Iranian Agriculture News Agency

محمدتقی منوچهری:

افتتاح ۵۵ پروژه با اعتباری بالغ بر ۲۲۰ میلیارد تومان/ رتبه اول در تولید و پرورش/ رتبه دوم کنار پیوندی در کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: 55 پروژه با اعتباری بالغ بر 220 میلیارد تومان در هفته دولت افتتاح خواهد شد و در زمینه تولید و پرورش رتبه اول و کنار پیوندی نیز رتبه دوم در کشور را دارا هستیم.

افتتاح ۵۵ پروژه با اعتباری بالغ بر ۲۲۰ میلیارد تومان/ رتبه اول در تولید و پرورش/ رتبه دوم کنار پیوندی در کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایانا در استان بوشهر ضمن عرض تسلیت بمناسبت فرارسیدن ماه محرم و گرامیداشت هفته دولت، اظهار کرد: ماموریت اصلی ما بعنوان مجموعه جهاد کشاورزی، تامین غذا و امنیت غذایی است.

وی در ادامه اضافه کرد: حمایت از منابع انسانی و حفاظت از منابع پایه از دیگر ماموریت های حائز اهمیت جهاد کشاورزی خواهد بود.

محمد تقی منوچهری برنامه ها و اهداف اصلی مجموعه جهاد کشاورزی بوشهر را برشمرد و عنوان کرد: تاکید در دستیابی به اهداف و برنامه های اقتصاد مقاومتی، برنامه ششم و سند آمایش استان در بخش کشاورزی، رشد سرمایه گزاری و اشتغالزایی در بخش کشاورزی و تکمیل و اجرای زنجیره های تولید که از ظرفیت بخش خصوصی به این منظور استفاده خواهد شد.

وی در ادامه افزود: توسعه کشت در محیط های کنترل شده بویژه گلخانه ها و تولید گیاهان دارویی، توسعه شهرک های کشاورزی و شیلاتی در استان،حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری از مراتع ذخایر گیاهی و جانوری، توسعه کمی و کیفی محصولات راهبردی و اساسی و همچنین افزایش تولید و ارتقا کیفیت محصولات مزیت دار، توسعه صنایع تکمیلی و بسته بندی محصولات کشاورزی، مشارکت بخش خصوصی و توسعه تشکل ها در ایجاد زنجیره ارزش و توسعه ظرفیت های قابل تجاری سازی و اقتصادی در بخش کشاورزی که ایجاد فرصت های جدید تولید است و بهبود الگوی کشت بهینه و جایگزینی محصولات پربازده کم آب و مقاوم به خشکی و شوری از جمله اهداف مهم ما می باشد.

محمد تقی منوچهری بیان کرد: در ۳۱۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان بالغ بر ۱ میلیون و پانصد هزار تن، انواع محصولات کشاورزی تولید می کنیم که تقریبا ۱۶ درصد از شاغلین در بخش کشاورزی اشتغال دارند و حدود ۴۰ هزار نفر در بهره برداری بخش کشاورزی استان مشغول هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ازجمله محصولات راهبردی در استان را برشمرد و عنوان کرد: گندم، جو، کلزا، گوشت سفید و قرمز بعنوان مهمترین محصولات اساسی با توجه به شرایط و اقلیم استان و محصولات مزیت دار، آبزیان (ماهی و میگو) نخیلات و محصولات سبزی و صیفی که عمدتاگوجه فرنگی هستند که بدنبال افزایش تولید آنها هستیم.

وی گندم را بعنوان یکی از مهمترین محصولات در استان بوشهر دانست و افزود: در سال زراعی تجاری توانستیم ۱۲۰هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان را خریداری کنیم که تقریبا نیاز استان برآورده شود.

محمد تقی منوچهری بیان کرد: در حوزه گوجه فرنگی حدود ۶۰۰ هزار تن محصول که به طور متوسط سالانه از سقف حدود ۱۱ هزار و سیصد هکتار مزارع استان محصول برداشت می کنیم و همچنین از ۳۴ هزار هکتار نخیلات استان سالانه حدود ۱۶۵ هزار تن خرما تولید می شود.

منوچهری بیان داشت: از لحاظ تولید و پرورش در سطح کشور رتبه اول را داریم که می توان به پرورش گوجه خارج از فصل، تولید نشائ گوجه و ظرفیت بسته بندی صنایع خرما اشاره کرد.

وی درخصوص حوزه آبزیان استان بوشهر گفت: سال گذشته حدود ۲۱ هزار تن میگوی پرورشی تولید کردیم که در سالجاری پیش بینی می شود این عدد به ۲۹ هزار تن افزایش یابد و بیش از ۵۰ درصد از میگوی پرورشی کشور را در استان بوشهر داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در حوزه دام عنوان کرد: بیش از ۱ میلیون راس دام سبک و سنگین با تولید حدود ۸ هزار تن گوشت قرمز و ۲۷۲ واحد پرواربندی در استان بوشهر وجود دارد.

وی در ادامه اضافه کرد: در حوزه گوشت مرغ ۲۱۷ واحد پرورش مرغ گوشتی در استان فعال است که بیش از ۳۹ هزار تن گوشت مرغ و حدود ۶میلیون و ۶۹۰ هزار جوجه تولید می شود.

منوچهری با بیان اینکه در حوزه تولید عسل ۹۰ هزار کلونی زنبور عسل داریم، افزود: سالانه نزدیک به ۱۰۰۰ تن عسل در استان بوشهر تولید می شود و عمده عسل تولیدی ما عسل کنار است که برند این عسل بنام استان بوشهر ثبت شده است.

وی ادامه داد: دو نمونه خرما کباب و خرمای زاهدی هم برند ملی آن به نام استان بوشهر ثبت شده است.

منوچهری تشکیل زنجیره تولید گوشت مرغ در استان طی دوسال گذشته را اتفاق خوبی دانست و افزود: تشکیل زنجیره تولید گوشت مرغ در قبل از سال ۹۸ فقط پرورش مرغ گوشتی در استان بوشهر بود که خوشبختانه اکنون ۱ واحد مرغ مادر گوشتی در شهرستان دشتستان در هفته دولت افتتاح خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: 1واحد جوجه کشی بندرریگ شهرستان گناوه  در هفته دولت افتتاح خواهد شد و ۱ کشتارگاه مدرن نیز دهه مبارک فجر در شهرستان گناوه به بهره برداری خواهد رسید که کمک شایانی به تولید و بازار گوشت مرغ در استان خواهد کرد.

وی در حوزه صنایع کشاورزی بیان داشت: از سال ۹۲ تاکنون موفق شدیم ۶۱ هزار تن ظرفیت سردخانه ای ایجاد کنیم که قبل از ۹۲ کل ظرفیت سردخانه ای استان بوشهر حدود ۵۱ هزار تن بوده است.

وی افزود: طی ۷ سال ۶۱ هزار تن توسعه سردخانه ها را داشتیم و همچنین ظرفیت صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری ما از سال ۹۲ تا کنون حدود ۳۰۳ هزار تن افزایش یافته و اتفاقی خوب در حوزه بعد از تولید در بخش کشاورزی استان خواهد افتاد.

منوچهری تصریح کرد: ظرفیت ۳۰۳ هزارتن صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری باعث اشتغال ۱۳۲۲ نفر در استان و حدود ۱۷۰ میلیارد تومان سرمایه گزاری توسط بخش خصوصی انجام شده و ظرفیت ۶۱ هزارتن سردخانه نیز ۱۱۰ میلیارد تومان با سرمایه گزاری بخش خصوصی اتفاق افتاده است.

وی تاکید کرد: کل ظرفیت صنایع ما ۲۱۳ واحد است و در حوزه کشاورزی با ظرفیت ۵۰۱ هزار تن و و سرمایه گزاری ۳۵۴ میلیارد تومان و اشتغال ۵ هزار و سیصد نفر که از این میزان ۸۲ واحد باظرفیت ۸۹ هزار تن در حوزه خرما فعالیت می کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در خصوص حوزه پرورش آبزیان گفت: ۱۰ سایت فعال پرورش میگو در استان بوشهر داریم و از شاخصه های پرورش آبزی پروری در استان بوشهر شناسایی ۳۴ هزار هکتار اراضی مستقیم برای توسعه آبزی پروری است.

وی استقرار پژوهشکده ملی میگو در استان بوشهر را نشان از ظرفیت های استان بوشهر برای پرورش میگو و آبزی پروری دانست و افزود: استقرار مرکز تشخیص بیماری های میگو در استان بوشهر نیز از مراکز ملی است که در استان بوشهر مستقر است.

منوچهری تصریح کرد: زنجیره تولید و ارزش آبزیان در استان تقریبا تکمیل است بجز در مواردی چون لارو و تخم ماهی کمی وابسته هستیم که امیدواریم همکاران تحقیقاتی و موسسات تحقیقاتی ما در علوم شیلاتی استان تلاش کنند تا این مشکل برطرف شود.

وی سطح زیر کشت در سال گذشته را 5 هزار و پانصد هکتار ذکر نمود و بیان کرد: پیش بینی می شود در سالجاری بیش از ۶ هزار و صد هکتار اراضی استان زیر کشت میگو برود و ۲۹ هزار تن هم پیش بینی تولید ما است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه عملکرد در واحد سطح ما بسیار بهبود پیدا کرده ، افزود: همکاران تحقیقاتی در موسسات باید روی ارتقا و بهبود کیفیت در واحد سطح کار کنند تا سالانه شاهد بهبود و پیشرفت باشیم.

منوچهری در حوزه صید و صیادی استان بوشهر عنوان کرد: ۱۸ بندر صیادی، ۱۲ هزار نفر صیاد ، ۳۲ تعاونی صیادی و ۶ مرکز آموزش صیادی و صید سالانه حدود ۶۰ هزار تن ، ۱۶۲۱ فروند پایه و ۵۷۱ لنج و ۲۲ کشتی در این حوزه بصورت قانونی کار می کنند.

وی ادامه داد: شهرک شیلاتی رود شور زنجیره عامل آبزی پروری در سطح ۳۶۱۱هکتار در رود شور شهرستان گناوه نیز درحال انجام عملیات زیرساختی است و بیش از ۳۵ درصد پیشرفت داشته است.

منوچهری گفت: ۳ شهرک شیلاتی یکی در زیارت شهرستان دشتی، دیلم شمالی درحال برنامه ریزی و یک شهرک در شیف غربی که کار را در این حوزه شروع خواهیم کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر عنوان کرد: احداث گلخانه ای در دشتستان و دیر مطالباتش انجام شده و بدنبال فراخوان و آوردن سرمایه گزار هستیم و در دشتی که امید داریم در دهه فجر به مرحله بهره برداری برسد.

وی افزود: طی سال‌های گذشته افزایش ضریب مکانیزاسیون در بخش کشاورزی داشتیم که 0/7 بوده و اکنون به 1/5 رسیده است که تسهیلات به موقع باعث این پیشرفت شد و درحال حاضر بحث باغات است که امید داریم بعد از اصلاح زیر ساخت در نخیلات شاهد مکانیزاسیون در نخیلات باشیم و عمده نخیلات ما در شهرستان دشتستان است.

منوچهری درخصوص حفظ نباتات گفت: طی دوسال اخیر بخصوص در مناطق جنوبی هجوم ملخ های صحرایی داشتیم که ۹ استان را آلوده و خسارت وارد کرد که یکی از آنها استان ما است.

وی افزود: حدود ۱۴۷ هزار هکتار مبارزه با ملخ صحرایی داشتیم که با تلاش همکاران در ستاد سازمان و در شهرستانها خصوصا خدمات جهاد کشاورزی که با کمترین آسیب به باغات و مراتع استان توانستند به خوبی آن را کنترل کنندو پیش بینی می شود که امسال حمله ملخ ها در ایران زودتر باشد و بر این اساس ناوگان مبارزه ما آماده هستند و سموم مورد نیاز را تهیه کرده ایم.

وی آفت چوب خوار را یکی از آفات مهم دانست و افزود: آفت چوب خوار در استان باعث ایجاد خسارت در نخیلات ما و بخصوص در شهرستان دشتستان و تنگستان شده که برنامه ریزی با سازمان حفظ نباتات برای کنترل آن خواهیم داشت.

منوچهری با بیان اینکه تنها استانی هستیم که سبزی  و صیفی جات به صورت نشا تولید می شود، افزود: در کنار پیوندی بعد از خوزستان رتبه دوم را در کشور داریم و یکی از استان های موفق در طرح‌های شور پسند در کشور هستیم که می توان کاشت گیاه سالیکورنیا با آب دریا را نام برد.

وی خاطرنشان کرد: ۵۵ پروژه بخش کشاورزی در هفته دولت افتتاح خواهد شد که ۷۴۴ شغل مستقیم و ۱۲۶۰ غیر مستقیم در اثر اجرایی شدن این پروژه ها ایجاد خواهد شد.

منوچهری ادامه داد: کل اعتبار برای این پروژه ها ۲۲۰ میلیارد تومان است که عمدتا توسط بخش خصوصی سرمایه گزاری شده است که دو کلنگ زنی نیز در آبپخش و شهرستان گناوه در تهیه غذای دام وطیور است که در زنجیره تولید مرغ و آبزیان استان قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه اضافه کرد: ۲ کارخانه پرشین شیمی و ارکان شیمی در عسلویه توان تولید ۲۰۰ هزار تن فسفات معادل ۳۵ درصد نیاز کشور را تامین می‌کند.

وی استان بوشهر را از نقاط بسیار مهم از لحاظ گیاهان دارویی دانست و گفت: بدلیل شرایط اقلیمی استان بوشهر در زمینه گیاهان دارویی یک ماده موثر و باکیفیت خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: استان ظرفیت تولید بیش از پنج هزار تن گیاه آلوئه ورا را دارد و درحال حاضر تنها ۲ کارگاه تولید ژل از گیاه آلوئه ورا در بوشهر و دشتستان فعال است و می توان استفاده بهینه ای از این گیاه دارویی انجام شود.

منوچهری در پایان خرمای کبکاب را از سازگارترین نوع خرما با شرایط استان دانست و افزود: با کم کردن میزان رطوبت محصولی بی نظیر خواهد بود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید