Iranian Agriculture News Agency

پیش‌بینی برداشت حدود پنج هزار و ۵۰۰ تن عناب از باغات خراسان جنوبی

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی گفت: پیش‌بینی می‌شود حدود پنج هزار و ۵۰۰ تن عناب از این سطح برداشت شود.

 پیش‌بینی برداشت حدود پنج هزار و ۵۰۰ تن عناب از باغات خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، عبدالرضا رضایی به کاهش 30 درصدی تولید عناب استان در سال جاری اشاره کرد و اظهار کرد: علت کاهش محصول در سال جاری، شرایط اقلیمی منطقه به دلیل رطوبت بالا و گرمای هوا در زمان گل دهی و به دنبال آن ریزش گل است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: بیشترین ارقام تولیدی استان رقم‌های بومی ثبت شده به نام سیوجان و ماژان هستند که امسال محصول این مناطق با کاهش چشمگیری مواجه شده است.

رضایی گفت: عناب گیاهی مقاوم به خشکی، شوری، نوسانات دما، آفات و بیماری‌ها بوده و در دوران خشکسالی کمترین خسارت را در مقابله با سایر محصولات متحمل می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: یکی از مزیت‌های درخت عناب این است که تا پنج مرحله گل‌دهی می‌کند که سه مرحله اصلی است این عامل سبب جلوگیری از ضرر و زیان‌های فراوان ناشی از گرما، سرما، نوسانات دمایی، آفات و سایر می‌شود.

رضایی ادامه داد: بررسی وضعیت محصول عناب در ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد که سطح زیر کشت این محصول در خراسان جنوبی ۳۱۱ درصد و تولید آن ۳۷۰ درصد افزایش داشته است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: امسال مناطق سردتر از لحاظ تولید محصول وضعیت بهتری دارند، اما در برخی مناطق مرحله اول گلدهی حذف شده و خساراتی به بهره‌برداران وارد کرده است.

رضایی یادآور شد: آن دسته از کشاورزانی که نسبت به بیمه باغات خود اقدام کرده‌اند، می‌توانند برای جبران خسارت اقدام کنند، اما برای سایر بهره‌برداران هنوز اقدامی نشده و پیگیری و مکاتبات لازم در حال انجام است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید