Iranian Agriculture News Agency

برداشت گندم از مزارع غرب کشور همچنان ادامه دارد؛

زمین گیر شدن دلالان گندم با پرداخت به موقع وجه آن

هزینه تمام شده گندم اصلی ترین دغدغه کشاورزان است

جمال صالحی نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان با بیان اینکه گندمکاران این استان از ابتدای آغاز فصل برداشت (اول تیرماه) تاکنون 68 درصد از محصول خود را از مزارع زیر کشت، برداشت کرده‌اند، گفت: هزینه تمام شده گندم از اصلی ترین دغدغه و مشکلات کشاورزان است.

زمین گیر شدن دلالان گندم با پرداخت به موقع وجه آن

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان با جمعیت یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفری دارای یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم  و ۱۲۱ هزار اراضی آبی است.

حدود ۱۲ درصد از کل اراضی کردستان آبی و ۸۸ درصد دیم است و جمعیت بهره‌بردار کشاورزی کردستان ۱۱۵ هزار نفر است، این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می‌کنند که ۴۰۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.

سالانه نزدیک به سه‌ میلیون تن محصولات کشاورزی در کردستان تولید می‌شود که بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن آن شامل انواع محصولات زراعی و بقیه باغی است.

جمال صالحی نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان گفت: خرید گندم در کردستان از یکم تیر آغاز شده و تا به امروز  بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی کردستان،  679 هزار و 693 تن در قالب 85 مرکز فعال با ارزش ریالی 1729میلیارد  خریداری شده است.

صالحی با بیان اینکه ۸۲ هزار بهره‌بردار گندم این استان از اول تیر کار برداشت گندم را آغاز کرده‌اند، افزود: هم اکنون در این استان یک هزار و ۸۸۵ دستگاه کمباین که یک هزار و ۳۸۵ دستگاه آن بومی و بقیه مهاجرند مشغول برداشت محصول گندم از مزارع هستند.

وی با اشاره به اینکه 73 درصد از کل  پول  گندم به خریدار پرداخت شده است، هنگ خرید روزانه گندم در استان را 7هزار و ۵65 تن ذکر کرد و افزود: این میزان گندم خریداری شده در استان توسط ۲۳ هزار و ۶۱۶ نفر کشاورز تحویل مراکز خرید در استان شده است.

صالحی اضافه کرد: از مجموع گندم خریداری شده در استان ۱۰۵ هزار تن مربوط به شهرستان بیجار، ۷۰ هزار تن قروه، ۶۳ هزار تن سقز، ۵۸ هزار تن دهگلان و ۳۱ هزار تن هم کامیاران بوده است.

وی افزود: تولید یک‌ میلیون و ۱۰7 هزار تُن گندم در کردستان در سال زراعی امسال پیش‌بینی شده است که تاکنون 68 درصد آن محقق شده است.

وی اضافه کرد: میزان رشد خرید گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 2.5 درصد بوده است.

صالحی در ادامه با اشاره به اینکه امسال  قیمت خرید گندم  ازطرف دولت ابلاغ شده بود و پرداخت پول گندم کاران به موقعه صورت گرفت گفت:شاهد هیچ گونه سود جویی توسط دلالان در این امر  نبوده ایم.

وی در پایان افزود: هزینه تمام شده گندم از اصلی ترین دغدغه و مشکلات یک کشاورز است چرا که هزینه تولید و نیود کود و هزینه های گران شده تنها دلایلی است که به نارضایتی کشاورزان در این امر دامن زده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید