Iranian Agriculture News Agency

اجرای طرح ضربتی جمع آورری پمپ‌های غیرمجاز هدایت کننده آب فاضلاب به مزارع مرند

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند، گفت: اولین طرح ضربتی جمع آورری پمپ های غیرمجاز هدایت کننده آب فاضلاب به مزارع برای آبیاری محصولات کشاورزی در شهرستان مرند اجرا شد.

اجرای طرح ضربتی جمع آورری پمپ‌های غیرمجاز هدایت کننده آب فاضلاب به مزارع مرند

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، علی صیادی ضمن بیان این مطلب افزود: با دستور مقام  قضایی و با حضور فرمانده کلانتری 13 عباسی شهرستان مرند، فرمانده انتظامی یامچی به همراه عوامل، مدیریت شهرستان و اعضای کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان مرند با توجه به اخطاریه های صادر شده به افرادی که از آب تصفیه نشده در زراعت‌های یکساله که دور از شان انسانیت بوده و این خطر جامعه و امنیت غذایی را تهدید می کند، اولین طرح ضربتی جمع آورری پمپ‌های غیر مجاز هدایت کننده آب فاضلاب به مزارع برای آبیاری محصولات کشاورزی در شهرستان مرند اجرا شد.

 وی با بیان اینکه استفاده از پساب فاضلاب در زراعت و باغبانی تهدید بزرگ برای بهداشت عمومی بوده و توصیه می شود به هیچ وجه از این آب در کشاورزی استفاده نگردد افزود: وظیفه جهادکشاورزی برای جلوگیری از کشت غیرقانونی با فاضلاب و پساب اعلام گزارش و اطلاع رسانی به مراجع مسئول است.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند اظهار کرد: فاضلاب تصفیه نشده که به صورت غیراستاندارد و ناقص تصفیه شده اند، دارای مقادیر زیادی فلزات سنگین و مواد شیمیایی قوی و انواع میکروب‌های خطرناک هستند که علاوه بر آلودگی خاک و محصول، استفاده از  آن در اراضی موجب از بین رفتن خواص طبیعی خاک و در نهایت نابودی آن و عدم امکان کشت و زرع و حتی حرکت و کار کردن در چنین باغ و مزارع خطرناک بوده و اگر باغدار و یا مزرعه دار حتی از محصول تولیدی خودش استفاده نکند با توجه به وجود فلزات سنگین و رها شدن در خاک در آینده نزدیک به انواع اقسام بیماریها دچار خواهد شد.

 صیادی بیان کرد: هیچ مجوزی برای استفاده از این پساب در امور کشاورزی مثل صیفی‌جات و سبزی جات وجود ندارد اما می‌توان از این آب در آبیاری درختان غیر مثمری همچون درخت تبریزی، صنوبر و ... استفاده نمود به شرطی که از برگ آن برای تغذیه دام استفاده نگردد.

وی گفت: بر اساس ماده 688 قانون مجازات اسلامی، استفاده از فاضلاب خام برای کشاورزی ممنوع است و کشاورزان باید به این موضوع مهم توجه داشته باشند که استفاده از فاضلاب خام می‌تواند مشکلات بهداشتی ایجاد و سلامت کشاورز و مصرف کننده محصولات کشاورزی را تهدید کند.

مدیر جهادکشاورزی مرند، ادامه داد: در صورت مشاهده آبیاری غیرمجاز مزارع با آب فاضلاب، پیگیری های قانونی و برخورد لازم با کشاورزان متخلف انجام می شود و مردم در صورت مشاهده می توانند به کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان اطلاع داده تا کارشناسان این کارگروه مورد را پیگیری کنند.

وی گفت: طرح جمع آوری پمپ های غیرمجاز هدایت کننده آب فاضلاب به مزارع برای آبیاری محصولات کشاورزی تا حصول نتیجه کامل و آگاه کردن کشاورزان از این خطر بزرگ ادامه دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید