Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین :

افزایش ۳۵ هزار تنی خرید تضمینی گندم در استان قزوین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت : امسال خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته 35 هزار تن افزایش داشته است .

افزایش ۳۵ هزار تنی خرید تضمینی گندم در استان قزوین

به گزارش خبرنگار ایانا در  استان قزوین فاطمه خمسه در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت گرامیداشت هفته دولت در مجموعه باغستان برگزار شد، گفت: امسال بیش از 200 هزار ان گندم بصورت تضمینی از کشاورزان استان خریداری شده که نسبت به سال گذشته که 170 هزارتن بوده افزایش داشته است .

وی در ادامه از رشد ۶ درصدی کشت گندم در مزارع کشاورزی استان قزوین خبر داد و اظهار کرد: پیش‌بینی تولید ما در محصول گندم  امسال  با توجه به بارندگی های خوب ۳۳۰ هزار تن بود که با توجه به آمار خرید تضمینی و خرید شرکت های بخش خصوصی این رقم محقق شده است.

به گفته خمسه ؛ امسال  بیش از هفت هزار تن کلزا به شکل تضمینی از کشاورزان استان خریداری شده است .

رییس سازمان جهاد کشاورزی قزوین  به تولید محصولات علوفه ای اشاره کرد و گفت : با توجه به اینکه ۹۰ درصد نهاده های مورد نیاز صنعت دام کشور از خارج وارد می شود ؛ بر همین اساس امسال ۲۶ هزار هکتار از مزارع کشاورزی استان به زیر کشت ذرت علوفه ای رفته است .

خمسه در ادامه با بیان اینکه ؛ توسعه و تقویت کشت گلخانه ای از مهمترین سیاست های وزرات جهاد کشاورزی و  استان است گفت : تقویت گلخانه ها در استان به تقویت منابع آب و خاک کمک می کند و یکی از راه های کاهش مصرف آب و صرفه جویی در آن به شمار می رود. 

وی با بیان اینکه با موافقت وزیر جهاد کشاورزی مجوز احداث گلخانه در استان قزوین تسهیل شده افزود: در حال حاضر مشکلی برای تخصیص آب به سرمایه گذاران گلخانه ای نداریم و آب با تعرفه صنعتی در اختیار فعالان و متقاضیان بخش قرار می گیرد.

این مقام مسوول از آماده سازی بیش از ۹۰ درصد زیرساخت های شهرک گلخانه ای نودهک تاکستان خبر داد و تصریح کرد : ۹۵ درصد اعتبارات این طرح که مصوب سفر ریاست جمهوری بوده از اعتبارات ملی تامین شده است.

به گفته خمسه ؛ فاز نخست این شهرک گلخانه ای به میزان ۷۲ هکتار آماده سازی و به سرمایه گذاران واگذار شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قزوین در ادامه با بیان اینکه پیش بینی می شود امسال بیش از ۷۰۰ هزار تن محصولات باغی در استان تولید شود گفت : طی ۲ سال گذشته بیشتر باغات استان دچار خسارت و سرمازدگی شدند اما با آموزش به کشاورزان و اقدامات ترویجی امسال با وجود چند دوره موج سرما کمترین خسارات را در بخش باغی داشتیم.

خمسه در بخش دیگری از این نشست به رشد جوجه ریزی درمرغداری های استان اشاره کرد و گفت : جوجه ریزی طی سال های ۹۸ و ۹۹ افزایش داشته و در حال حاضر ماهانه ۲ میلیون و ۵۰۰ قطعه جوجه ریزی در مرغداری های استان انجام می شود .

وی یاد آور شد : سالانه بیش از ۶۵ هزار تن گوشت مرغ و ۷۵ هزار تن تخم مرغ در واحد های مرغداری استان تولید می شود که علاوه بر داشتن مازاد تولید ، بخشی از آن به استان های همجوار نیز صادر می شود .

خمسه اضافه کرد : به دلیل شیوع کرونا و کاهش تقاضا برای مصرف مرغ و به منظورتداوم و پایداری این محصولات و حمایت از تولیدکنندگان ؛ نسبت به خرید این محصول و منجمدسازی و ذخیره سازی آن از سوی شرکت پشتیبانی امور دام اقدام شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قزوین همچنین در ادامه گفت :  در حال حاضر نزدیک به ۲۷ هزار تن گوشت قرمز سالانه در استان تولید می شود که بیش از نیاز مصرفی استان است.

خمسه افزود :  با توجه به اینکه در استان مازاد تولید گوشت قرمز داریم با نظر وزارت جهاد کشاورزی طرح خرید توافقی این محصول از تولیدکنندگان و دامداران در استان قزوین اجرا می شود که  قیمت پیشنهادی آن برای هرکیلو ۷۲ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در بخش دیگری از نشست خبری خود به اجرای مصوبه ریاست جمهوری در تجهیز ۲۰ هزار هکتار آبیاری نوین در اراضی کشاورزی قزوین اشاره کرد. گفت : با تلاش های انجام شده مصوبه تجهیز ۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان که از مصوبات سفر رییس جمهوری در مهر ماه سال ۹۵ بود، شهریور ماه سال گذشته به طور کامل اجرا و عملیاتی شد.

خمسه افزود: با طرح های اجرا شده ؛ طی یکسال اخیر در مجموع ۲۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان ؛ طی سالهای اخیر به آبیاری نوین مجهز شده اند.

وی یادآور شد : استان قزوین در سال گذشته ؛ رتبه اول کشور در  سطوح ابلاغی برای  اجرای طرح های آبیاری نوین و در مقدار اجرا نیز رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است .

خمسه خاطر نشان ساخت : سال گذشته معادل ۱۳۰ درصد اعتبارات ابلاغی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی صرف اجرای طرح های آبیاری نوین شده است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه طی چند ساله گذشته ظرفیت استان برای اجرای طرح های آبیاری نوین سالانه زیر۲ هزار هکتار بوده گفت : با تلاش های انجام شده این ظرفیت افزایش داـه به طوری که با تامین اعتبارات سالانه قادر به اجرای آبیاری نوین در سطح ۱۰ هزار هکتار هستیم.

خمسه در ادامه از پرداخت ۳۴۸ میلیارد تومان تسهیلات طی یک سال اخیر به بخش های مختلف کشاورزی در قالب وام های مختلف خبر داد و گفت: ۱۰۰ میلیارد تومان از این تسهیلات در بخش مکانیزاسیون بود.

به گفته ی این مقام مسئول ؛ امسال نیز ۶۳ میلیارد تومان تسهیلات مکانیزاسیون برای نوسازی ادوات و ماشین آلات کشاورزی به استان ابلاغ شده که ۲۷ درصد آن پرداخت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در بحث خسارات وارده از شیوع بیماری کرونا اظهار کرد: در بیشتر بخش ها خسارت کرونا در حوزه اشتغال بوده است و در بخش کشاورزی بیشتر به تولید خسارت وارد شده است که با توجه به تسهیلات اعطایی در بخش اشتغال، ۵۱ نفر برای تسهیلات معرفی کردیم که ۱۷ نفر توانستند ۳۴۸ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند.

وی با اشاره به راه اندازی مرکز آموزش مربی باغبانی کشور در استان یادآور شد: با راه اندازی این مرکز، مربی باغبانی باید در این مرکز آموزش ببیند و دپارتمان باغبانی هم مدرک بین المللی ارائه می دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین در پایان  از افتتاح و بهره برداری ۶۷ طرح عمرانی و تولیدی کشاورزی در استان به مناسبت هفته دولت خبر داد و گفت :  برای اجرای این طرح ها که شامل ۴۴ طرح آب و خاک، ۱۴ طرح منابع طبیعی و آبخیزداری، ۶ طرح دام و طیور،۲ طرح صنایع کشاورزی و یک طرح باغبانی است ۷۳۲ میلیارد و ۳۹۴ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است. 

خمسه افزود: با افتتاح و بهره برداری از این طرح ها ضمن بهره مندی ۲ هزار و ۱۷۳ خانوار روستایی از خدمات زیربنایی، زمینه اشتغال  ۲۸۲ نفر به طور مستقیم و یک هزار و ۸۲ نفر به طور غیر مستیقم در استان قزوین فراهم می شود. 

وی همچنین گفت: به مناسبت هفته دولت همچنین احداث سیلو و کارخانه خوراک دام در شهرستان بویین زهرا با هدف کمک به تکمیل زنجیره تولید محصولات دامی به مناسبت هفته دولت آغاز خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید