Iranian Agriculture News Agency

صنایع تبدیلی و تکمیلی در آران و بیدگل حمایت شود

فرماندار آران و بیدگل با اشاره به جایگاه ویژه صنایع این شهرستان در کشور، بر لزوم حمایت دولت از توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در راستای تحقق جهش تولید تاکید کرد.

صنایع تبدیلی و تکمیلی در آران و بیدگل حمایت شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، اسماعیل بایبوردی تشریح کرد: این مهم شامل صنایعی است که با فرآوری محصولات کشاورزی، دامی و صنعتی می‌تواند به توسعه و رونق کسب و کار، اشتغال‌زایی، کارآفرینی، ایجاد ارزش افزوده و ارزآوری منجر شود و ضمن جلوگیری از هدررفت محصولات کشاورزی، دامی و صنعتی به تقویت ارتباط دانشگاه با بخش صنعت و کشاورزی کمک کند.

وی افزود: فرآورده‌های لبنی در حوزه دام‌های کویری به صورت تولید، بسته‌بندی و عرضه شیر، دوغ و کشک شتر، کشتار دام و طیور و عرضه محصولات مربوطه به‌صورت بسته‌بندی در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات می‌تواند در رونق تولید و اشتغال‌زایی این شهرستان کمک‌ شایانی داشته باشد.

فرماندار آران و بیدگل همچنین محصولات شیلاتی شامل پرورش ماهی قزل‌آلا، اوزون برون و تولید خاویار را از دیگر ظرفیت‌های این شهرستان در حوزه توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی عنوان کرد.

وی بیان کرد: تولید آرد نان، کیک و شیرینی از گندم‌های تولیدی یا فرآوری محصولات کشاورزی مازاد مانند طالبی برای استفاده سایر بخش‌های صنایع غذایی، توسعه صنایع بسته‌بندی و سورتینگ کلاله، زرگل و گل زعفران، گل محمدی و گیاهان دارویی، توسعه مراکز تولید و بسته‌بندی بذرهای مربوط به گیاهان کویری منجمله گندم، جو، ذرت، ارزن، شنبلیله، سبزی‌ها و بذرهای مرتعی به‌صورت نیم‌کوب، خشک و پودر می‌تواند به کارآفرینی و تحقق جهش تولید در حوزه تولید محصولات زراعی منجر شود.

بایبوردی همچنین تولید محصولات باغی با ایجاد و توسعه صنایع فرآوری، بسته‌بندی و سورتینگ پسته، راه‌اندازی و توسعه صنایع فرآوری گلاب، عرقیات، شربت‌ و اسانس را نیز در راستای تحقق رونق و جهش تولید مهم ارزیابی کرد.

وی راه‌اندازی صنایع دانه‌بندی تصفیه نمک و فرآورده‌های نمکی، ایجاد صنایع تبدیلی ماسه و ریگ مانند تولید ساعت شنی از ریگزارها و کویرهای شهرستان را نیز از دیگر صنایع قابل راه‌اندازی در قالب صنایع تبدیلی و تکمیلی و صنایع کوچک برشمرد.

فرماندار آران و بیدگل تاکید کرد: می‌توانیم با راه‌اندازی خوشه‌ها و شبکه‌های کسب و کار در حوزه‌های نمک‌، ماسه، گل محمدی، زعفران و گیاهان دارویی شاهد رونق صنایع کوچک در این شهرستان باشیم.

وی با اشاره به رتبه نخست تولید فرش ماشینی آران و بیدگل در کشور و رتبه دوم در جهان، اظهار داشت: نزدیک به ۴۰۰ میلیون مترمربع فرش ماشینی از ابتدای دولت تدبیر و امید در این شهرستان تولید داشتیم که رقمی قابل توجه است.

بایبوردی تاکید کرد: افزون بر ۶۰۰ میلیون دلار فرش ماشینی و صنایع وابسته به آن از ابتدای دولت یازدهم تا کنون از این شهرستان به سایر کشورهای جهان صادر شده است که این رقم، جایگاه ویژه منطقه را در کشور نشان می‌دهد.

وی در ادامه به فعالیت بیش از ۹۰ درصد صنایع آران و بیدگل در زمینه تولید فرش ماشینی اشاره و تصریح کرد: تک محصولی بودن این شهرستان به شکلی تهدید تلقی می‌شود که نیاز به مدیریت دارد تا ضمن حفظ این صنعت، به سمت استقرار صنایع نوین با فناوری‌های پیشرفته و ایجاد شغل‌های زودبازده اقتصادی در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات حرکت کنیم.

فرماندار آران و بیدگل یکی از اثرهای جهش تولید را کاهش نرخ بیکاری به عنوان یکی از دغدغه‌های روز در کشور عنوان کرد و افزود: می‌توان با راه‌اندازی کسب و کارهای نوین بر پایه فناوری اطلاعات، شاهد پیشرفت هرچه بیشتر این شهرستان در دولت دوازدهم باشیم.

وی همچنین به سهم یک درصدی آران و بیدگل از صنایع کوچک کشور اشاره کرد و گفت: بیش از پنج درصد نوآوری‌ها بر اساس آمارهای موجود از سوی صنایع کوچک رخ می‌دهد و برخورداری از قدرت جذب بالای نیروی کار از دیگر مزیت‌های آنهاست.

بایبوردی یادآور شد: بیش از ۸۰ هزار واحد صنعتی کوچک در کشور وجود دارد که از این تعداد، ۸۱۰  واحد صنعتی در شهرستان آران و بیدگل فعالیت می‌کنند.

شهرستان آران و بیدگل با جمعیت بیش از ۱۰۳ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید