Iranian Agriculture News Agency

طرح مرتع‌داری برای 15 سامانه از مراتع شهرستان تهیه می‌شود

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی گفت: طرح مرتع‌داری برای 15 سامانه از مراتع شهرستان تهیه می‌شود.

طرح مرتع‌داری برای 15 سامانه از مراتع شهرستان تهیه می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، محمدعلی رضایی با بیان این تهیه طرح مرتع‌داری و مدیریت مراتع یکی از اهداف طرح 9 در 99 است اظهار کرد: بر اساس تعهدات از سوی اداره کل متبوع 15 سامانه از مراتع شهرستان میامی دارای طرح مرتع‌داری می‌شود.

وی افزود: مراتع به‌عنوان منابع ارزشمند طبیعی از لحاظ اقتصادی و زیست‌محیطی دارای اهمیت بسیاری هستند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی خاطرنشان کرد: این مراتع علاوه بر منابع تأمین غذای دام دارای کارکردهای متعددی از قبیل حفظ آب، خاک و بستری مناسب برای تولید و پرورش گیاهان داروئی و صنعتی هستند که ضرورت ایجاب می‌کند برای حفظ این منابع و بهره‌وری بیشتر از آن طرح هائی همچون طرح‌های مرتع‌داری با رویکرد اقتصادی و احیائی و اصلاحی در مراتع اجرا شود.

رضایی خاطرنشان کرد: طرح‌های مرتع‌داری از جمله ابزارهای مدیریتی برای افزایش کمی و کیفی مراتع به شمار می‌آید که پس از تهیه توسط مجریان عملیات اصلاحی و احیائی با نظارت انجام می‌شود.

وی افزود: در طرح‌های مرتع‌داری به‌تمامی جنبه‌های یک اکوسیستم مرتعی یعنی آب، خاک و پوشش گیاهی توجه شده و در تهیه طرح‌های مرتع‌داری نکاتی مانند ظرفیت چرای مجاز مراتع در شرایط موجود، استعدادهای مرتع از لحاظ افزایش تولید، اراضی مستعد کشت جهت علوفه کاری، دام موجود در مرتع در نظر گرفته می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی گفت: با توجه به سیاست‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در زمینه تعادل دام و مرتع باید اصلاحاتی در طرح‌های مرتع‌داری انجام دهیم و طرح‌های خود را با رویکرد طرح‌های تلفیقی، تهیه کنیم تا دامدار فقط متکی به تأمین علوفه دام از مراتع نباشد بلکه از سایر کاربری‌های مراتع مانند توسعه گیاهان دارویی، آبزی‌پروری، پرورش زنبورعسل، گردشگری نیز استفاده کند تا تعادل لازم در این زمینه برقرار شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید