Iranian Agriculture News Agency

بیش از ۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی مریوان آبی می‌شود

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان گفت: تا پایان سال مالی ۹۹ از محل اعتبارات مهار آب‌های مرزی، چهار هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی دیم مریوان از طریق سد گاران آبی خواهد شد.

بیش از ۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی مریوان آبی می‌شود

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان،به نقل از ایرنا، بهرام نصرالهی‌زاده در جلسه کمیته برنامه‌ریزی شهرستان مریوان اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان آذر امسال از این مقدار اراضی یک هزار و ۹۰۰ هکتار به کشت آبی تبدیل می‌شود و مابقی آن تا پایان سال جاری زیر پوشش قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه از محل صتدوق توسعه ملی و براساس مصوبات سفر رهبری هشت میلیارد دلار برای مهار آب‌های مرزی کردستان هزینه شد، افزود: با بهره‌برداری از سامانه انتقال سد گاران و آبی کردن چهار هزار و ۶۰۰ هکتار اراضی کشاورزی ناحیه ۱، ۲ و ۳ عمرانی مریوان، تحول بسیار زیادی در توسعه این شهرستان ایجاد خواهد شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان اضافه کرد: پایانه مرزی باشماق به عنوان دومین مرز فعال ترانزیتی کشور با ترانزیت سالانه ۶ میلیلارد دلار، باید بهسازی و ساماندهی شود ضمن اینکه جاده جدید سنندج - مریوان هم تا پایان آبان ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

نصراللهی‌زاده یادآور شد: تاکنون ۶۰۰ میلیارد تومان برای احداث جاده سنندج - مریوان (تیژتیژ- گاران) هزینه شده و طولانی‌ترین تونل غرب کشور با یک هزار و ۸۸۶ متر نیز در این پروژه قرار دارد.

وی با بیان اینکه کمیته برنامه‌ریزی در شهرستان‌ها، در بحث سرمایه‌گذاری‌ روی طرح‌ها، اولویت خود را اجرای پروژه‌هایی قرار دهند که موجب اشتغالزایی برای مردم شود، گفت: مسوولان شهرستان‌های استان تلاش کنند با استفاده از منابع و اعتبارات مشخص، تمرکز را روی اجرای پروژه‌های اولویت‌دار و با بازدهی بالا بگذارند تا اثربخشی بیشتری روی زندگی مردم داشته باشد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان بر لزوم توزیع اعتبارات و آسیب‌شناسی در تعریف پروژه‌های عمرانی تاکید کرد و افزود: اواخر سال گذشته بانک اطلاعاتی تشکیل دادیم و ۲ هزار پروژه نیمه تمام در شهرستان‌های استان از منابع مختلف تعریف شد.

نصراللهی‌زاده با بیان اینکه در چهار دهه اخیر، بیشتر منابع دولتی به حوزه زیرساخت‌های استان تخصیص یافته است، تاکید کرد: در حال حاضر روستاهای بالای پنج خانوار از نعمت برق بهره‌مند و بسیاری از روستاها به شبکه گاز متصل هستند.

وی اظهار کرد: در طول فعالیت دولت تدبیر و امید یک هزار کیلومتر راه روستایی در استان آسفالت و شاخص آن از ۳۳ درصد به ۵۰ درصد افزایش یافت.

نصراللهی‌زاده به افزایش ۳۱ درصدی اعتبارات عمرانی استان در سال جاری نسبت به سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد: در ناحیه ۴ عمرانی مریوان نیز ظرفیت آبی شدن یک هزار و ۶۰۰ هکتار اراضی کشاورزی را دارد که امیدواریم در مراحل بعدی با تخصیص اعتبارات جدید اجرا شود.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری ۱۵۱ میلیارد تومانی برای احداث و اتمام سد گاران، اضافه کرد: در مجموع تاکنون برای احداث سد گاران، شبکه پایاب و سامانه انتقال آب، ۷۸۴ میلیارد تومان هزینه شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان گفت: طرح انتقال آب سد گاران به شهر مریوان نیز در دست اجراست و تا آخر امسال بخشی از آب شرب مورد نیاز این شهر از محل سد گاران تامین می‌شود و در برنامه درازمدت نیز ایجاد تصفیه‌خانه و تامین پایدار آب شرب مریوان اولویت است.

نصراللهی‌زاده به ضعف مریوان از لحاظ فضای آموزشی اشاره کرد و افزود: براساس تفاهمی که میان سازمان نوسازی مدارس و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان صورت گرفته در طول ۲ سال تمام مدارس تخریبی و قابل بازسازی تعمیر خواهد شد که بیشترین مدارس مربوط به مریوان است.

 اتمام آسفالت چهار محور کردستان

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان هم در این جلسه گفت: در سال جاری جاده بانه - مریوان، سنندج - مریوان، کامیاران - بانه و مریوان به پاوه مرمت و آسفالت می‌شود.

محمدصدیق ثابتی مشکل اصلی شهر مریوان را تردد تانکرهای سوخت در داخل شهر دانست و اضافه کرد: کمربندی غربی مریوان سه هزار و ۲۰۰ متر است که اجرای ۱۹۰۰ متر آن برعهده اداره کل راه و شهرسازی و مابقی وظیفه شهرداری است.

وی افزود: با توجه به عدم اجرای آن توسط شهرداری، ناجار به جابجایی مسیر شدیم که بدلیل ساخت و سازهای غیرمجاز این اداره کل از لحاط قانونی اجازه تملک زمین‌های اطراف آن ندارد که امیدواریم مدیران استانی برای رفع این مشکل اقدام کنند.

ثابتی با بیان اینکه پارسال کردستان در بحث جذب اعتبارات طرح بازافرینی شهری رتبه اول را در کشور داشت، یادآور شد: اکنون منابع مالی ما در این حوزه صفر است و دچار مشکل اساسی هستیم.

مدیر کل راه و شهرسازی کردستان به آخرین وضعیت جاده جدید سنندج – مریوان(تیزتیژ - گاران) اشاره کرد و اظهار کرد: این طرح غیر از تقاطع غیرهمسطح گاران تا پایان آبان آماده بهره‌برداری می‌شود ضمن اینکه امسال از محل کمک‌های رهبری، ۷۰ میلیارد تومان به آن تخصیص یافته است.

 کاهش ۴۰ درصدی اعتبارات مریوان

فرماندار مریوان نیز گفت: در سال جاری میزان اعتبارات عمرانی مریوان نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد کاهش داشته و ناچاریم اعتبارات را اولویت‌بندی کرده و براساس اهمیت اقدام به اجرای پروژه‌ها کنیم.

آرتیکاس اقبال با بیان اینکه شهرستان مریوان و روستاییان از لحاظ معیشتی وصعیت مناسبی ندارند، تاکید کرد: تلاش ما این است که در حوزه دامداری و دامپزشکی اعتبارات بیشتری هزینه کنیم چرا که هزینه در این حوزه‌ها ارزشمند و منطقی است ضمن اینکه برای تامین نیازهای روستاییان دامدار از آنان حمایت خواهیم کرد.

 تامین بخشی از آب شرب مریوان از سد گاران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان هم گفت: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته از محل سد گاران، ۲۳ میلیون مترمکعب آب برای تامین آب شرب بخشی از شهر مریوان و تعدادی روستا تامین می‌شود که ۲ برابر برداشت آب‌های زیرزمینی برداشتی در این منطقه است.

محمدحسین محمدی با اشاره به اینکه بخش دوم نیز شامل احداث مخازن و سیستم تصفیه‌خانه است و از پارسال تاسیسات توزیع آب در مریوان آغاز شده است، افزود: این شرکت ۳۵ کیلومتر تاسیسات در مریوان اجرا کرده و ساماندهی و انتقال فاضلاب ۹ روستای حاشیه دریاچه زریبار به تصفیه‌خانه فاضلاب در دستور کار قرار گرفته که ۶ روستا انجام و سه روستای دیگر باقی مانده است.

حامد جولایی مدیرکل ورزش و جوانان کردستان هم با بیان اینکه سال‌های گذشته ۱۴۰ پروژه ورزشی بزرگ و کوچک در استان تکمیل شده است، یادآور شد: مریوان از لحاظ فضای ورزشی وضعیت نامناسبی دارد و باید توجه بیشتری به ایجاد سالن‌های ورزشی و چمن در این شهرستان کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ‌ای نیز اظهار کرد: این اداره کل برنامه ۲ ساله برای توسعه و حفط شبکه راه‌ها دارد ضمن اینکه ارزش شبکه راه‌های حال حاضر استان ۱۵ هزار میلیارد تومان است.

راشد مدرس گرجی با بیان اینکه سالانه حداقل ۴ تا ۶ درصد اعتبارات را باید برای حفط و نگهداری شبکه راه‌ها در نظر بگیریم، اضافه کرد: از مسوولان و فرمانداران شهرستان‌ها انتظار داریم سالانه یک دستگاه ماشین‌ آلات برای نگهداری و حفظ شبکه راه‌ها خریداری و در اختیار راهداری قرار دهند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید