Iranian Agriculture News Agency

پیگیری اتحادیه زنبورداران و دفتر توسعه زنبورداری جهاد کشاورزی به ثمر نشست:

استاندارد عسل در شورای عالی استاندارد اجباری شد/ واگذاری مسئولیت استاندارد عسل صنعتی به جهادکشاورزی

قریب 7 ماه پیش بود که پیرو تدارکات و تلاش‌های هیئت مدیره اتحادیه مرکزی زنبورداران ایران که در نشست تخصصی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی حضور یافتند، خواسته زنبورداران به صراحت و رسمی در حضور مسئولان ارشد سازمان ملی استاندارد مطرح شد

استاندارد عسل در شورای عالی استاندارد اجباری شد/ واگذاری مسئولیت استاندارد عسل صنعتی به جهادکشاورزی


استاندارد اجباری عسل پس از مدت‌ها پیگیری اتحادیه زنبورداران ایران و دفتر توسعه زنبورداری در معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی در شورای عالی استاندارد تصویب شد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، قریب 7 ماه پیش بود که پیرو تدارکات و تلاش‌های هیئت مدیره اتحادیه مرکزی زنبورداران ایران که در نشست تخصصی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی حضور یافتند، خواسته زنبورداران به صراحت و رسمی در حضور مسئولان ارشد سازمان ملی استاندارد مطرح شد و مورد تاکید دست اندرکاران این صنعت و همراهی مسئولانه حاضران قرار گرفت. اتفاقی که ماحصل اقدام پیگیرانه اتحادیه مرکزی زنبورداران ایران در جلب همراهی کمیسیون کشاورزی مجلس است که در نشست دی ماه 98 خورشیدی، سازمان ملی استاندارد را مکلف کرد تا طی مدت 6 ماه زیرساخت‌های لازم را برای اجباری کردن استاندارد عسل فراهم کند.

بنابراین گزارش، سرانجام پس از پیگیری‌های فراوان مجری طرح ملی توسعه زنبورداری و همچنین هیئت مدیره اتحادیه زنبورداران ایران که آخرین مورد آن نیز حدود یک ماه پیش با پیگیری رضایی معاون امور بهبود تولیدات دامی محقق شد، این اتفاق پس از گذشت اندک زمانی از مهلت مقرر، سرانجام در یک جلسه مهم و با حضور «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس‌جمهوری و وزیران عضو به عنوان یکی از 5 دستور کار مورد رسیدگی قرار گرفت.

به این ترتیب با تصویب استاندارد اجباری عسل، پس از گذشت مدت‌ها از استاندارد تشویقی که راهکار کارآمدی جهت ساماندهی وضعیت عسل‌های غیر استاندارد در بازار نبود، به نظر می‌رسد از آنجا که در گام نخست مسئولیت خطیر استانداردسازی محصولات صنعتی عسل در دستور کار قرار گرفته است و بر اساس آنچه نیره پیروز‌بخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان ملی استاندارد نیز از محتوای مصوبات هفتمین جلسه شورای عالی استاندارد خبر داده، مقرر شده است تا موضوع استاندارد عسل با مسوولیت وزارت جهادکشاورزی، مشمول استاندارد اجباری شود که در فاز نخست، تولیدات صنعتی عسل را شامل می‌شود.

به گزارش ایانا، در حال حاضر با تولید عسل‌های غیر طبیعی برخی از بازار زنبور عسل سوء استفاده می‌کنند که با اعمال استاندارد اجباری محصول اصلی شناسایی می‌شود و از راهیابی محصولات غیر طبیعی عسل به بازار جلوگیری می‌شود.
کمااینکه در حال حاضر روش‌های تشخیص عسل اصل از تقلبی بسیار پرهزینه است. برای کاهش هزینه در این حوزه شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند با هزینه‌ای بسیار اندک تشخیص عسل تقلبی از اصل را امکان پذیر کنند.
در حال حاضر و به گفته کارشناسان این صنعت، در کشورمان هم اکنون ۵۳ نوع عسل مختلف از گونه های مختلف گیاهی تولید می‌شود که این مهم با توجه به تنوع اقلیمی کشور فراهم شده است.و از آنجا که نگهداری از زنبور عسل پیشه ای کم هزینه و کم آب‌بر است، حمایت از توسعه صنعت زنبورداری در ایران می‌تواند به توسعه این بخش کمک اثربخشی کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید