Iranian Agriculture News Agency

در گفتگوی یک مقام مسئول با ایانا عنوان شد:

واکنش موسسه سرم‌سازی رازی به ادعای مطرح‌شده در خصوص درمان قطعی کرونا (کووید-19) با زهر زنبورعسل

رئیس آزمایشگاه مرکزی موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی گفت: اینکه شما بتوانید زهر را به‌صورت تام یا خالص و بدون جداسازی برای مقاصد درمانی استفاده کنید، امکان‌پذیر نیست و قطعاً خطرناک است.

واکنش موسسه سرم‌سازی رازی به ادعای مطرح‌شده در خصوص درمان قطعی کرونا (کووید-19) با زهر زنبورعسل

حمیدرضا گودرزی رئیس آزمایشگاه مرکزی موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در رابطه با پیشینه استفاده از زهر جانوران در تولید دارو اظهار کرد: به‌طورکلی از سال ۱۹۶۰ استفاده دارویی از زهر جانوران سمی شروع شد و داروی معروف کاپتوپریل که داروی فشارخون است از زهر یک نوع مار در سال ۱۹۶۰ تولید شد که مقالات بسیاری در این زمینه وجود دارد.

وی افزود: از این تاریخ به بعد، اجزای زهرهای مختلف عقرب، مار و عنکبوت آنالیز شده و اجزایی از آن جداشده که می‌تواند تأثیرات درمانی داشته باشد.

رئیس آزمایشگاه مرکزی موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در رابطه با استفاده از زهر حیوانات به‌صورت خام تصریح کرد: اینکه شما بتوانید زهر را به‌صورت تام یا خالص و بدون جداسازی برای مقاصد درمانی استفاده کنید، امکان‌پذیر نیست و قطعاً خطرناک است، بنابراین اگر افرادی مدعی شوند که زهر یک حیوان برای یک درمان قطعی یک بیماری مؤثر است این ادعا صحت نداشته و باید تحقیقات گسترده برای این ادعا صورت گیرد.

گودرزی با اشاره به مراحل آزمایش انسانی داروهای تولیدشده با زهر حیوانات عنوان کرد: هرکدام از زهرها پس از جداسازی بخش‌های مؤثر، برای بررسی بر روی حیوانات آزمایش‌شده و پس از تأیید تحقیقات انجام‌شده، آزمایش آن بر روی انسان انجام می‌شود.

وی در رابطه با ادعای مطرح‌شده در خصوص درمان قطعی کرونا (کووید-19) با زهر زنبورعسل گفت: در ارتباط با کرونا هم این شایعات قابل‌اعتنا نیست و از روی ناآگاهی است، هنوز بر روی اثر آنتی‌ویروس زهر زنبورعسل به چه صورت اجزا و چه به‌صورت کامل تحقیقاتی انجام‌نشده و اشخاصی که این ادعا را دارند باید از طریق اصول علمی تحقیق کرده باشند.

رئیس آزمایشگاه مرکزی موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی ادامه داد: ازنظر اخلاقی هم انتشار این اخبار بسیار مسئولیت آفرین است و ممکن است افرادی به این کار مبادرت کنند و برایشان خطر مرگ داشته باشد، زهر زنبورعسل در طرح‌هایی برای بهبود نسبی افراد دارای بیماری MS و دردهای موضعی مطرح‌شده اما تاکنون برای واکسن و سرم استفاده نشده است.

گودرزی تأکید کرد: موسسه رازی به‌صورت جدی پیگیر ساخت واکسن برای بیماری کرونا(کووید-۱۹) است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید