نیاز دامداران و مرغداران استان مکاتباتی با متولیان امر صورت گرفته که از انبارهای استراتژیک، سهمیه مشخصی برای تولید کنندگان دام و طیور در سطح استان اختصاص داده شود. 

مدیر کل پشتیبانی امور دام استان هم با تاکید بر اینکه توزیع نهاده ها در 5 ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته رشد بیش از 50 درصدی داشته است گفت: تا اکنون بیش از 22 هزار تن انواع نهاده دامی هم توسط اداره کل پشتیبانی امور دام در سطح استان توزیع شده است.

گفتنی است در حال حاظر 3 میلیون واحد دامی (دام سبک و سنگین) در استان وجود دارد که سالیانه معادل 27800 تن گوشت قرمز تولید می کنند و 3 واحد بزرگ صنعتی گاو شیری در شهرستانهای قروه، دهگلان و مریوان فعال هستند، همچنین  تعداد 734 واحد مرغ گوشتی با توان تولید بیش از 100 هزار تن گوشت مرغ در سال ،14واحدمرغ مادر گوشتی و 13 واحد مرغ تخمگذار در استان  فعال است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید