Iranian Agriculture News Agency

سایه سنگین کرونا بر تولید آبزیان خوراکی

در این ایامی که ویروس کرونا غبار رکود را بر بدنه بازار آبزیان خوراکی پراکنده است ...

سایه سنگین کرونا بر تولید آبزیان خوراکی

در این ایامی که ویروس کرونا غبار رکود را بر بدنه بازار آبزیان خوراکی پراکنده است، خرید مردم در بازار علاوه بر تاثیری که در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن افراد دارد می‌تواند رونق دوباره را به صنعت پرورش آبزیان خوراکی برگرداند.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، باوجود اینکه استان اصفهان در چند سال اخیر با خشکسالی و بحران آب قابل توجهی روبرو بوده است، اما برخی مشاغل وابسته به آب توانسته‌اند پیشرفتی چشمگیر و تاثیر مفیدی در تولید کشور داشته باشند. یکی از این مشاغل تولید آبزیان خوراکی است که اصفهان از این نظر جایگاه خوبی در کشور دارد.

شاید آنچه به عنوان گوشت بیشتر در سبد کالایی مردم و مدنظرشان است گوشت قرمز باشد اما باید توجه داشت که انواع گوشت سفید و به ویژه گوشت ماهی به دلیل ارزش‌های غذایی بالا می‌تواند نقش مفیدی در سلامتی افراد داشته باشد و در این ایامی که گوشت قرمز طعم تلخ گرانی به خود گرفته است، ماهیان خوراکی می‌توانند بسیاری از نیازهای غذایی خانواده‌ها را برطرف کنند.

از طرفی در استان اصفهان، آبزی‌پروران در تلاش‌اند که با بیشترین استفاده از منابع آبی موجود بهترین تولیدات را با بهترین کیفیت برای مردم رقم بزنند اما آنچه گاهی سبب دلسردی این تولیدکنندگان می‌شود عدم استقبال مردم از بازار ماهی است؛ به ویژه در زمان شیوع کرونا که مردم محتاطانه‌تر برای خرید عمل می‌کنند.

از آنجایی که سرانه مصرف ماهی در کشور بسیار کمتر از آمار در جهان است، مسئولان در تلاش‌اند که برای فروش و مصرف بیشتر ماهی بازارسازی‌هایی را انجام دهند تا از این طریق از تولیدکنندگان حمایت شود اما مردم هم می‌توانند نقش مهمی در عدم تعطیلی واحدهای تولید و پرورش ماهی داشته باشند.

در منابع آبی اصفهان از انواع ماهی مانند کپورماهیان، قزل‌آلا و خاویار تولید می‌شود و تولیدکنندگان این اطمینان را به مردم می‌دهند که خوراک تولید شده مطابق استانداردهای لازم و واجد کیفیت مطلوبی است و مردم می‌توانند به راحتی آن را از بازارهای عرضه ماهی به صورت تازه به دست آورند.

در زمان شیوع بیماری کرونا، یکی از عواملی که می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به ویروس و بهبود کارکرد سیستم ایمنی بدن مفید باشد، ماهی است چراکه این ماده غذایی حاوی انواع ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌های غیر اشباعی مانند امگا3 است که بنا بر توصیه پزشکان مصرف متعادل آن می‌تواند تاثیر به سزایی در سلامت افراد داشته باشد.

بنابراین در این زمانی که تولیدکنندگان و فروشندگان ماهی شاهد رکود حاصل از کرونا در کسب‌وکار خود هستند، خرید و حمایت مردم می‌تواند هم در بهبود چرخه تولید و عرضه و هم در پیشگیری از ابتلا به بیماری موثر باشد.

اصفهان، پیشگام در تولید آبزیان خوراکی

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در ارتباط با میزان تولید آبزیان خوراکی اظهار داشت: در استان اصفهان، با وجود خشکسالی‌هایی که مطرح می‌شود با توجه به پتانسیل‌های خوب استان از جمله انواع منابع آب‌های شیرین و لب‌شور در قالب منابع آبی خرد (شامل چاه‌ها، قنوات و....) و رودخانه‌ها و با خلاقیت شهروندان اصفهانی و تلاش و همت کارشناسان مدیریت شیلات استان در این چند دهه، تولید آبزیان در سال 98 حدود 10 هزار و 220 تن بود که این مقدار تولید فقط مختص ماهیان خوراکی است که در 24 شهرستان استان اصفهان انجام می‌شود.

محمدرضا عباسی افزود: این تولید شامل بیش از یک هزار تن ماهی‌های گرم‌آبی یا کپور ماهیان در انواع استخرهای ذخیره ، 8 هزار و 434 تن ماهی سردآبی یا ماهی قزل‌آلا و حدود 4 تن ماهی خاویاری است و همچنین تولید در منابع آبی و دریاچه‌ها نیز در حدود 750 تن سردآبی وگرم‌آبی بوده است.

وی با بیان اینکه در تولیدات استان اصفهان نسبت به برنامه ششم جلوتر بوده‌ایم، عنوان کرد: امیدوار هستیم که با پیش‌بینی‌های انجام شده درتولیدات سال 99 حدود 5 درصد رشد داشته باشیم اما الان معضلی که وجود دارد مشکلات بازار است که متاسفانه به دلیل شیوع  بیماری کرونا تولیدکنندگان ما از نظر اقتصادی مشکل پیدا کرده و سود آنچنانی دریافت نکرده‌اند.

سایه رکود بر فروش ماهیان خوراکی در زمان شیوع کرونا

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به کاهش فروش در زمان شیوع کرونا بیان کرد: در این مدتی که درگیر این ویروس بوده‌ایم بسیاری از بازارهای مصرفی که وجود داشت محدود شده و ماهی روی دست مزرعه‌دار مانده و قیمت آن پایین آمده است و درآمد آن با هزینه‌ها مطابقت ندارد؛ با این حال تعطیلی هم نداشته و تمام واحدها فعال هستند اما امیدواریم که در نیمه دوم سال شاهد بهبود وضعیت باشیم.

وی در ارتباط با راهکارهای حل این معضل گفت: جلسات خوبی را با بحث‌های بازارسازی بازارهای داخلی و شرکت‌های صادرکننده برگزار کردیم و به دنبال ایجاد یک زنجیره تولید هستیم که با همان زنجیره بتوانیم آبزی‌پروران را به شرکت‌های صادر کننده و بازار متصل کنیم تا بتوانند ماهی خود را صادر کنند؛ البته تولیدکنندگان باید به این موضوع توجه داشته باشند که برای صادرات ماهی باید کالای با کیفیت تولید کنند.

عباسی افزود: بازارسازی داخلی هم انجام شده و از طریق سازمان شیلات در تهران هم گزارش شده است و تسهیلاتی نیز قرار است در اختیار آبزی‌پروران قرار گیرد.

ماهی منشا سلامتی برای مردم است

وی با اشاره به ارزش‌های غذایی بیشتر گوشت ماهی نسبت به گوشت قرمز تصریح کرد: ما در این چندسال برای جایگزینی گوشت ماهی به جای گوشت قرمز تلاش کرده‌ایم چراکه ارزش‌های غذایی ماهی باتوجه به چربی‌های مفید و غیر اشباعی که دارد مثل امگا3، انواع ویتامین‌ها ازجمله ویتامین A,D,K  و پروتئین‌ها نقش بسیار اساسی برای جلوگیری از انواع بیماری‌ها دارد و با توجه به توصیه‌ پزشکان اگر هفته یک یا دوبار بتوانیم ماهی مصرف کنیم، از بسیاری از بیماری‌ها حتی کرونا پیشگیری می‌شود.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: این موضوعی است که ما در این چندسال تلاش بسیاری برای آن کردیم اما مصرف سرانه ماهی در حال حاضر نزدیک به 11 کیلوگرم است که نسبت به متوسط جهانی که بالای 20 کیلوگرم است کمتر است و در این میان کرونا هم مزید بر علت شده و مردم محتاطانه عمل می‌کنند.

وی با اشاره به کیفیت ماهی‌های تولید شده در منابع آبی اصفهان اظهار داشت: خوشبختانه ماهی هر جا که باشد منشا سلامت است و قطعا آب سالم است که ماهی در آن تولید می‌شود در غیر این صورت ماهی از بین خواهد رفت؛ به همین دلیل ماهی که در منابع آبی طبیعی تولید می‌شود تازه و مطمئن‌تر به دست مصرف کننده می‌رسد و مردم یقین داشته باشند که ماهی کیفیت خوبی دارد چراکه اگر ماهی مشکل داشته باشد تولیدکنندگان تلفات می‌دهند.

عباسی تصریح کرد: ماهی قزل‌آلا یکی از ماهیان پر طرفدار مردم است که می‌توانند مصرف کنند و نسبت به گوشت قرمز قیمت مناسبی هم دارد.

حمایت‌های دولتی شامل تولیدکنندگان آبزیان خوراکی می‌شود

 وی در ارتباط با نیاز تولیدکنندگان و حمایت دولت عنوان کرد : توصیه من این است که تولیدکنندگان به کیفیت ماهی تولیدی توجه کنند چراکه بسیاری از تولیدکنندگان الان در بحث کیفیت خوراک ماهی و بازار نگرانی‌هایی دارند و این چیزهایی است که نیازمند حمایت دولتی است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به چگونگی حمایت‌های دولتی گفت: ما به عنوان خدمتگزار مردم به صورت حضوری، تلفنی، فضای مجازی و راه‌اندازی سایت با بحث‌های مشاوره‌ای و راهنمایی‌ها در خدمت متقاضیان و فعالان این عرصه هستیم و این حمایت‌ها با پیگیری مستمر در قالب تسهیلات بانکی، بحث‌های بیمه، توسعه بازار، صادرات و غیره نیز می‌تواند باشد.

وی افزود: موارد دیگری هم هست که به بهبود کیفیت نهاده‌ها برمی‌گردد چراکه نهاده‌هایی مثل بچه‌ ماهی، خوراک آن و غیره خیلی مهم  است و دولت پیگیر است که این اقلام با قیمت مناسب‌تر به دست تولیدکننده برسد تا سود بهتری حاصل شود.

اصفهان در مسیر خودکفایی در تولید نهاده‌های آبزی‌پروری

عباسی خاطرنشان کرد: وقتی تولید ملی انجام شده و جهش در آن هست انتظار می‌رود که ما هموطنان هم ماهی را مصرف کنیم چراکه هم تازه است و هم می‌تواند در سلامت خانواده تاثیر داشته باشد.

وی از تولید برخی نهاده‌ها در استان اصفهان خبرداد و گفت: درحال حاضر یکی از نهاده‌های مهم مورد نیاز زنجیره توسعه آبزی‌وری تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا برای تامین بچه ماهی است که در شهرستان فریدونشهر اصفهان در مزرعه نمونه کشوری تولید می‌شود و سالانه حدود 30 الی 40 میلیون و بیشتر توان تولید دارد.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی افزود: در این زمینه وابستگی به خارج از کشور را کم کرده‌ایم و دراستان اصفهان مشکل بچه ماهی نداریم؛ امید آنکه درکشور هم با تلاشی که توسط مدیران سازمان شیلات درحال انجام هست به خودکفایی برسیم.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید