Iranian Agriculture News Agency

نوروزی خبر داد:

پیش‌بینی کشت 15 هزار هکتار چغندرقند پاییزه در خوزستان

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، از پیش بینی کشت 15 هزار هکتار چغتدرقند پاییزه در سال زراعی 1400-1399 در استان خبر داد.

پیش‌بینی کشت 15 هزار هکتار چغندرقند پاییزه در خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، تورج نوروزی سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه هماهنگی کشت چغندر پاییزه که با حضور رئیس سازمان برگزار شد با بیان اینکه استان خوزستان از پتانسیل خوبی برای کشت چغندرقند برخوردار است گفت: سطح زیر کشت چغندر قند پاییزه از ۲ هزار و ۱۰ هکتار در سال ۹۲ به ۱۳ هزار و ۱۲۶ هکتار در سال گذشته رسید همچنین میزان تولید این محصول استراتژیک نیز در این مدت از ۱۱۵ هزار تن به ۷۸۸ هزار و ۹۰۰ تن رسیده است.

وی افزود: پیش بینی‌ها برای کشت چغندر قند پاییزه در سال ۱۴۱۰ در استان ۶۵ هزار هکتار و تولید ۶ میلیون تن محصول می‌باشد که نیازمند فراهم شدن زیرساخت‌های لازم است.

نوروزی میزان مصرف آب در چغندر قند بهاره را ۱۵ تا ۲۰ هزار مترمکعب و در چغندر قند پاییزه ۶ تا ۷ هزار مترمکعب عنوان و اظهار داشت: عملکرد چغندر قند بهاره ۴۷ تن در هکتار است درحالی‌که عملکرد چغندر پاییزه ۷۴ تن در هکتار است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ارقام خارجی آنتک، لوانته، کادیلاک، کادیما، هانی، اسپارتا، سیلوتا، پرشیا، موناتانا، آزابا، پالما، ویکو، سنتی نل و پریما را ارقام کشت شده در استان عنوان و تصریح کرد: کشت چغندر قند بعنوان تناوب زراعی بسیار مهم بوده و در احیا و اصلاح زمین نقش بسیار مهمی دارد.

وی برنامه کشت برای سال زراعی 1400-1399 را ۱۵هزار هکتار پیش‌بینی و اضافه کرد: کمبود کارنده‌های تخصصی دقیق، کمبود ماشین آلات برداشت، کمبود کامیون در استان با توجه به همزمانی برداشت چغندر قند، گندم، جو، کلزا، ذرت علوفه‌ای و سبزی و صیفی  از مشکلات اساسی در کشت این محصول مهم محسوب می‌شود.

نوروزی عدم تخصیص تسهیلات مورد نیاز برای راه اندازی، تکمیل و خرید ماشین های برداشت در قالب گروه های مکانیزه و پیگیری تاسیس کارخانجات جدید در استان با توجه به افق توسعه چغندر قند پاییزه در استان را از دیگر مشکلات موجود در این بخش برشمرد.

در ادامه این جلسه رئیس بخش تحقیقات کشت چغندر قند پاییزه مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دزفول گفت: بهترین تاریخ کشت چغندر قند پاییزه از ۵ مهر تا ۱۰ آبان بوده و در صورت عدم رعایت این مهم، کشت این محصول مطلوب نخواهد بود.

محمدسعید حسنوند انتخاب زمین مناسب، رعایت تاریخ کشت، استفاده از ارقام مناسب، تنک مناسب و تامین به موقع نهاده ها را در تولید محصول مطلوب و با کیفیت بسیار مهم ارزیابی کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید