Iranian Agriculture News Agency

۶۱ درصد از اراضی ملی استان سنددار شدند

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: از سطح دو میلیون و 33 هزار هکتار از اراضی ملی استان برای یک میلیون و 245 هزار و 708 هکتار آن، پس از انجام نقشه برداری ها و تطابق با قانون کاداستر، سند تک برگ رسمی صادر شده اند.

۶۱ درصد از اراضی ملی استان سنددار شدند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، حسن حسن زاده اظهار کرد: اجرای طرح کاداستر اراضی ملی در خراسان شمالی از سال 94 با اهداف حذف زمین خواری اراضی ملی، حذف سوء استفاده اشخاص از اراضی ملی همچنین تثبیت مالکیت دولت به صورت کامل، جامع و مانع بر روی اراضی ملی آغاز و در دستور کار قرار گرفت.

حسن زاده گفت: وسعت سرزمینی خراسان شمالی دو میلیون و 832 هزار هکتار است که سطح دو میلیون و 33 هزار هکتار آن، اراضی ملی است.

وی در ادامه عنوان کرد: اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی تا به کنون برای بیش از 99 درصد از اراضی ملی استان نقشه برداری های اجرای مقرارت تثبیت مالکیت دولت را انجام داده است.

وی افزود: با توجه به اینکه در سطح استان نقشه برداری های به روز از سطح اراضی ملی انجام شده اند که در گام بعدی، این نقشه های تهیه شده باید با نرم افزارهای جدید قانون کاداستر اراضی تطابق داده شوند که بخشی از این تطابق انجام شده است.

حسن زاده اعلام کرد: از سال 94 تا به کنون از سطح دو میلیون و 33 هزار هکتار اراضی ملی نقشه برداری شده استان، برای یک میلیون و 245 هزار و 708 هکتار از این اراضی ملی، سند تک برگ توسط اداره کل ثبت اسناد و املاک استان صادر شده است.

وی گفت: این سندهای تک برگ پس از تطابق نقشه های برداشت شده از اراضی ملی استان با نرم افزارهای قانون کاداستر صادر شده اند.

وی در ادامه یادآوری کرد: در برخی دیگر از پلاک های نقشه برداری شده از اراضی ملی استان، اعتراضاتی از سوی جوامع محلی استان به دستگاه قضای استان اعلام شده است که در حال حاضر تعیین تکلیف این پلاک ها در کمیسیون رفع تداخلات استان در دست بررسی هستند.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان همچنین افزود: با توجه به اینکه تعیین تکلیف رفع تداخلات این اراضی مشمول زمان شده، این اداره کل بر اساس قانون کاداستر برای این اراضی سند تک برگ دریافت کرده است، با این وجود، کمیسیون رفع تداخلات استان برای این اراضی هر رای ای را صادر کند، آن رای مبنی بر ملی شدن و یا مستثنیات بودن اراضی، ملاک عمل خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخن خود با اعلام اینکه هنوز 740 هزار هکتار دیگر از اراضی ملی استان با نرم افزاهای قانون کاداستر اراضی تطابق داده شوند تا سند برگ برای آنها صادر شوند، افزود: اداره کل منابع طبیعی استان متعهد  شده است که امسال کاداستر این سطح از اراضی ملی باقیمانده را انجام دهد.

وی گفت: طی چهار ماه نخست امسال، از سطح 740 هزار هکتار اراضی ملی استان 116 هزار هکتار آن با نرم افزارهای قانون کاداستر اراضی ملی تطابق داده شدند که نتایج آن به اداره کل ثبت اسناد و املاک استان برای دریافت سند های تک برگ ارجاع شدند و دیگر اراضی باقیمانده نیز در دست اقدام هستند.

حسن زاده درباره کاداستر و دریافت اسناد تک برگ اراضی جنگلی استان نیز اعلام کرد: 434 هزار و 549 هکتار از اراضی ملی استان، اراضی جنگلی هستند که تا پایان شهریور امسال انجام کاداستر تمامی این اراضی جنگلی استان به پایان می رسد و این اراضی جنگلی دارای سند تک برگ خواهند شد.

وی در خاتمه درباره تخصیص و تامین منابع مالی برای اجرای طرح کاداستر اراضی ملی در استان نیز بیان کرد: اجرای این طرح با دستان خالی امکانپذیر نیست.

وی گفت: هر چند که خوشبختانه تا پایان سال مالی 98، برای اجرای این طرح در استان اعتباراتی از محل صندوق توسعه ملی کشور همچنین اعتبارات ملی و استانی اختصاص یافت، با این وجود، در سال مالی 99 برای تکمیل این طرح به دریافت پنج میلیارد تومان اعتبار برآورد شده نیازمند هستیم.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همچنین خاطر نشان کرد: از سازمان امور جنگل های کشور نیز درخواست کرده ایم تا به لحاظ خرید تجهیزات سخت افزاری برای اجرای این طرح از جمله خرید چهار سیستم جی پی اس به خراسان شمالی کمک کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید