Iranian Agriculture News Agency

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام

مناطق روستایی؛ هدف اصلی استقرار صنایع تبدیلی

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت :صنایع تبدیلی و تکمیلی حلقه ارتباطی بین صنعت و کشاورزی است که در قالب آن می‌توان در فرایند بسته‌بندی، نگهداری و توزیع محصولات کشاورزی قدم برداشت.

مناطق روستایی؛ هدف اصلی استقرار صنایع تبدیلی

اصغر باباخانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایانا در استان ایلام بیان کرد: کاهش ضایعات کشاورزی، افزایش اشتغال، افزایش درآمد کشاورزان، توسعه صادرات و مواردی از این دست ازجمله عمده‌ترین دستاوردهای رشد صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات کشاورزی است.

وی با بیان اینکه با تکمیل زنجیره تولید ارزش افزوده محقق و شاکله تولید صنایع تبدیلی و تکمیلی شکل می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در این زمینه راهبردهایی شامل افزایش محصولات فراوری شده کشاورزی، کاهش ضایعات محصولات، افزایش ظرفیت جذب مواد خام، افزایش ارزش افزوده، افزایش صادرات و بهره‌وری واحدها در نواحی صنعتی در مناطق روستایی به‌عنوان پیک هدف کاری ما است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بایستی با توجه به تولیدات محصولات کشاورزی در استان ایلام در این زمینه وارد کار شد، عنوان کرد: از آن جایی که بالغ‌بر یک‌میلیون تن از رسته‌های مختلف محصولات کشاورزی در استان داریم، ما نیز در راستای تبدیل این محصولات و ایجاد ارزش افزوده آن‌ها، روی صنایع تبدیلی‌مان کار کرده‌ایم. بدین ترتیب در حال حاضر بالغ‌بر 145 واحد صنایع تبدیلی کشاورزی در چهار رسته زراعی، باغی، دامی و شیلات وجود دارند.

وی ادامه داد: میزان اشتغال‌زایی مستقیم این واحدها در حدود یک‌هزار نفر و ظرفیت جذب مواد خام آن‌ها نیز بیش از 500 هزار تن در سال است.

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهادکشاورزی استان ایلام در تشریح این واحدهای فراوری تبدیلی نیز مطرح کرد: این واحدها عمدتاً شامل شرکت‌های فراوری و بسته‌بندی بذور، سیلوهای ذخیره گندم، انبارهای محصولات کشاورزی، کارخانجات خوراک دام‌وطیور، کارخانجات بسته‌بندی حبوبات، کارگاه‌ها و کارخانجات شوریجات و ترشیجات محصولات کشاورزی، بسته‌بندی و فراوری گیاهان دارویی، سردخانه‌ها، بسته‌بندی عسل، کارخانجات لبنیاتی، کارگاه‌های شالی‌کوبی، کارگاه‌های ذرت خشک‌کنی و غیره است.

باباخانی در ادامه گفت‌وگو خاطرنشان کرد: باتوجه به زیرساخت‌هایی که در بخش‌های تخصصی‌مان وجود دارد مانند بخش زراعت، باغبانی، دام‌وطیور و شیلات نیازمند سرمایه‌گذار هستیم تا بتوانیم در استان ایلام ایجاد ارزش برای محصولات کشاورزی را شاهد باشیم.

** صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات کشاورزی؛ شاه‌کلید جهش تولید

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهادکشاورزی استان ایلام با تأکید بر اینکه صنایع تبدیلی با بالا رفتن اشتغال، درآمد بهره‌برداران و برنامه‌پذیر شدن تولیدات بخش کشاورزی، شاه‌کلید جهش تولید هستند، گفت: با توجه به مناطق استراتژیکی همچون مرز مهران و چیلات که در استان ایلام وجود دارد، می‌توان از این ظرفیت‌ها برای صادرات محصولات فراوری شده و تبدیل شده بخش کشاورزی نیز استفاده کرد.

وی در زمینه عمده مشکلات بخش صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی و صادرات آن‌ها تشریح کرد: عمده مشکلات در این زمینه، درخصوص شیوع ویروس کرونا است، چنان که شاهد رویارویی مبحث بازار و صادرات با مشکلات بودیم و از سویی هزینه تولیدات بالا رفته، کمبود نقدینگی وجود دارد و نوسانات نرخ ارز را نیز شاهد هستیم که همه این‌ها موجب شد تا صنایع ما با مشکلاتی مواجه شوند.

باباخانی در این زمینه خاطرنشان کرد: اما با همه این مشکلات، برنامه‌هایی داشته و داریم تا با اعطای تسهیلات، مشوق‌های مالیاتی و تأمین اجتماعی بتوانیم در زمینه کمک به کارگاه‌های تولیدی‌مان وارد کار شویم.

وی با تأکید بر اینکه تسهیلات مربوط به اشتغال روستایی، به بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی کمک کرد، عنوان کرد: انتظار می‌رود تا دولت در بخش تسهیلات اشتغال روستایی بیشتر ورود پیدا کند.

این مسئول در این زمینه یادآوری کرد: خوشبختانه با همکاری و مساعدتی که کارگروه اشتغال روستایی استان با دستگاه‌های درگیر، بانک‌های عامل، اداره کار و رفاه اجتماعی، سازمان برنامه‌وبودجه و حوزه سرمایه‌گذاری استانداری داشتیم، توانستیم تسهیلات خوبی در اشتغال روستایی جذب کنیم.

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهادکشاورزی استان ایلام با بیان اینکه تنها تسهیلاتی که در مبحث صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات کشاورزی به خوبی وارد کار شد، همین تسهیلات اشتغال روستایی بود، تصریح کرد: بالغ بر 50 تا 60 درصد تسهیلاتمان که منجر به ایجاد کارگاه‌ها شد، از طریق سامانه اشتغال روستایی بود.

** راه‌اندازی سامانه گرمسیری در حوزه جنوب استان ایلام و جهش تولید

باباخانی به نقش تسهیلات اشتغال روستایی بر ایجاد اشتغال در محیط روستایی، زنجیره تولید، هدفمند کردن روستاها و نرخ بهره پایین این تسهیلات، اشاره کرد و گفت: شرایط آب‌وهوایی ازجمله موضوعاتی است که باید روی آن برنامه‌ریزی کرد. بدین‌سان نیاز است تا روی الگوی کشت و تولیدات واحدهای تخصصی‌مان برنامه‌ریزی داشته باشیم که در این زمینه می‌توان به راه‌اندازی سامانه گرمسیری در حوزه جنوب استان ایلام، رودخانه‌های مرزی و تأثیر آن در رونق و جهش تولید اشاره کرد.

** تولیدات کشاورزی‌مان باید آگاهانه، هدفمند و هوشمند باشد

وی با تأکید بر اینکه در راستای افزایش تولیدات و به موازاتی که به پیک تولید برسیم، باید صنایع تبدیلی‌مان را نیز ایجاد کنیم، مطرح کرد: بایستی در این مسیر، برنامه‌ریزی‌ها هدفمند باشد تا محصولات استراتژیکی همچون گندم و کلزا را کاشته و تولیدات آن را افزایش دهیم و از سویی در کنار آن، صنایع فراوری و تبدیلی آن‌ها را نیز دایر کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه برای پیشروی چنین فرایندی، نیاز به آگاهی‌بخشی به کشاورزان در راستای برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی است تا تولیداتشان در راستای بازار باشد؛ یعنی تولیدات کشاورزی‌مان باید آگاهانه، هدفمند و هوشمند پیش رود.

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهادکشاورزی استان ایلام در بخش پایانی این گفت‌وگو با تاکید بر نیاز اصلی کشاورزی ما که قراردادی و مبتنی بر بازار است، گفت: بایستی زنجیره تولید، تأمین، ارزش و تبدیل محصولات کشاورزی کامل باشد تا بتوان، کشاورزی مناسب و مبتنی بر برنامه‌ریزی و سیاست‌های بالادستی داشته باشیم.

به‌راستی زمانی که از «جهش تولید» صحبت به میان می‌آید، بی‌گمان اذهان به سمت روستا‌ها به‌عنوان یک کانون مهم تولیدی می‌چرخد که نقش بسیار حیاتی و اساسی در تحقق شعار سال جدید که از سوی مقام معظم رهبری نام‌گذاری شده، دارند. ساکنان مناطق روستایی، همواره چشم‌انتظار جرقه‌ای از حمایت‌ها هستند تا پای کار بیایند. بدین ترتیب می‌توان با سوق دادن برنامه‌ها و حمایت‌ها و البته مشوق‌ها به سمتی پیش رویم که بتوانیم جهش تولید را با دستان همین روستاییان محقق کنیم.

امروزه می‌توان در برخی استان‌ها و به‌خصوص استان‌های صنعتی به‌واسطه بهره‌مندی از واحد‌های تولیدی و کارگاه‌های کوچک و بزرگ، با ایجاد اشتغال در صنایع کوچک و متوسط، یکی از پایه‌های تحقق شعار جهش تولید در کشور را ایجاد کرد. این صنایع کوچک در کنار ظرفیت‌های طبیعی که در روستا‌ها وجود دارند، فرصتی طلایی برای به‌کار‌گیری جوانانی هستند که تشنه کار و تولید هستند.

گام نهادن در این مسیر؛ نه‌تنها می‌تواند اشتغال زایی، درآمدزایی، مهاجرت معکوس را به همراه داشته باشد، بلکه در سایه افزایش صادرات و ارزآوری توسعه پایدار، رونق اقتصادی و جهش تولید را آمیخته به امید مهیّا می‌کند. بدین‌سان امید است تا حمایت‌ها به سمتی سوق داده شود که صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان ایلام بیش‌ازپیش پا گرفته و زمینه برای توسعه پایدار این استان که قابلیت‌های کشاورزی بسیار و البته نزدیکی به مرز را دارد، فراهم شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید