Iranian Agriculture News Agency

چرا تاک‌داران خراسان شمالی انگیزه‌ای برای مبارزه با سفیدک انگور ندارند

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به بروز بیماری سفیدک انگور در تاکستان های استان گفت: تابستان امسال فصل استثنایی برای تاکداران استان است چراکه برای اولین بار در این فصل از سال این بیماری در تاکستان‌های استان بروز یافته است.

چرا تاک‌داران خراسان شمالی انگیزه‌ای برای مبارزه با سفیدک انگور ندارند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمد رضایی اظهار کرد: از سوی دیگر میزان بروز این بیماری در تاکستان‌های استان در این فصل از سال نسبت به فروردین و اردیبهشت ماه بیشتر است.

وی با بیان اینکه طی روز گذشته رطوبت هوا در مناطق کوهستانی شهرستان بجنورد بیش از 50 درصد بوده است، افزود: این میزان رطویت شرایط بسیار ایده آل برای رشد بیماری سفیدک انگور است.

وی با اشاره به اینکه یکی از نگرانی های اساسی ما برای تاکستان های دیمی است که باید مبارزات شیمیایی در آنجا انجام شود، گفت: متاسفانه تاکداران انگیزه ای برای انجام این کار ندارند چراکه میانگین تولید انگور در باغات کم است و توجیه اقتصادی کمتری دارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: میانگین تولید انگور در ارتفاعات بجنورد شش تا هفت تن در هکتار است اما در سال جاری با توجه به برف فروردین ماه و بارش دو تا سه مرتبه تگرگ، تاکستان ها آسیب دیده هستند و در نتیجه میزان عملکرد کمتر از رقم مذکور شده است در نتیجه تاکدار تمایلی برای مبارزه شیمیایی با این آفت را ندارد.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر قیمت سم بسیار بالا رفته است و تاکدار مناطق دیم توان خرید سم را ندارد بطوریکه سم 30 تا 40 هزار تومان در سال گذشته به قیمت 130 تا 140 هزار تومان درسال جاری رسیده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: توصیه می شود برای اینکه تاکستان ها کمتر دچار این بیماری شوند حتما آن هایی که امر هرس تر را انجام نداده اند، انجام دهند و از سوی دیگر حتی اگر انجام شده است باز هم شاخ و برگ های اضافه قطع شود تا امر هوا رسانی و تهویه انجام شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن امر سم پاشی نیز باید به‌طور حتم انجام شود.

به گفته رضایی ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار سطح باغات انگور در این استان است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید