Iranian Agriculture News Agency

یک تولید کننده غذای حیوانات عنوان کرد؛

تهدید سلامت سگ‌های با ارزش با استخوان مرغ بجای غذای پِت‌ها

یک تولیدکننده غذای حیوانات، با اشاره به واردات چمدانی و غیرقانونی غذای حیوانات، گفت: حیوانات هم مانند انسان ها به مواد مغذی برای سالم ماندن احتیاج دارند.

تهدید سلامت سگ‌های با ارزش با استخوان مرغ بجای غذای پِت‌ها

 

 

به گزارش مهر، امیرحسین خجسته، اظهار داشت: سالانه هزاران دلار صرف ورود غذاهای حیوانات به کشور می شود و از آنجایی که اغلب این واردات به شکل چمدانی و یا از مجاری غیر قانونی است، این محصولات بدون نظارت های لازم بهداشتی و دامی وارد ایران می‌شوند که البته همین امر باعث به خطر افتادن سلامت حیوانات و دام خواهد شد، در حالی که محصولات داخلی به دلیل نظارت مستمر و دقیق ناظران بهداشتی و سازمان دامپزشکی در بالاترین سطح کیفیت قرار دارند.

 

وی تصریح کرد: وقتی صحبت از تولید و صنعت می‌شود همه نگاه ها به سمت کارخانجات خودرو، دارو و...، معطوف می شود درحالی که تولید غذای حیوانات همچنان در ایران ناشناخته و اعتماد به تولیدکنندگان این عرصه کم و محدود است. به همین خاطر همچنان بخشی از ارز کشور صرف واردات غذاهای غیرمجاز می شود و گاهی حیوانات به دلیل ناسالم بودن غذاها دچار بیماری و مرگ و میر می شوند.

 

خجسته ادامه داد: بی‌شک محصولات داخلی به دلیل متناسب بودن با شرایط اقلیم کشور، شناخت دقیق از جانوران بومی و نظارت دقیق مسئولان از نظر سلامت و ترکیبات مورد تایید است و همین امر سلامت حیوان و دام را تضمین می کند.

 

وی با بیان اینکه سلامت حیوان در گرو سلامت غذای اوست، افزود: عناصر مهم در تشکیل عضلات، استخوان ها، رشد و تکثیر مو (یا کرک) و تولید مثل حیوان تنها از طریق غذای سالم و مقوی است به همین دلیل نباید این موضوع مهم و سلامت محور مغفول واقع شود.

 

این تولیدکننده اضافه کرد: حیوانات هم مانند انسان‌ها به مواد مغذی برای عمر طولانی و سالم ماندن احتیاج دارند. مقوی کردن تغذیه و پرهیز از غذاهای کم کیفیت، یکی از بهترین راه ها برای سلامت حیوانات است. این درحالی است که بیشتر غذاهای بسته‌بندی شده حیوانات مملو از فیلرها (پر کننده‌های غذا که فیبر آن را بالا ببرند)، مواد افزودنی و نگه دارنده و هزاران ماده مضر دیگر هستند. به همین دلیل باید به محصولات داخلی بیش از پیش توجه شود.

 

وی با بیان اینکه مقاومت در برابر تولیدکنندگان این حوزه باید کم شود، افزود: وقتی صحبت از خوراک حیوانات به خصوص غذای پِت می‌شود همه نگاه‌ها به سمت سگ‌های تزئینی و آپارتمانی می رود درحالی که سگ‌های ارزشمندی نظیر سگ‌های بمب یاب، مواد یاب، سگ‌های امدادی، زنده یاب، سگ‌های پلیس و گارد وجود دارد که رژیم غذایی آنها با اهمیت است. این درحالی است که به دلیل رژیم غذایی برای چابکی و شادابی این سگ‌ها باید غذایی سالم، مقوی و پر انرژی در اختیار آنها گذاشت و نمی ‌وان سلامت این سگ‌های ارزشمند را با استخوان مرغ و دورانداخته‌های کشتارگاه‌ها تغذیه کرد، چرا که وجود یک انگل می تواند این حیوانات را بیمار کند.

 

خجسته یادآور شد: تولیدکنندگان خوراک حیوانات که زیر نظر سازمان دامپزشکی و با مجوزهای لازم فعالیت می‌کنند بایدها و نبایدهای متعددی را برای بالا بردن ارزش غذایی خوراک دام در نظر می‌گیرند و همین موضوع باعث بالا رفتن ضریب سلامت حیوان می‌شود. البته در مسیر بهبود کیفیت سازمان دامپزشکی و ادارات کل دامپزشکی تهران و ملارد به دلیل قرار گرفتن اغلب تولیدکنندگان غذای حیوانات در این مناطق، اقدامات حمایتی بسیاری را انجام داده اند ولی با همه اینها همچنان مقاومت در این حوزه زیاد است چراکه نوع نگاه به این صنعت باید تغییر کند.

 

وی گفت: پت‌ها به طور کلی به بیش از ۳۰ نوع ماده ضروری مانند پروتئین، آمینو اسید، اسید‌های چرب ضروری، ویتامین‌ها و مواد معدنی احتیاج دارند، بر همین اساس برای سلامت حیوانات باید به مقوله خوراک توجه داشت.

 

خجسته خاطرنشان کرد: در صورت حمایت، توجه و البته برندسازی غذای حیوانات می‌توان نگاه صادراتی به این حوزه کمتر شناخته شده داشت و به جای خروج سرمایه های کشور به ارزآوری روی آورد. باید توجه داشت که تولید ثروت فقط فروش نفت نیست، بلکه می‌توان از طریق غذای حیوانات نیز برای کشور تولید ثروت و سلامت حیوانات را تضمین کرد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید