Iranian Agriculture News Agency

خشکی و آفات نباتی، خطر جدی برای تولیدات کشاورزی

خشکی و آفات نباتی از معضلات مهم بخش کشاورزی است که هر سال خساراتی را به بخش کشاورزی استان اصفهان وارد می‌کند.

خشکی و آفات نباتی، خطر جدی برای تولیدات کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، منصور شیشه فروش با بیان این‌که خشکی و آفات نباتی از معضلات مهم بخش کشاورزی است که هر سال خساراتی را به بخش کشاورزی استان اصفهان وارد می‌کند، گفت: امسال اقدامات مهمی توسط مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی و با همکاری مدیریت بحران در سطح شهرستان‌های استان در راستای مبارزه با آفات انجام شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان این‌که سن غلات آفت مهمی برای گندم و جو است و در این راستا اقدامات مهمی در سطح استان اصفهان انجام شده است، افزود: برای اولین بار در سطح ۷۴ هزار و ۴۳۰ هکتار مبارزه با سن غلات در استان اصفهان انجام شد و به دلیل اطلاع‌رسانی به موقع خسارت به حداقل رسید و حداقل خسارت را در سن غلات نسبت به سال گذشته داشته‌ایم.

وی با بیان این‌که این عملیات مبارزه با سن با اطلاع‌رسانی، پایش، آموزش، هشدار و سمپاشی به موقع انجام شد، تصریح کرد: مبارزه با کرم خراط که آفت گردو است و خسارت شدید به گردو وارد می‌کند در شهرستان‌های خوانسار، گلپایگان، چادگان، دهاقان و اصفهان در سطح ۶۰۰ هکتار انجام شد؛ مبارزه با کرم خراط در درختان گرو با پایش به موقع، ارزیابی و ردیابی و سم‌پاشی و تله‌گذاری انجام شد.

شیشه‌فروش با بیان این‌که در زمینه حمله ملخ هم گزارش‌های متعددی در سطح استان اصفهان داشتیم، بیان کرد: بیش از ۲۲ تیم برای مبارزه با ملخ وارد شدند و بیش از ۹ هزار هکتار عملیات پیشگیری و کنترل در شهرستان‌های، شاهین‌شهر، شهرضا، سمیرم، تیران و کرون، لنجان، اردستان، کاشان، نائین آران و بیدگل انجام شد و از طغیان ملخ پیشگیری شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به این‌که مگس میوه‌ای مدیترانه‌ای یکی دیگر از آفت‌های مهم است که در پاییز درختان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: مگس میوه‌ای مدیترانه‌ای بیش از 350 میزبان مانند انار و خرمالو دارد و سبب میوه‌ریزی می‌شود در این راستا پیگیری‌های بسیاری شد و عملیات مقابله با آن در شهرستان‌های مختلف استان شکل گرفته است.

وی با اشاره به این‌که در شهرهای کاشان و اصفهان مگس مدیترانه‌ای ردیابی شده و تله‌های فرمونی نصب شده است، اضافه کرد: مگس مدیترانه‌ای در میدان‌های میوه و تره بار در حال کنترل است و بیش از ۱۰ هزار هکتار از باغات در حال پایش و کنترل است.

شیشه‌فروش با بیان این‌که بیماری باکتریایی آتشک درختان میوه دانه‌دار سبب سوختگی شکوفه، میوه، ریشه و تنه می‌شود، افزود: این آفت میوه‌های به، سیب و گلابی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و امسال آفت آتشک در ۱۵ هزار و ۹۰۰ هکتار ردیابی و عملیات مبارزه در ۵۰۰ هکتار انجام شده است.

مطالعات اقلیمی در احداث و جانمایی باغ‌ها انجام می‌شود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان این‌که در کاشان، میمه، سمیرم، نطنز، گلپایگان، شهرضا و فریدن ضمن آموزش به کشاورزان سمپاشی باغات انجام شده است، بیان کرد: جلسه مدیریت بحران در جهاد کشاورزی درباره پیشگیری و کنترل آفات و بیماری‌های گیاهی برگزار شد، در این جلسه مقرر شد مطالعات اقلیمی در احداث و جانمایی باغ‌ها شکل بگیرد و از کشت مخلوط درختان میوه‌دار خودداری و جابجایی نهال‌ها با گواهی بهداشتی انجام شود و در باغات فاصله‌گذاری درختان و تهویه مناسب در بیماری باکتریایی آتشک باید حفظ شود.

وی با تأکید بر این‌که استفاده از ظرفیت‌های موجود صنعت باغبانی در مدیریت بیماری‌ها بسیار مهم است، تصریح کرد: در جلسه مدیریت بحران برنامه‌ریزی برای پیشگیری و کنترل آفات گیاهی و نباتی از هم‌اکنون برای پاییز انجام و مقرر شد اعتبارات ویژه‌ای تزریق شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید