Iranian Agriculture News Agency

انگیزه برای توسعه کمی و کیفی صنعت کشاورزی اصفهان وجود دارد

انگیزه برای توسعه کمی و کیفی صنعت کشاورزی اصفهان با توجه به فعالیت نیروی انسانی و کشاورزان ماهر وجود دارد.

انگیزه برای توسعه کمی و کیفی صنعت کشاورزی اصفهان وجود دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، مهرداد مرادمند رییس سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان گفت: آمار و ارقام مربوط به تولید در سال‌های اخیر از یک سو و میزان افزایش توسعه در بخش‌هایی مانند روش‌های نوین آبیاری، صنعت شیر، پرورش آبزیان، کشت گلخانه‌ای، ارتقای فنی زراعت و دامی نشان می‌دهد که امسال هم با حمایت بیشتر و بویژه ورود سرمایه قادر به تحقق شعار سال خواهیم بود.

او اضافه کرد: انگیزه برای توسعه کمی و کیفی صنعت کشاورزی اصفهان با توجه به فعالیت نیروی انسانی و کشاورزان ماهر وجود دارد و بسترسازی زیرساختی که به دنبال آن هستیم برای این امر به پیشرفت این زمینه کمک می‌کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان خاطرنشان کرد: اصلاح برخی فرایند‌ها به منظور ورود هرچه بیشتر سرمایه و فعالان اقتصادی ضروری است، علاوه بر آن در زمینه حمایت‌های بانکی هر چه تسهیل بیشتر شود رشد و شکوفایی این صنعت مهم را شاهد خواهیم بود.

مرادمند با بیان اینکه تداوم همکاری‌های بین بخشی رونق صنعت کشاورزی را به همراه خواهد داشت گفت: این امر به حفاظت از اراضی کشاورزی، تثبیت مالکیت و ساماندهی آنها، تخصیص به موقع و مناسب انرژی و تولید روز افزون منجر خواهد شد.

او با تاکید بر رفع موانع صادرات تصریح کرد: این استان از صادرکننده‌های اصلی محصولات کشاورزی ایران به سایر کشور‌ها به شمار می‌رود و از آنجا که صادرات غیرنفتی از جمله اهداف کشور است باید برای صدور محصولات و تولیدات محدودیت‌ها و بویژه واسطه گیری‌ها کاهش پیدا کند.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان، تغییر الگوی کشت را از دیگر اصولی دانست که سال به سال باید به آن توجه کرد و در این ارتباط افزود: زراعت سازگار با اقلیم و بخصوص اینکه اصفهان در منطقه خشک واقع شده از اهمیت بالایی برخوردار است که در همین راستا برنامه‌های مرتبط از سال‌های قبل در این خطه آغاز شده و سالجاری هم تداوم خواهد یافت.

مرادمند به اهمیت توجه به فناوری‌های مکانیزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: از ابتدای دولت تدبیر و امید تابحال حدود ۲ هزار دستگاه تراکتور، ۵۲ دستگاه کمباین، و بیش از سه هزار و ۶۰۰ ادوات کشاورزی با استفاده از تسهیلات وارد صنعت کشاورزی استان شده و در همین ارتباط شاخص درجه مکانیزاسیون به ۱۱.۳۲ درصد و شاخص ضریب ماکانیزاسیون ۰.۵۴ اسب بخار رسیده است.

او تشکیل کمیته پیشگیری و مقابله با قاچاق نهاده‌ها و محصولات کشاورزی، کنترل و نظارت بر سایر نهاده‌های دامی مانند سم، کود و بذر و اجرای گشت‌های مشترک نظارتی با همکاری سایر دستگاه‌های مربوطه را از دیگر اقداماتی دانست که نتایج مثبت برای این صنعت زیربنایی و مهم و در نهایت تحقق شعار سال را به همراه خواهد داشت.

زمین‌های کشاورزی ۵۶۸ هزار هکتار برابر پنج درصد از مساحت استان و ۳.۹ دهم درصد از اراضی کشور است، ۱۸۵ هزار نفر در بخش کشاورزی استان فعالیت می‌کنند، ۱۱ درصد از اشتغال و هفت درصد از تولید ناخالص ملی استان به بخش کشاورزی اختصاص دارد، این استان به عنوان از اصلی‌ترین کانون‌های کشاورزی کشور با برخورداری از تجارب در نوع کشت و کار در بسیاری از زمینه‌ها موفق بوده که توسعه صادرات بویژه در طول فعالیت عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید