Iranian Agriculture News Agency

خاک حافظ منابع آب است

خاک یکی از با ارزش ترین منابع حیاتی محسوب می شود بهره وری کشاورزی در هر کشوری در ارتباطی نزدیک و تنگاتنگ با کیفیت و عمق خاک زراعی آن کشور قرار داشته و به جرات می توان گفت که هر کشوری دارای منابع خاک غنی تر، حاصلخیزتر و فراوان تری باشد و از آن به بهترین و مناسب ترین وجه، بهره برداری کند و خاک نه تنها امنیت غذایی را فراهم می کند و حافظ منابع آب است روی آب و هوای جهانی نیز تأثیر می‌گذارد

خاک حافظ منابع  آب است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، خاک به عنوان یکی از عنصر های اصلی تولید از اهمیت بالایی برخوردار است عـدم توجـه بـه خـاک و مسئله حفاظت خاک خسارت های جبران ناپذیری را بر پیکره جامعه به خصوص بر بخش کشـاورزی و تهیه مواد غذایی بشر وارد می کند بنابراین، اهمیت خاک به خوبی بر همگان روش است لذا باید از سیر تخریب این منبع حیات جلوگیری نمودنقش انسان به عنوان عامل اصلی در تخریب خاک به خوبی روشن است.
در هر جامعـه بـه منظـور رسیدن به توسعه پایدار حفظ و حراست از منابع طبیعی از جایگاه ویـژه ای برخـوردار اسـت بـه همـین  منظور برای مدیریت منابع خاک کشور اجرای طرح های جامع مدیریت منابع خاک با تاکید بر مدیریت ریسک لازم و ضروری است.

اهمیت خاک مهمتر از آب است

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار ایانا در شهرکرد گفت :شرایط  تغییر اقلیم تهدیدی برای خاک شده است زیرا زمانی که با کمبود بارش و خشکی زمین مواجه می شویم، خاک استحکام خود را از دست داده و فرسایش های زیادی را هر ساله شاهد هستیم.

غریب افزود :اهمیت خاک مهمتر از آب است در کشاورزی وجود آب به تنهایی بهره وری مورد نظر را نخواهد داشت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان  با بیان اینکه حفظ خاک اساس کشاورزی پایدار است، یادآور شد: باید شناخت دقیقی از خاک داشته باشیم و با برنامه ریزی صحیح و علمی بتوانیم از خاک استفاده کنیم.

وی گفت :خاک هم بستر حیات جانوران و گیاهان بوده و هم مخزنی برای آب است و اگر خاک را درنیابیم قطعا برنامه ریزی برای آب معنایی ندارد.

غریب تصریح کرد: مهمترین مانع در استان ما پایین بودن ماده آلی خاک می باشد و باید موادآلی خاک را افزایش دهیم.

وی افزود: کشت های حفاظتی راهکاری بسیار موثر در افزایش مواد الی خاک می باشد در کشت های حفاظتی به جای شخم های مکرر ، کشت مستقیم صورت می گیرد و باعث صرفه جویی در مصرف آب و تاثیر مستقیم بر افزایش مواد آلی خاک است.

توسعه فن آوری های نوین در کشاورزی منجر به حفاظت از منابع اب و خاک می‌شود

یاسر رحیمیان پژوهشگر کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا در شهرکرد گفت : با توجه به ضرورت و اهمیت توجه به منابع آب، خاک و محیط زیست، در کشاورزی استفاده از فناوری­ هایی که منجر به حفظ و نگهداری، بهره ­برداری مناسب و مدیریت کارآمد هر یک از این منابع شود، در بخش کشاورزی امری اجتناب­ ناپذیر است.

رحیمیان افزود :در دنیای امروز اهمیت دانش و استفاده از فناوری های نوین و اثرگذاری آن بر جوامع بشری بر هیچ کسی پوشیده نیست.

وی گفت :طراحی و ترویج روش­های نوین برخوردار از پشتیبانی راهکارهای علمی و فناورانه، روزآمد و بومی شده  در بخش کشاورزی می­ تواند در مدیریت کارآمد منابع آب، خاک و محیط زیست جهت حفاظت از منابع مذکور و همچنین دستیابی به توسعه پایدار کشاورزی مؤثر واقع شود.

بدون داشتن خاک سالم، حیات و زندگی روی زمین امکان پذیر نخواهد بود تقریبا همه غذای  مصرفی انسان ها از زمین حاصل می شود لذا داشتن برنامه ریزی و وجود خاک سالم  لازمه بقای انسان ها است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید