Iranian Agriculture News Agency

عسل طبیعی با رنگ و بو قابل تشخیص نیست

کارشناس مسئول زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص نحوه تشخیص عسل طبیعی با مصنوعی، اظهار کرد: عسل طبیعی فقط از لحاظ PH، درصد ساکارز و نسبت قند قابل تشخیص است و نمی‌توان از روی شکل ظاهری و عطر و بو هیچگونه قضاوتی کرد.

عسل طبیعی با رنگ و بو قابل تشخیص نیست

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، مسعود رئوف با بیان این‌که اگر میزان ساکارز در عسل  کمتر از سه درصد باشد، عسل سالم تر و خلوص آن بیشتر بود، می‌افزاید: عسل همواره توسط زنبور تولید می‌شود اما آنچه که مهم است، مواد اولیه‌ و تغذیه این زنبورها و مقدار مصرف قند و شکر است.

وی ادامه داد: تمامی نقاط استان به خاطر شرایط اقلیمی، استعداد پرورش زنبور عسل را دارد و عسل‌های این منطقه پس از کردستان، طبیعی ترین عسل کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: با توجه به تنوع پوشش گیاهی، منابع طبیعی، باغات و مزارع، زنبورهای استان معمولا از انواع پوشش گیاهی تغذیه می‌کنند که باعث شده عسل آذربایجان شرقی به رنگ‌های زرد روشن تا قهوه‌ای تیره وجود داشته باشد و جزو عسل‌های مرغوب و چند گیاهه در دنیا مطرح شود.

رئوف با بیان‌که عسل باید در دمای محیط نگه داری شود چرا که انجماد و حرارت به بافت عسل صدمه می‌زند، گفت: عسل اگر کهنه شود و زیاد حرارت ببیند، احتمال تولید ماده اچ ام اف که یک ماده سمی است در آن بیشتر می‌شود؛ حتی مخلوط عسل با چای داغ نیز این ماده را تولید می‌کند.

وی متذکر شد: ماده سمی اچ ام اف، برای بدن بسیار مضر است، حتی احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد و برای کبد ضرر دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید