Iranian Agriculture News Agency

طرح رتبه‌بندی کارخانه‌های شالی‌کوبی انگیزه اصلاح ساختار کارخانه‌ها را افزایش می‌دهد

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان درباره طرح رتبه‌بندی کارخانه‌ها شالیکوبی گفت: استان گیلان از ۱۴۲۵ واحد فعال ۴۷۵ کارخانه فرایندهای اصلاح ساختار را طی کردند که در یک‌فصل زراعی از ضایعات ۳۵۰۰۰ تن برنج جلوگیری می‌کنند.

طرح رتبه‌بندی کارخانه‌های شالی‌کوبی انگیزه اصلاح ساختار کارخانه‌ها را افزایش می‌دهد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان گیلان، جوادزاده افزود طرح رتبه از ابتدای سال ۹۷ از طریق کارگروه برنج استان به مدیریت صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی محول گردید و پس از تهیه پروپوزال و شرح خدمات فرآیندهایاجرایی آن با نظر موسسه  تحقیقات برنج کشور از سال ۹۸ شروع و برای سال ۹۹ هم در دومین سال پیاپی اجرا شد و بر اساس روند مطالعاتی و اجرایی انجام‌شده در سال جاری ۱۷۵ کارخانه مدرن بر اساس شرایطی که داشتند حائز رتبه برتر شدند.

جوادزاده اشاره کرد: برای اینکه یک کارخانه شالیکوبی مدرن رتبه لازم را کسب کند تا از مزایای نرخ مربوطه نیز بهره‌مند شود باید حداقل ۱۷۰ نمره AHP را کسب کند، در این نمره دهی وضعیت فیزیکی ساختمان، سالن تولید، انبارها حدود ۲۶ درصد، ماشین‌آلات و خط تبدیل، پوست‌کن و سفیدکن و پولیشر، سنگ گیر و قلوه گیر و... ۳۳ درصد، سیستم بسته‌بندی و سورتینگ ۵ درصد، وضعیت کارکنان و آموزش‌های طی شده  حدود ۴ درصد، گواهی‌نامه‌ها و اخذ برند ۸ درصد، وضعیت خشک‌کن‌ها و تجهیزات آن‌ها ۱۰ درصد، راندمان تبدیل آزمایشی از فاکتورهای گذشته ۱۰ درصد و سایر آیتم‌هایی چون داشتن بیمه‌نامه و باسکول و...۴ درصد امتیازات لازم را به خود اختصاص می‌دهند.

جوازاده بهترین راه تشویق و حمایت از طرح اصلاح ساختار کارخانه‌های شالیکوبی را رتبه‌بندی دانست و اشاره داشت: کاهش هر درصد ضایعات در کارخانه‌ها سالیانه می‌تواند میلیاردها تومان به اقتصاد کشاورزی برنج کمک کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید