Iranian Agriculture News Agency

رشد پنج‌ درصدی تولید مرغ گوشتی در بافق

فعالان صنعت پرورش مرغ گوشتی در بافق با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها تاکنون با پنج درصد افزایش تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل سه هزار و ۵۸۰ تن گوشت تولید و روانه بازار کردند.

رشد پنج‌ درصدی تولید مرغ گوشتی در بافق

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، در سال‌های نه‌چندان دور در شهرستان بافق، بخش اعظم نیاز ساکنان شهرها به گوشت سفید از سوی پرورش‌دهندگان سنتی مرغ در روستاها و یا تعداد کمی از خانوارهای شهری تأمین می‌شد اما با افزایش جمعیت شهری و محدود بودن ظرفیت منابع روستایی، پرورش متراکم مرغ به روش صنعتی رونق یافت.

در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی در صنعت مرغداری بافق رخ داده است و امسال در چارچوب تحقق شعار «جهش تولید» که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان اصل کلیدی رونق اقتصادی اعلام شد، فعالان این عرصه برای افزایش تولید تلاش مضاعفی را به کار بسته‌اند.

اشتغالزایی در حوزه پرورش مرغ گوشتی

علی اکبر رحمتیان مدیر جهادکشاورزی بافق درباره ظرفیت‌های این شهرستان در پرورش طیور گفت: این شهرستان با ۲۹ واحد پرورش مرغ گوشتی سالیانه ظرفیت یک میلیون و ۹۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی را دارد و اشتغال مستقیم در این حوزه ۸۵ نفر و اشتغال غیرمستقیم آن به ۱۲۰ نفر رسیده است.

وی سرانه مصرف گوشت مرغ در کشور و استان یزد را  حدود ۳۰ کیلوگرم عنوان کرد و افزود: هزینه پرورش گوشت مرغ در مقایسه با دام سبک و سنگین کمتر بوده و تامین آن برای اقشار مختلف نیز کم هزینه تر است.

تولید سه هزار و ۴۰۰ تن گوشت مرغ در شهرستان بافق 

مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران و پرورش دهنده مرغ گوشتی شهرستان بافق گفت: بر اساس آمارها، در سال ۹۸ افزون بر سه هزار و ۴۰۰ تن گوشت مرغ در شهرستان بافق تولید و روانه بازار مصرف شده است.

نعمت الله عبداللهی مشکلات این صنعت را  گرانی نهاده‌ها و کمبود آن، خرید مرغ از پرورش‌دهنده به صورت مدت دار توسط واسطه‌ها و گرانی دارو و واکسن عنوان کرد و ادامه داد: برای تعادل بازار عرضه و تقاضا و حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، باید دست واسطه ها از بازار کوتاه و تسهیلات بانکی کم بهره برای فعالان این عرصه در نظر گرفته شود تا این قشر از نظر نقدینگی و وضعیت مالی در مضیقه قرار نگیرند.

به گفته این فعال حوزه پرورش مرغ گوشتی، قیمت خوراک و نهاده‌های طیور و حمل آن از بنادر جنوبی کشور در سال گذشته به ازای هر تن ۱۵۰ هزار تومان بود که امسال به ۳۰۰ هزار تومان رسیده است که این مسئله هزینه تولید را افزایش داده است.

همچنین دکتر حمیدرضا زارع پور مسوول توزیع واکسن مرغ در شهرستان بافق گفت: قیمت واکسن ۲ هزار و ۵۰۰ دُز سال گذشته ۴۲۱ هزار تومان بود که امسال با هزینه یک میلیون و ۳۷ هزار تومان در اختیار مرغداران قرار می‌گیرد. 

مسوول داروخانه دامپزشکی شهرستان بافق هم گفت: قیمت یک قوطی آنتی بیوتیک در سال ۹۸، ۱۵۰ هزار تومان بود که امسال به ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.

به گفته دکتر عباس غلامعلی پور، امسال به طور میانگین قیمت سایر اقلام دارویی ویژه پرورش مرغ نسبت به سال گذشته بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش دارد که این مسئله روی تولید اثر نامطلوبی دارد. 

در اوایل تیرماه ۹۹، قطع ناگهانی برق در یکی از واحدهای تولیدی شهرستان بافق سبب تلف شدن حدود ۱۰ هزار قطعه مرغ گوشتی شد.

یکی از پرورش دهندگان مرغ گوشتی در بافق گفت: بی‌ثباتی قیمت، نبود یا کمبود نقدینگی، کمرنگ شدن صادرات، التهاب بازار نهاده و گرانی خوراک و واکسن مهم‌ترین مشکلات صنعت مرغداری است.

غلامحسین توکلی افزود: فروشندگان خوراک طیور محصولات خود را به دلیل نوسان قیمت ارز به صورت  نقدی عرضه می کنند و در صورت خرید غیرنقدی(نسیه) مجبور به پرداخت سود ۲۰ درصد هستیم که باعث افزایش قیمت تمام شده مرغ ، بالاتر ااز قیمت بازار می شود.

وی تصریح کرد: تلفات مرغ در دوره پرورش به دلیل کمبود واکسن و یا گرانی آن، کمبود لوازم یدکی دستگاه‌های تهویه و برق اضطراری در روستا و دوری از مرکز شهرستان گاهی خسارت غیرقابل جبرانی را به مرغداران وارد می‌کند.

توکلی خاطرنشان کرد: پارسال به دلیل قطع برق برای چند دقیقه و فعال نشدن به موقع سیستم برق اضطراری بیش از ۴۰۰ میلیون تومان خسارت به یک واحد مرغداری وارد شد و تنها اقدام مسوولان برای جبران این خسارت قول پرداخت تسهیلات بانکی بود که آنهم محقق نشد.

مرغداری‌ها نیازمند حمایت 

همچنین دیگر فعال صنعت مرغداری بافق اظهار کرد: رونق بیشتر پرورش مرغ گوشتی تنها با حمایت دستگاه‌های متولی امکان پذیر است و فعالان این عرصه اگر نهاده ها، واکسن و جوجه یک روزه را به موقع و بدون واسطه دریافت کنند حدود ۳۰ درصد از هزینه‌های پرورش کم می‌شود و قیمت تمام شده به همین میزان کاهش می‌یابد که در این صورت مصرف کننده نیز راضی می شود.

محمد محمودی مدعی بالا بودن حق بیمه حمل و نگهداری جوجه یک روزه از محل تولید تا مرغداری شد و گفت: گرچه واسطه ها قیمت نهاده‌ها را در بازار تعیین می کنند، اما به خاطر بازار خوب و بالا بودن میزان تقاضا ، تولید مرغ همچنان مقرون به صرفه و از نظر اقتصادی برای پرورش دهندگان سودآور است.

کمبود نقدینگی مهمترین مشکل صنعت مرغداری

وی بی ثباتی قیمت های جوجه یک روزه ، خوراک و واکسن طیور با توجه به افزایش تورم در بازارهای جهانی و تاثیر آن در بازار داخلی را از مشکلات عمده این صنعت برشمرد و ادامه داد: قیمت ها هرگز به گذشته بازنخواهد گشت، اگر مرغداران از پشتوانه مالی خوبی برخوردار باشند، خوراک چند دوره پرورش را یکجا خریداری می کنند تا قیمت تمام شده افزایش پیدا نکند.

پرورش دهنده دیگری هم گفت: تعیین قیمت مرغ از سوی ستاد تنظیم بازار با افزایش افسار گسیخته قیمت نهاده‌ها مرغداران متناسب نیست و این امر گاهی فعالان این صنعت را با زیان مواجه می کند.

محمدرضا رضایی، اعلام متوسط قیمت مرغ زنده از سوی ستاد تنظیم بازار از قرار کیلویی ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان و کشتار روز را ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان در شرایطی منطقی دانست که تمامی نهاده‌های مورد نیاز برای تولید یک کیلوگرم مرغ با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومان تهیه شده باشد.

 به گفته رییس اداره بهبود تولیدات دامی مدیریت جهاد کشاورزی بافق، ساخت و طراحی سالن های جدید، تجهیز سامانه تهویه و اتوماسیون، مکانیزه شدن افزایش ظرفیت و کوتاه شدن طول دوره تولید، امسال میزان تولید مرغ بافق را  حدود پنج درصد نسبت به سال گذشته افزایش داده است.

مسعود عسکری پیش بینی تولید مرغ بافق در سال ۹۹ را  سه هزار و ۵۸۰ تن اعلام کرد: که بخش عمده این تولید به بازار سایر شهرها و مقداری هم در شهرستان بافق و شهرهای همجوار عرضه می شود.

وی افزود: در صورت تامین نهادهای دام و طیور با نرخ دولتی و خلع ید دلالان از بازار عرضه خوراک، واکسن و دارو، تا پایان سال جاری شاهد افزایش ۱۰ درصد تولید گوشت مرغ در این شهرستان هستیم .

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد هزینه های جاری واحدهای مرغداری مربوط به خوراک طیور است، تصریح کرد: با توجه به فاصله ۱۱۰ کیلومتری شهر بافق با مرکز استان  و قرار داشتن برخی مرغداری‌های شهرستان در فاصله بیش از ۲۰۰ کیلومتری مرکز استان، پرداخت کرایه بالا برای  حمل مرغ زنده، انتقال خوراک طیور، دارو و واکسن هزینه مرغداران را افزایش داده و باعث نارضایتی آنان شده است.

به گفته عسکری، گرانی نهاده‌ها و نوسان قیمت خوراک مرغ در بازار و افزایش دستمزد  کارگر بر شانه تولیدکنندگان سنگینی می‌کند و بر قیمت نهایی تولید گوشت سفید برای مصرف کننده تاثیرگذار است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید