Iranian Agriculture News Agency

رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور مطرح کرد:

درخواست تعیین قیمت متقارن و منصفانه برای خرید تضمینی گندم

رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور خواستار صدور مجوز صادرات گندم مازاد ایران به کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان شد.

درخواست تعیین قیمت متقارن و منصفانه برای خرید تضمینی گندم

 

به گزارشخبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، عطاءالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور در نشست خبری ظهر امروز در نظام صنفی کشاورزی با اشاره به تعیین نامتقارن نرخ خرید تضمینی گندم در سال‌های گذشته، گفت: عدم تعیین قیمت متناسب این محصول استراتژیک، سبب از بین رفتن خودکفایی گندم و در نهایت واردات آن می‌شود.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه باید منابع ملی در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم در نظر گرفته شود، یادآور شد: می‌بایست نرخ این محصول را 5 تا 10 درصد پایین‌تر از نرخ های جهانی تعیین کرد.

وی با اشاره به اینکه دولت باید  گندم را به قیمت جهانی بخرد و یا اجازه صادرات آن را بدهد، تصریح کرد: بنیاد ملی گندمکاران نرخ پیشنهادی خرید تضمینی گندم را برای سال زراعی جاری 4 هزار و 500 تومان بدون در نظر گرفتن حذف ارز نهاده‌های کشاورزی در سال جاری به دولت اعلام کرده است.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور ادامه داد: در تیرماه نرخ جهانی گندم 5075 تومان بوده که با در نظر گرفتن 10 درصد کمتر از این قیمت نرخ گندم همان 4500 تومان می‌شود.

هاشمی با ادعای بر اینکه در صورتی که اجازه صادرات گندم داده شود این محصول را می‌توان به کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان با قیمت‌های مناسبی صادر کرد، گفت: در صورتی که دولت فکر می‌کند واردات گندم به نفع کشور است و می‌خواهد محصول کشاورزان را با قیمت پایین خریداری کند، باید اجازه صادرات این محصول را به سایر کشورها بدهد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید