Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دفتر امور خاک در گفتگو با ایانا تشریح کرد:

هدف پیشنهاد وزیر جهاد کشاورزی به رئیس جمهوری برای ایجاد شورای عالی خاک

مدیر کل دفتر امور خاک وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: تشکیل شورای عالی خاک به ریاست رییس جمهوری با هدف هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی برای حفاظت و مدیریت پایدار منابع خاک کشور پیشنهاد شده است.

هدف پیشنهاد وزیر جهاد کشاورزی به رئیس جمهوری برای ایجاد شورای عالی خاک

مدیر کل دفتر امور خاک وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: تشکیل شورای عالی خاک به ریاست رئیس جمهوری با هدف هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی برای حفاظت و مدیریت پایدار منابع خاک کشور پیشنهاد شده است.

جهانبخش میرزاوند در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، ایده تشکیل شورای عالی خاک را ابتکاری از سوی وزیر جهاد کشاورزی خواند و اظهار کرد: تشکیل این شورا به جلوگیری از بخشی‌نگری، تعارض منافع میان دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و ناهماهنگی‌ها در چارچوب بروکراسی و همچنین سرعت بخشیدن جهت رسیدن به اهداف قانون حفاظت از خاک کمک خواهد کرد.

وی با بیان این که منابع خاک کشور محدود است، تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی مختلفی در موضوع خاک دخیل و ذی‌مدخل هستند و وزارت جهاد کشاورزی به دنبال آن است که با انجام تمام راهبردهای بهره‌برداری پایدار از خاک و سیاست‌ها در قالب شورای عالی خاک به ریاست رئیس جمهوری ضمن حفاظت و صیانت از خاک، وظایف دستگاه‌های ذی‌ربط نیز مختل نشود.

میرزاوند گفت: مسایلی مانند استفاده از آب‌های نامتعارف و پساب‌های تصفیه شده به وزارت نیرو، آلودگی خاک و نظارت بر آن به سازمان حفاظت محیط زیست، سلامت غذا و محصولات کشاورزی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تولید کمی و کیفی محصولات کشاورزی و تامین امنیت غذایی به وزارت جهاد کشاورزی، صدور مجوز برای فعالیت‌های صنعتی و معدنی به وزارت صمت و ساخت و سازها به وزارت راه و شهر سازی بر می‌گردد و این ماموریت‌ها باید در چارچوب قانون حفاظت از خاک و با هماهنگی بین دستگاهی انجام شود؛ به گونه‌ای که به خاک کشور آسیب نرسد و دستگاه‌ها در انجام وظایف و ماموریت خود معطل نمانند.

بنابراین گزارش، در بخشی از نامه کاظم خاوازی (وزیر جهاد کشاورزی) به رییس جمهوری که در 26 اَمرداد ماه امسال ارسال شده، آمده است: آسیب‌های شدید ناشی از تخریب و آلودگی خاک از جمله فرسایش، تغییر کاربری، شوری، کاهش مواد آلی و کاهش بنیه حاصلخیزی خاک، این منبع پایه را دچار چالش‌هایی کرده است.

خاوازی در این نامه می‌افزاید: موضوع خاک و بهره‌برداری از آن موضوعی چند‌وجهی است و به منظور هماهنگی بیشتر برای اجرایی شدن راهبردهای بهره برداری پایدار از خاک، شورای عالی خاک به ریاست رییس جمهوری و برخی اعضای هیات دولت، نمایندگان و صاحبنظران مرتبط در امر خاک و دبیری وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شود.

به گزارش ایانا، «جهانبخش میرزاوند» نخستین مدیرکل دفتر خاک وزارت جهادکشاورزی است که در سال 97 تاسیس شد. او نیز همچون خاوازی دارای دکترای خاک‌شناسی است و پیش از این، ریاست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز را برعهده داشت.
 

* درخواست وزیر جهاد کشاورزی از رئیس جمهوری برای تشکیل شورای عالی خاک (لینک اینجا)

*  رسالت حیات در شورای عالی خاک ( لینک اینجا)

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید