Iranian Agriculture News Agency

معاون منابع طبیعی استان ایلام:

سالانه ۱۲ میلیون اصله نهال در استان ایلام تولید می شود

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت:سالانه ۱۲ میلیون اصله نهال جنگلی، فضای سبز و دارویی در نهالستان های استان ایلام تولید می شود.

سالانه ۱۲ میلیون اصله نهال در استان ایلام تولید می شود

حجت‌الله فتحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایانا در استان ایلام اظهار کرد: سالانه ۱۲ میلیون اصله نهال جنگلی، فضای سبز و دارویی شامل ۶۰ گونه در نهالستان‌های منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام تولید می‌شود.

وی به برخی گونه‌های تولید شده در نهالستان‌های سطح استان اشاره کرد و تصریح کرد: گونه‌های سازگار و بومی مناطق زاگرسی از قبیل بنه و بلوط، داغداغان، کیکم، بادام و ارغوان و گونه‌های خاص نواحی رویشی خلیجی و گرمسیری و چوبده مثل کنار، انواع آکاسیا، گز، استبرق و اوکالیپتوس که با توجه به شرایط اقلیمی سازگاری فراوانی با شرایط آب و هوای استان قابلیت کشت دارند، تولید می‌شود.

فتحی در ادامه به کاشت گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: در زمینه توسعه و کاشت گیاهان دارویی و صنعتی نیز با توجه به در نظر گرفتن حفظ گونه‌های دارویی و همچنین احیای آنها به کاشت گونه‌های اویشن، مریم گلی، زوفا، مرزنجوبه، گل گاو زبان در نهالستان‌های ایوان و مهران اقدام شده است.

وی گفت: با توجه به تنوع گونه‌ای نهال‌های تولیدی و متناسب با زمان کاشت، آماده سازی بستر، تامین نهاده‌ها و عملیات اجرایی از اواخر اسفند ماه آغاز و تا اواسط بهار ادامه می‌یابد.

فتحی اظهار کرد: توسعه و غنی سازی جنگل و احیای مناطق آسیب دیده از حریق و بیابان زدایی از اهداف تولید نهال‌های سازگار و بومی در نهالستان‌های استان است و معمولاً در فصل پاییز عملیات چاله کنی و غرس نهال انجام می‌شود.

وی افزود: نهالستان‌های مهران و ایوان یکی از ظرفیت‌های بسیار بزرگ و نمونه در استان و حتی کشور در تولید نهال هستند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید