Iranian Agriculture News Agency

خطر «تب سه روزه» در کمین دام‌های سنگین استان اصفهان

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: با توجه به بیماری تب سه روزه در برخی استان‌های کشور و احتمال انتشار آن به سایر استان‌ها، با هدف صیانت از سرمایه های دامی کشور ، پیش بینی تمامی ابزارها و امکانات لازم جهت پیشگیری از آن در سراسر استان اصفهان لازم است.

خطر «تب سه روزه» در کمین دام‌های سنگین استان اصفهان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، با توجه به بروز بیماری تب سه روزه در جمعیت دام سنگین برخی استان‌های کشور، کمیته بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی این اداره کل با محوریت بیماری مذکور تشکیل جلسه داد.

وحید مقدس مطالبی را پیرامون بیماری تب سه روزه ارائه کرد و اظهار داشت: این بیماری، یک بیماری ویروسی و عفونی دامی غیرقابل انتقال به انسان است و تنها در جمعیت گاو و گاومیش بروز می‌کند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی استان اصفهان تصریح کرد:رعایت بهداشت دام، ضدعفونی و سمپاشی به موقع جایگاه نگهداری دام‌ها، از بین بردن محل تجمع حشرات مانند آب‌های سطحی در اطراف مراکز نگهداری دام‌ها و نیز انجام واکسیناسیون علیه این بیماری از جمله اقداماتی است که باید گاوداران به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند.

او افزود: ویروس بیماری تب سه روزه، از جنس Ephemerovirus و خانواده Rhabdoviridae است و مهم‌ترین علائم آن، تب بالا، لرزش، بی‌اشتهایی، افزایش ترشحات بینی، کاهش تولید شیر، لنگش و زمین گیرشدن دام است.

شهرام موحدی نیز در این جلسه اظهار داشت: با توجه به بروز بیماری تب سه روزه در برخی استان‌های کشور و احتمال انتشار آن به سایر استان‌ها، با هدف صیانت از سرمایه‌های دامی کشور، بر پایش و مراقبت بیماری مذکور، پیش‌بینی تمامی ابزار‌ها و امکانات لازم جهت پیشگیری از آن در سراسر استان لازم است.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان تاکید کرد: مشاهده اولین علائم بیماری تب سه روزه در جمعیت دام سنگین از سوی تمامی همکاران بخش خصوصی دامپزشکی استان به ویژه درمانگران، مسؤولان فنی و ناظران بهداشتی کشتارگاه‌های دام و... به صورت تلفنی و کتبی به شبکه دامپزشکی شهرستان مربوطه مورد انتظار است.

او در پایان بر حساسیت ویژه در خصوص حمل دام از سایر استان‌ها به مقصد استان اصفهان تاکید و خاطرنشان کرد: در صورت تقاضا برای واکسیناسیون اقدامات لازم جهت تامین واکسن انجام شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید