Iranian Agriculture News Agency

اشتغال 1500 نفر در صنعت زنبورداری مرند/ تولید 450 تن عسل از کندوهای مرند

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند از تولید450 تن عسل از 57 هزار و 465 کندوی زنبورعسل شهرستان مرند خبر داد.

اشتغال 1500 نفر در صنعت زنبورداری مرند/ تولید 450 تن عسل از کندوهای مرند

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، علی صیادی در حاشیه بازدید از زنبورستان میرابوالفضل و میررضا مومنی واقع در روستای بکر ینگجه سادات درگفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه برداشت عسل از این کندوها همه ساله در اواخر شهریور ماه آغاز می شود و تا پایان مهر ماه ادامه دارد افزود: در سال 1398 میزان تولید عسل در شهرستان مرند 380 تن بود که امسال با توجه به شرایط آب و هوایی و بارندگی خوب و وضعیت خوب مراتع و باغات پیش‌بینی می‌شود امسال با 23 درصد افزایش حدود 450تن عسل با کیفیت در این شهرستان تولید شود.  

 وی با بیان اینکه با توجه به شرایط آب و هوایی معتدل امسال، با این میزان تولید، برداشت عسل در این شهرستان 23 درصد افزایش خواهد یافت گفت: بیش از 1500 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در بخش زنبورداری شهرستان مرند مشغول فعالیت هستند.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند به شعار راهبردی امسال مقام معظم رهبری در عملیاتی‌کردن جهش تولید در صنعت زنبورداری منطقه اشاره کرد و ادامه داد: فعالیت زنبورداری در شهرستانی؛ که دارای آب و هوایی مناسب، مزارع کلزا، دشتها و مراتعی بکر و دارای انواع اقسام گیاهان دارویی و وحشی، باغات، مزارع یونجه و آفتابگردان و... گسترده است؛ ظرفیت ویژه ای برای توسعه پرورش زنبور عسل محسوب می شود.

وی افزود: توسعه زنبورستانها در سطح شهرستان از برنامه های راهبردی این مدیریت در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بوده؛ که با پرداخت تسهیلات از محل اعتبارات اشتغال پایدار روستایی، برگزاری دوره های تخصصی و آموزش و ساماندهی تشکل زنبورداری شهرستان برای تهیه ملزومات زنبورداری؛ در سنوات گذشته توانسته است با افزایش بیش از 2 برابری زنبورستان‌های شهرستان، ظرفیت ویژ ه ای در تولید عسل و سایر محصولات زنبور عسل بوجود آورد.

 صیادی با بیان اینکه برادران میررضا و میرابوالفضل مومنی موفق شده اند با علاقه و پشتکار یک کلنی را الان به 300 کلنی افزایش داده و برای اولین بار طبق پیش‌بینی حدود 2 تا 2.5 تن عسل ارگانیک در این شهرستان تولید کنند، عنوان نمود: این بهره برداران و کشاورزان فعال با کار و تلاش شبانه روزی علاوه بر رساندن کندوها به 300 کلنی، حدود 450 کیلوگرم عسل طبیعی و ارگانیک را در این روستا تولید کنند.

وی اضافه کرد: دور بودن از منطقه مسکونی و کارخانجات صنعتی و نوع گیاهان موجود در منطقه و شهد آنها در دارویی و ارگانیک بودن عسل تولیدی تاثیر دارد و به همین خاطر عسل تولید شده دارای خواص دارویی است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید